    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: koszty a potem ESTT
    Date: Wed, 9 Aug 2006 23:55:20 +0200

    On Wed, 9 Aug 2006, icek wrote:

    > buduje sieci..
    > kupiłem kilka np. switchy czy innych urządzeń aktywnych, lezały w kartonie,
    > nie uzywałem ich do tej pory, ale zaczne je uzytkowac
    > kazdy ze switchy kosztuje mniej ni 3,5 k
    > przy zakupie tego, wrzuciłem to prosto w koszta, jednorazowo.

    Jako materiały do kol.10?
    Przyznam że nie widzę podstaw do wrzucenia w koszty do kol.14.

    > wazne, ze każdy switch jest kompletny sam w sobie i może sam pracować, po
    > podłączeniu do sieci.

    Ale były w pudle, niewykorzystywane!

    > i teraz, chce/potrzebuje wrzucić te switche do EŚT bo będę ja używał dłużej
    > niż rok na pewno.

    Samo używanie przez rok nie ZMUSZA do wrzucenia do EŚT!
    Taki oryginalny :] pogląd raz ktoś wyartykułował na grupie, ale
    uzasadniony to on nie jest.
    Natomiast czy switch potraktować jako element samodzielny czy
    część sieci - to jest pytanie, na które bym uzasadnienie sam
    poczytał :)

    > a co zrobić z np. kablami?
    > tzn, kupuje kable do podłączenia dodatkowych komputerów, wrzucam je od razu w
    > koszta (chyba ze kupuje kilka kartonów, wtedy ląduje to do EŚT)

    Moment, paczkę kabli chcesz wrzucić do EST??
    Żeby jasność była: jeśli te kable mają stać się "instalacją" to nie mam
    pytań, ale na mój gust i AFAIR "instalacje" związane z czymś zwiększają
    wartość tego czegoś - na przykład instalacje zamontowane w budynku
    zwiększają WP budynku.

    > jest mi trudno rozróżnić co idzie na naprawe a co na rozwój/modernizacje..

    Takimi normalnymi kabelkami "do kompa": zasilanie, ethernet, USB,
    FireWire, drukarkowe - nie przejmowałbym się w żadnym przypadku,
    za wyjątkiem wprowadzania nowego kompa do EST a już bardzo
    szczególnie jakby ten komp za 3496 zł był poddawany amortyzacji
    jednorazowej :> (bo wtedy na pewno tych kilku złotych ktoś się
    kiedyś przyczepi).

    > nie wyleciały przy remanencie :-)
    > jednak zakupy były od stycznia tego roku.

    Acha. Czyli zaniżenia podatku nie ma :)
    Ale IMO jakby wziąć rzetelny obraz tego co się działo ze switchami
    ("leżały w pudełku nierozpakowane") to zdecydowanie brak podstaw
    do uznania ich za ST - bo warunkiem uznania czegoś za ST lub
    za wyposażenie (czyli "ST księgowane jako koszt") jest *przekazanie
    do używania*, a NIE nabycie!!
    Sprawdź - zarówno w ustawie jak i w rozporządzeniu o KPiR.

    Podtrzymuję :)

    > tak, wiem :(
    > dlatego pytam, jak mogę naprawić ten błąd :(

    1. nie wiemy czy był błąd.
    Koniecznosć korekty i zapłaty odsetek dotyczy TYLKO przypadku kiedy
    ŚT ma wartość ponad 3500 zł - co jest zrozumiałe, bo w przeciwnym
    przypadku podatnik miał prawo amortyzować go jednorazowo wskutek
    czego nie ma zaległości podatkowej
    Zaznaczam że tu jest istotne bo będzie uznane za ST - ale ja się
    nie wypowiadam czy switch można uznać za "samodzielny" skladnik
    majątku.
    2. Drugi mozliwy błąd - czyli uznanie za materiał a nie za "inny
    koszt" IMO można poprawić przez korektę KPiR, skoro to był ten
    sam rok i nie było remanentu nie wywoła to skutku podatkowego.
    Inna sprawa, czy w takim przypadku trzeba się upierać przy
    tym że sprzęt dopiero teraz został rozpakowany i "przekazany
    do użycia" ;)

    Krótko mówiąc:
    - CO
    - DLACZEGO