    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: koszty a potem EST
    Date: Tue, 8 Aug 2006 08:54:59 +0100

    On Tue, 8 Aug 2006, icek wrote:

    > kupiłem na koniec 2005 i na początku roku kilka rzeczy,
    > każda jednostkowo mniej niz 3,5k zł.. wrzuciłem w koszty..

    A tak konkretnie?
    Chodzi o to na jakiej podstawie owe "rzeczy" zostały zaliczone
    w koszt. Bo jak to były "części do montażu" (a nie gotowa, używana
    całość) to IMO kwalifikują się pod "materiały" (i wyleciały z kosztów
    przy remanencie :))
    Dajmy na to przypadek grupowiczom (tj korzystającym z intermnetu)
    na ogół znany z autopsji: komputer.
    Ktoś kupuje kartę grafiki, procesor, RAM.
    Ale leży toto w pudełkach i czeka na zakup obudowy lub zasilacza.
    No to kupujący w momencie zakupu IMO ma 2 możliwości:
    - ująć w kosztach jako "materiały" w kolumnie 10. Wtedy przy remanencie
    (na przykład przy przełomie roku) toto "wyleci z kosztów", bo zostało
    spisane w wartości remanentu!
    - nie ujmować w kosztach w ogóle, jako "zakup przeznaczony na ST".

    Jeszcze jedna możliwość to poskładanie komputera (jak rozumiem >3500 zł)
    i uznanie że "będzie służył krócej niż rok" - i wpisanie do EW.
    Który przypadek opisujesz?
    Podstawa prawna podana na dole dotyczy tego ostatniego.

    > uzywać tego będę dłużej niż rok i chciałbym teraz, wrzucić do do EŚT.

    "razem czy osobno"? Przepis reguluje wprowadzenie do EST przy przymusowym
    uznaniu za ST, nie ma regulacji dla przypadków nieprzymusowych.
    IMVHO... w sumie nie widać zakazu, żeby coś wykreślić z EW i ująć w EST.
    Ale wtedy (<3500 zł) nie pytałbyś akurat o rok.

    > Czy da
    > radę tak zrobić? jak to zrobić? ja wrzucić coś do EŚT jak to wczesniej
    > wrzuciłem w koszty?

    +++
    Art. 22e.
    1. Jeżeli podatnicy nabędą lub wytworzą we własnym zakresie
    składniki majątku wymienione w art. 22a ust. 1 i art. 22b
    ust. 1, o wartości początkowej przekraczającej 3 500 zł,
    i ze względu na przewidywany przez nich okres używania równy
    lub krótszy niż rok nie zaliczą ich do środków trwałych
    albo wartości niematerialnych i prawnych, a faktyczny okres
    ich używania przekroczy rok - podatnicy są obowiązani,
    w pierwszym miesiącu następującym po miesiącu, w którym
    ten rok upłynął:
    [...tu lista czynności...]
    ---

    A jak sobie kiedyś obejrzałeś PIT-5 to nie mogłeś przeoczyć
    osobnej pozycji dotyczącej tego przypadku, wprost powołującej
    się na zacytowany artykuł ustawy a ściślej pkt. 4 ustępu 1,
    ten zaczynający się " wpłacić, w terminie do 20 dnia tego
    miesiąca, do urzędu skarbowego kwotę odsetek..."!

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)