  • 1. Data: 2002-05-29 06:08:48
    Temat: koszty przed rozp . dział. b. długie, art. w rzeczpospolitej
    Od: "dzwonek" <n...@w...wat.waw.pl>

    Witam serdecznie.
    Przyznam się szczerze, ze zamieszczony w jednym z ostatnich wydań
    Rzeczpospolitej artykuł, podpisany LL wzbudził u mnie oprócz wielu
    kontrowersji troszkę obaw. Według mnie wszystkie elementy (szafy, stoły,
    telefon itp.), które nie mają (mowa o roku 2002) wartości 1500zł, a które
    nabyliśmy przed rozpoczęciem działalności zaliczamy bezpośrednio w koszty w
    1 miesiącu działalności. Co do pozostałych tez zamieszczonych w artyk. się
    zgadzam. Co Wy na to? Pozdrawiam Norbert
    cyt. "
    Można amortyzować jednorazowo albo co miesiąc
    Bez pośpiechu z zakupem biurka

    Nie można zaliczyć bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów wyposażenia
    biura; warsztatu itd., jeśli zakupione zostało przed rozpoczęciem
    działalności gospodarczej. Można je nato­miast, jeśli ma wszystkie cechy
    środka trwałego, zaliczyć w kosz­ty i amortyzować.
    Oto przykład. Czytelniczka pro­wadząca księgę przychodów i rozchodów kupiła
    przed rozpoczęciem działalności gospodarczej trzy regały (po 350 zł), biurko
    za 480 zł, telefon z automatyczną se­kretarką za 1800 zł. Czy w pierw­szym
    miesiącu działalności może zaliczyć te wydatki w koszty uzy­skania
    przychodów, czy też zre­kompensuje je tylko w formie od­pisów
    amortyzacyjnych?
    Otóż co do zasady jeśli wartość początkowa nabytku mającego ce­chy środka
    trwałego nie przekracza w 2002 r. 3500 zł, podatnik mo­że go uznać za
    wyposażenie i wli­czyć wydatek w koszty W tej konkretnej sytuacji jest to
    jednak nie­możliwe ze względu na zasadę, że nabycie składników wyposażenia
    stanowi koszt uzyskania przycho­du tylko w dacie tego nabycia.
    Możliwość uznania środków trwałych za wyposażenie i zaliczenie wydatku na
    ich nabycie bezpo­średnio w koszty jest prawem po­datnika; kwestią jego
    wyboru. Przewiduje to art. 22d ustawy o podatku dochodowym ód osób
    fizycznych (updf). Stosownie do te­go przepisu wydatki te stanowią koszt
    uzyskania przychodu tylko w miesiącu oddania środków trwa­łych do używania.
    Podatnik może jednak podjąć decyzję o zaliczeniu przedmio­tów nabytych przed
    rozpoczę­ciem działalności do środków trwałych i ich amortyzacji, także gdy
    wartość jednostkowa poszczególnych przedmiotów nie przekracza 3500 zł.
    Wtedy może:
    - wpisać. nabytek do ewidencji środków trwałych, wartości
    niematerialny i prawnych i amortyzować jednorazowo, zaliczając cały odpis
    amortyzacyjny w koszty w miesiącu oddania. do używania a(­bo w miesiącu
    następnym,
    - wpisać środek Trwały do tej ewidencji i amortyzować, doko­nując
    odpisów miesięcznych, po­czynając od miesiąca oddania do używania czyli na
    .ogólnych zasadach przewidzianych w art. 22h-m updf.
    Środkami trwałymi są składni­ki majątku stanowiące własność lub
    współwłasność podatnika, na­byte lub wytworzone we własnym zakresie,
    kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używa­nia. W razie podjęcia
    decyzji o amortyzacji, bez względu na przy­jętą metodę odpisów, podatnik
    musi je wpisać do ewidencji środ­ków trwałych, wartości niemate­rialnych i
    prawnych najpóźniej miesiącu przekazania ich do uży­wania.
    LL."

