  • 1. Data: 2005-03-16 12:20:34
    Temat: kontrola VAT - export do UE
    Od: aquen <t...@a...pl>

    Witam,
    czy ktoś z grupowiczów, exporterów do UE, miał kontrolę skarbową po
    wejściu Polski do Unii? Chodzi mi o udokumentowanie odbioru towaru przez
    klienta, jak to powinno wyglądać, aby VAT był zerowy.
    Obecnie muszę oprócz Faktury wydać Specyfikację oraz "Potwierdzenie
    odbioru towaru przez klienta", klient musi to wszystko porządnie podpisać.
    Sęk w tym, że starzy Europejczycy się bardzo dziwią co to za papierkowy
    kram! i podpisują jak im się podoba.
    Z góry dzięki za informacje.
    pozdrawiam
    Tomek

  • 2. Data: 2005-03-16 12:50:09
    Temat: Re: kontrola VAT - export do UE
    Od: "marek" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > Sęk w tym, że starzy Europejczycy się bardzo dziwią co to za papierkowy

    też jestem ciekawy - nawet słowacy robią wielkie oczy na naszą biurokrację

    pozdrawiam
    marek

  • 3. Data: 2005-03-16 13:33:39
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia aquen <t...@a...pl> wystukał[a]:
> [...]
    > podpisać. Sęk w tym, że starzy Europejczycy się bardzo dziwią co
    > to za papierkowy kram! i podpisują jak im się podoba.

    Powiem tak, zależy od urzędu. U nas często us kontroluje to. Najchętniej
    to oni widzą CMR-ki. To żaden kłopot dla firmy jeżeli sama wozi towar,
    gorzej jak transport jest zamawiany, a już totalna porażka jak transport
    zamawia odbiorca.
    To prawda na zachodzie dziwią się na taką biurokrację. My jak możemy to
    przynajmniej klient, ktory odbiera przysyła nam podpisany cmr faksem
    (tez z miesiac, dwa trwalo aby przekonac us ze to tez powinni uznać),
    tam gdzie nie mamy cmrki (bo klient (posrednik) nie musi nam mowic gdzie
    ten towar podstawi (bo mozemy go 'wyrolowac', bo to jest jego tajemnica
    handlowa - a urzędy jakoś nie mogą tego pojąć): na koniec miesiąca
    wysyłamy zbiorcze zestawienie towarow z faktur i wysylamy (np. mailem)
    do kontrahenta, on to drukuje podpisuje i nam odsyla faksem (b. cieżko
    jest na nim 'wymusic' aby to listem zwyklym wyslal - on tego nie
    rozumie, 'po co').

    Najlepiej jak urzednik us przekonywał, że na podstwie tej całej
    konwencji CMR powinniśmy mieć jedną część CMR - nawet jeżeli to obcy
    trasport. Tak, tylko, że tę stronę podpisuje jedynie przewoźnik, że
    odebrał towar, a nie odbiorca zagraniczny - też ciężko to było
    wytłumaczyć urzędnikom.

    Pozdrawiam
    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 4. Data: 2005-03-16 16:25:54
    Od: "Plissken" <p...@w...pl>

    Witam,

    > czy ktoś z grupowiczów, exporterów do UE, miał kontrolę skarbową po
    > wejściu Polski do Unii? Chodzi mi o udokumentowanie odbioru towaru przez
    > klienta, jak to powinno wyglądać, aby VAT był zerowy.

    Ja to robie tak: wydaje towar z zakladu spedytorowi na ciezarowke. Wypelniam
    CMR w 4 egzemplarzach, daje kierowcy do podpisania. Sobie zostawiam
    oryginal, a jemu daje 3 pozostale egzemplarze. Towar jedzie sobie na
    miejsce, gdzie jest rozladowywany, podbijane sa pozostale 3 egzemplarze CMR,
    jeden zostaje u odbiorcy, jeden zatrzymuje spedytor i jeden wraca
    potwierdzony do mnie. Poza tym poczta do kontrahenta z oryginalem faktury
    wysylam rowniez oryginal specyfikacji towaru. Pod koniec danego miesiaca
    pisze mu faks z lista faktur i sztukami towaru ilosciowo, wynikajacymi z
    tych faktur i prosze o potwierdzenie dopiskiem i pieczatka "towar otrzymany"
    na tym samym faksie. Dostaje szybko odpowiedz z taka trescia, kseruje w
    ilosci faktur z danego miesiaca i podlaczam. W ten sposob dokumentacja
    sprzedazy dostawy wewnatrzwspolnotowej towaru u mnie wyglada tak: faktura
    VAT kopia, specyfikacja kopia, CMR oryginal, CMR kopia potwierdzona,
    potwierdzenie faksem kontrahenta, ze odebral towar.

    Troche sie rozpisalem, tak naprawde to ustawa nie precyzuje jak kontrahent
    wspolnotowy ma potwierdzic odbior towaru. Moze to byc w formie maila, faksu,
    listu, etc. byleby spelnial art. 42.3.4 I nalezy jeszcze pamietac o art.
    42.1.2

    pozdrawiam,

    Plissken

  • 5. Data: 2005-03-18 08:50:26
    Od: AlterNative <n...@g...wytnij.pl>

    Plissken napisał(a):
    > Witam,

    [ciach]

> [...]
    > listu, etc. byleby spelnial art. 42.3.4 I nalezy jeszcze pamietac o art.

    Tak na marginesie, przypominam, że potwierdzenie o którym mowa w art. 42
    ust. 3 pkt 4 może byc w formie elektronicznej, pod warunkiem jednak, że
    potwierdzenie takie zostanie zaopatrzone w *podpis elektroniczny*
    (zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 16 września 2001 r. o podpisie
    elektronicznym)

    Fajnie ...

    w teoriiiiiiiii

    AlterNative

  • 6. Data: 2005-03-18 14:00:06
    Temat: Re: kontrola VAT - export do UE - jaka interpretacja US
    Od: aquen <t...@a...pl>

    Dnia Wed, 16 Mar 2005 14:33:39 +0100, Nikiel ;-)
    <n...@p...fm> napisał:

> [...]
    > do kontrahenta, on to drukuje podpisuje i nam odsyla faksem (b. cieżko
    > jest na nim 'wymusic' aby to listem zwyklym wyslal - on tego nie

    Właśnie, moi klienci wciąż ( już prawie rok) nie są w stanie wszystkiego
    tak podpisać jak należy. Niektórym też udzielałem wskazówek, gdzie dostać
    w ich kraju unijny numer podatkowy... Parę razy zagroziłem nawet, że
    naliczymy nasz VAT, a 22% robi piorunujące wrażenie. No ale jak tak można
    klienta traktować!?
    Czy ktoś starał się w US o interpretacje urzędową ???
    Czy takie papierki są może niezgodne z jakąś dyrektywą unijną???

    pzdr
    Tomek