    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: komórka w firmie
    Date: Wed, 14 Aug 2002 00:29:38 +0200

    On Mon, 12 Aug 2002, Wojciech Suszycki (Brick B.) wrote:

    >+ Użytkownik Jacuo <z...@p...onet.pl> w wiadomości [...]
    >+ >
    >+ > Użytkownik "Piotr K." <p...@p...pl> [...]
    >+ > > > uzywania nia ma tu znaczenia - bezposrednio w koszty.
    >+ > >
    >+ > > i jest jeszcze jeden fakt ;-)
    >+ > >
    >+ > > komórka za 1 zł jest teoretycznie własnością dostawcy
    >+ >
    >+ > Nie jest.
    [...]
    >+ > Jacek
    >+
    >+ Nie jest własnościa dostawcy bo została zakupiona na fakturę i jest to
    >+ niezbity dowód posiadania.

    W kwestii formalnej: czy możesz powoli i wyraźnie poświadczyć że
    uważasz jakoby posiadanie było równoważne własności ?

    Nie wątpię że wzbudziłem twoją czujność ;) - ale odpowiedź
    będzie mile widziana ! -:)

    Takoż refleksja: na "prawo użytkowania" również można mieć
    fakturę; jak to prawo się nazywa (wypożyczenie, dzierżawa,
    leasing [okresowo], wynajem) to już drobiazg.

    >+ Wpisanie jednorazowo w koszty a w ST i jednorazowa amortyzacja to to samo
    >+ pod względem finansowym i fiskalnym.
    >+ A nikt się nie przyczepi o to.
    >+ Takie są przepisy, a bezpieczniej wpisywać.

    Ja cię bardzo przepraszam, ale po coś chyba są przepisy "od ile"
    koniecznie trzeba wpisywać !
    Owszem, *można* wpisywać coś "za złotówkę", ale IMHO warto mieć
    powód: jeśli do owego telefonu mozna w przyszłości dołożyć
    moduł za 1700zł to twoje rozumowanie ma ręce i nogi ("dokładanie"
    do ŚT jest dobrze uregulowane, "dokładanie do niczego" ;> - niezbyt).
    Powiem że wątpię (w "dokładanie" do telefonu),ale
    niżej porozważam sobie jakich kłopotów mozna szukać
    kiedy ktoś lubi :)
    Owszem, *zakazu zeby EŚT spuchła nie ma* :), tylko po co...

    No i na deser ciekawe pytanie: jaka wartość powinna być
    przypisana ŚT wpisanemu do ewidencji ?

    Bo to że telefon *nie jest* wart w cenach rynkowych 1 zł jest
    chyba oczywiste... !
    Czyli po dołożeniu modułu GPS (kolor i stereo ;>) za 3500 zł
    wartość ŚT do wyznaczenia podstawy amortyzacji IMHO nie powinna
    wynosić 3501 zł a raczej 3900 zł - to dla tych co chcą spytać
    jakie znaczenie ma wartość telefonu wpisana do EŚT ;)
    O przypadku GPSa za 3498 zł i przyszłej karze za jednorazową
    amortyzację (owegoż GPSa jako "ulepszenia") już nie wpominam ! ;>

    [...]
    >+ wiem że ludzie potrafią tylko wpisywać do ST rzeczy ponad kwotę graniczną, a
    >+ resztę nie. I znajomy miał problem z US bo kosztów miał sporo, różnych
    >+ zakupów (drukarkę, fax, ksero itp) ,a ewidencja ST prawie czysta.

    Możesz opisać co było "z tym problemem", tj. na czym polegał ?
    Urzędnik wykazał że jest zestaw o cenie przekraczającej progi
    (i jakiś mandat albo co) czy nie (i wtedy *przepisowo powarczał* ;)
    i skończył [warczeć] ?)

    >+ Do wielu absurdów można dojśc rozpatrując sprawy tak jak z długopisami

    Z tym wnioskiem się zgadzam: "telefon za 1 zł" to jest
    ewidentnie leasing, co najwyżej ukryty pod tytułem
    umowy kupna :]

    Chyba lepiej wpisać w koszty (skoro można) i *jednak* nie
    próbować wnikać w taki szczegół "ile !@#$%^ ten telefon
    w końcu jest wart" :)

    Pozdrowienia, Gotfryd