  • 2. Data: 2002-05-29 09:07:58
    Od: "dzwonek" <n...@w...wat.waw.pl>

    Rozmawiałem z autorką artykułu. Okazało sie, że intencje miała dobre ale wg
    mnie jej nie wyszło. Potwierdziła moja tezę, że do 1500zł od razu w koszty
    bez zadnej amortyzacji. Pozdrawiam wszystkich Norbert

    www.biurour.prv.pl
    kalkulatory odsetkowe - free
    przelew podatkowy w excelu - free

  • 3. Data: 2002-05-31 19:56:15
    Od: "jacek" <k...@p...onet.pl>

    nie bardzo rozumiem dlaczego do 1500 od razu w koszty,
    czy chodzi ci o zaliczenie np. czajnika na wode , kt kupiles przed
    rozpoczeciem DG w KUP

    cos podobnego funkcjonuje gdy przechodzisz z ryczaltu na KPIR, masz
    obowiązek zalozenia ewidencji wyposazenia , ale czy mozna zaliczyc to
    wyposazenie do KUP , na zdrowy rozsadek tak , bo przy likwidacji trzeba
    bedzie zaplacic od tego wyposazenia podatek ( n awet od wyposazenie ponizej
    1500zl kt nie bylo wpisane w ewidencje)

    pozdr
    jacek

  • 4. Data: 2002-06-01 18:14:51
    Od: "dzwonekn" <d...@p...onet.pl>

    Chodzi mi o zaliczenie biurka, które nabyłem przed rozpoczęciem
    działalności - biurko warte 1000zł.
    pozdrawiam Norbert

  • 5. Data: 2002-06-01 21:08:06
    Od: "jacek" <k...@p...onet.pl>

    1500 zl nie ma zadnego wplywu na zaliczenie rzeczy do KUP, moim zdaniem
    jesli biurko kupiłes przed rozpoczewciem DG , i teraz chcesz go wprowadzic
    do Ewid. wyposazenia nie mozesz tego wrzucic w koszty, natomist jesli to
    biurko potraktujesz jako ST , mozesz go zamortyzowac w 100% w m-c
    przedazania do uzytku

    jacek

  • 6. Data: 2002-06-03 14:49:02
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sat, 1 Jun 2002, jacek wrote:

    >+ 1500 zl nie ma zadnego wplywu na zaliczenie rzeczy do KUP, moim zdaniem
    >+ jesli biurko kupiłes przed rozpoczewciem DG , i teraz chcesz go wprowadzic
    >+ do Ewid. wyposazenia nie mozesz tego wrzucic w koszty,

    Możesz jakoś zaargumentować ?
    - ŚT można
    - towary handlowe można (akurat to remanent "zalicza" je w "własność
    opodatkowaną", ale mam na myśli że taktowane są "jak nabyte przed
    rozpoczęciem DG")

    Co stoi na przeszkodzie żeby wyposażenie traktować jako koszt ?

    BTW: nim jakiś pamiętliwy zacznie mi wytykać :) przezornie zapodam,
    że moje stanowisko "niekupowania *na firmę*"[1] nie ma związku
    z prezentowanym powyżej stanowiskiem "kupowania przed rozpoczęciem
    DG" - kupowania "*na siebie*" (a nie "na firmę").

    Wg mnie jest dopuszczalne - Orko, może słowo binarne (Y/N) ? ;)

    Pozdrowienia, Gotfryd
    [1] tj. że uważam, iż kupowanie "na firmę" *może* spowodować zarzut
    prowadzenia działalności od dnia zakupu, o ile ktoś ma rozbieżne
    daty zezwolenia i rozpoczęcia.

  • 7. Data: 2002-06-03 16:54:34
    Od: "Orka" <o...@i...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> w
    wiadomości do grup dyskusyjnych napisał:

    > Wg mnie jest dopuszczalne - Orko, może słowo binarne (Y/N) ? ;)

    Jednym słowem nie dam rady:-)

    Uważam, że można zaliczyć do KUP - ale poprzez wpisanie do EŚT i jednorazową
    amortyzację.

    Jest to rozwiązanie bezpieczne - są odpowiednie przepisy i nikt go nie
    zakwestionuje.

    Orka

  • 8. Data: 2002-06-04 16:24:26
    Od: "dzwonekn" <d...@p...onet.pl>

    Ale dlaczego nie od razu w koszty, skoro wartość jest 300zł? Pozdrawiam
    Norbert

  • 9. Data: 2002-06-04 18:33:41
    Od: "dzwonekn" <d...@p...onet.pl>

    Powołując się na Art. 22d.1.Updf można stwierdzić, że wszystkie rzeczy
    przekazane do używania o wartości poniżej 3500zł mogą być zaliczone
    bezpośrednio w koszty. Przy czym nie ważne jest czy sa one środkami trwałymi
    czy wyposażeniem. Co Wy na to?
    Pozdrawiam Norbert

    Art. 22b. 1. Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, nabyte
    nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:

    1) spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego,

    2) spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,

    3) prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

    4) autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,

    5) licencje,

    6) prawa do: wynalazków, patentów, znaków towarowych, wzorów użytkowych,
    wzorów zdobniczych,

    7) wartość stanowiąca równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą
    w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how)

    - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez
    podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością
    gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy
    licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w
    art. 23a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.

