  • Data: 2002-05-09 18:28:40
    Temat: Re: księgowanie księga przych i rozch
    Od: Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Tristan Alder wrote:

> [...]

    Problem z VATem zawsze bedzie gdzies występował, ponieważ zasady jego
    odliczania nie zbiegaja sie prawie z zasadami zaliczania wydatków w koszty.
    A co jeżeli dostaniesz majową fakturę 31 maja i nie zdążysz za nia zapłacić?
    Juz masz rozbierzność, chyba że tak zalezy Ci na idealnym zgraniu kwitów że
    podarujesz skarbowi państwa ten VAT na jeden miesiąc.
    Wszystko tak naprawde opiera sie o opłacalność. Metoda kasowa generalnie
    jest nieopłacalna, bo nie mozna jej stosowac również do przychodów.
    Odrobina wysilenia pamięci daje nam spore korzyści w postacie później
    płaconych podatków - wlistopadzie zysk jest co najmniej podwójny.

    > Nie, zgodnie z zasadą, jeśli dostaniesz ją w maju, to zaliczysz ją w
    > maju lub później.
    >
    > ZTCW to nawet NIE WOLNO Ci jej zaliczyć wcześniej!
    Nie, nie Tristanie, To nie tak.
    Tu jacek akurat ma rację.
    Kwestia daty wpływu faktury nie jest istotna w podatku dochodowym: zasada
    memoriału każe uznawać koszty w okresie którego *dotyczą* a zasada kasy w
    okresie w którym faktycznie poniesiono wydatek - *zapłacono*. Nie ma
    trzeciej opcji.
    Data wpływu jest istotna w przypadku odliczania VAT - to ustawa o PTU
    wyraźnie mówi że możesz odliczyć VAT naliczony "w miesiącu otrzymania
    faktury lub w miesiącu nastepnym".
    Fakturę zaliczysz w koszty miesiąca w którym ja otrzymałeś w sytuacji, gdy
    np. właściwy miesiąc jest juz zamknięty ( w praktyce - po zlożeniu PIT lub
    CIT).
    A poza tym nie jest to aż tak istotna kwesia, bo okresem rozliczeniowym dla
    podatku dochodowego jest rok. Natomiast okresem rozliczeniowym dla VAT jest
    miesiąc, więc tutaj kwestia wpływu faktury jest bardzo istotna.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    e-mail: m...@e...com.pl