    2. Amortyzacji podlegają również, z zastrzeżeniem art. 22c, niezależnie od
    przewidywanego okresu używania:

    1) wartość firmy, jeżeli wartość ta powstała w wyniku nabycia
    przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w drodze:

    a) kupna,

    b) przyjęcia do odpłatnego korzystania, a odpisów amortyzacyjnych, zgodnie z
    przepisami rozdziału 4a, dokonuje korzystający,

    2) koszty prac rozwojowych zakończonych wynikiem pozytywnym, który może być
    wykorzystany na potrzeby działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

    a) produkt lub technologia wytwarzania są ściśle ustalone, a dotyczące ich
    koszty prac rozwojowych wiarygodnie określone, oraz

    b) techniczna przydatność produktu lub technologii została przez podatnika
    odpowiednio udokumentowana i na tej podstawie podatnik podjął decyzję o
    wytwarzaniu tych produktów lub stosowaniu technologii, oraz

    c) z dokumentacji dotyczącej prac rozwojowych wynika, że koszty prac
    rozwojowych zostaną pokryte spodziewanymi przychodami ze sprzedaży tych
    produktów lub zastosowania technologii,

    3) składniki majątku, wymienione w ust. 1, niestanowiące własności lub
    współwłasności podatnika, wykorzystywane przez niego na potrzeby związane z
    prowadzoną działalnością na podstawie umowy określonej w art. 23a pkt 1,
    zawartej z właścicielem lub współwłaścicielami albo uprawnionymi do
    korzystania z tych wartości - jeżeli zgodnie z przepisami rozdziału 4a
    odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający

    - zwane także wartościami niematerialnymi i prawnymi.

    Art. 22c. Amortyzacji nie podlegają:

    1) grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów,

    2) budynki mieszkalne wraz ze znajdującymi się w nich dźwigami lub lokale
    mieszkalne, służące prowadzonej działalności gospodarczej lub wydzierżawiane
    albo wynajmowane na podstawie umowy, jeżeli podatnik nie podejmie decyzji o
    ich amortyzowaniu,

    3) dzieła sztuki i eksponaty muzealne,

    4) wartość firmy, jeżeli wartość ta powstała w inny sposób niż określony w
    art. 22b ust. 2 pkt 1,

    5) składniki majątku, które nie są używane na skutek zaprzestania
    działalności, w której te składniki były używane; w tym przypadku składniki
    te nie podlegają amortyzacji od miesiąca następującego po miesiącu, w którym
    zaprzestano tej działalności

    - zwane odpowiednio środkami trwałymi lub wartościami niematerialnymi i
    prawnymi.

    Art. 22d. 1. Podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od
    składników majątku, o których mowa w art. 22a i 22b, których wartość
    początkowa, określona zgodnie z art. 22g, nie przekracza 3 500 zł; wydatki
    poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w
    miesiącu oddania ich do używania.

    2. Składniki majątku, o których mowa w art. 22a-22c, z wyłączeniem
    składników wymienionych w ust. 1, wprowadza się do ewidencji środków
    trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 22n,
    najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania.

  • 10. Data: 2002-06-04 21:37:07
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 4 Jun 2002, dzwonekn wrote:

> [...]
    >+ bezpośrednio w koszty. Przy czym nie ważne jest czy sa one środkami trwałymi

    Że oszukujesz :)
    ŚT zaliczasz pośrednio (zawsze) poprzez wpis amortyzacyjny.
    To że możesz to zrobić 'natychmiast' (tak jak przy zaliczaniu
    wyposażenia w KUP) i jednorazowo nie zwalnia cie z obowiązku
    wpisania do KPiR wpisu z EŚT (a *nie* np. faktury zakupu).
    Oczywiście decyzja czy to ma być zaliczne w wyposażenie czy
    ŚT pozostaje w twoich rękach :), ale *jeśli* już zaliczysz w ŚT...

    Rozumiem że odbiegliśmy nieco od tematu ? ;) (tj. kwestii
    zaliczania w KUP "różności" nabytych przed startem DG)

    No i 7 stron cytatu to "trochę" za dużo (IMHO), mogłeś
    pociąć :(

    >+ Pozdrawiam Norbert

    Wzajemnie ! - Gotfryd