  • 1. Data: 2003-01-12 10:11:20
    Temat: leki przeterminowane - jak rozliczyć ?
    Od: "Jarek" <w...@o...pl>

    Witam,
    jnk w aptece rozliczyć leki przeterminowane (KPiR+VAT). Leki te były już
    przecież raz ujęte w zakupach i odliczony został VAT. Jak "ugryźć" ten
    temat?
    Z góry dziękuję za wszelie podpowiedzi.

    Pozdrawiam
    Jarek

  • 2. Data: 2003-01-12 11:03:37
    Temat: Re: leki przeterminowane - jak rozliczyć ?
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarek" <w...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    > jnk w aptece rozliczyć leki przeterminowane (KPiR+VAT). Leki te były już
    > przecież raz ujęte w zakupach i odliczony został VAT. Jak "ugryźć" ten
    > temat?

    Nie potrzeba gryźć :-)
    1) Leki na mocy przepisów o ochronie środowiska są zakwalifikowane do tzw.
    substancji niebezpiecznych i w związku z tym podlegają specjalnemu systemowi
    utylizacji. Większość hurtowni farmaceutycznych zajmuje się nieodpłatnie
    odbiorem z aptek leków przeterminowanych (odpadów niebezpiecznych). Apteka
    przygotowuje wykaz z nazwą, dawką, nr serii, ilością i ceną/wartością wg cen
    zakupu netto. Apteki wykazy takie "zamykają" albo na koniec roku, albo jeśli
    uzbiera się tego dostateczna ilość. Masz więc wartość wg cen zakupu netto.
    Odbiorca odpadów (zwykle hurtownia) kwituje Ci odbiór na stosownym wykazie.
    2) Następnie możesz :
    a) albo w/w dokumentem "zdjąć" kwotę z kolumny "zakup towarów handlowych
    i materiałów" jednocześnie wpisując ją w kolumnę "koszty pozostałe"
    (elegancko).
    b) albo nie robić nic, gdyż dla PDoOF jest to obojętne ; wypływa tylko
    na średnią marżę. Naturalnie wykaz trzymać gdzieś w papierach.
    3) Na VAT ta sprawa nie ma wpływu (wyłączenie towaru z dalszego nim obrotu
    za sprawą utraty przez niego cech i przekazanie tegoż towaru do utylizacji
    nie jest czynnością opodatkowaną). W przypadku leku "częściowa" utrata przez
    niego cech/wartości nie ma miejsca. Lek może być albo tak, albo nie. Jeżeli
    natomiast weźmiesz z własnej apteki, własny przeterminowany lek, przepuścisz
    go przez własne gardło i jeszcze poinformujesz o tym fiskusa - to zapewne
    argument przeterminowania leku nie uchroni Cię przed opodatkowaniem VAT od
    towaru przekazanego na potrzeby własne podatnika.

    Rekapitulując : Z lekami postępujesz tak jak z pietruszką poza tym, że
    zepsutą pietruszkę wolno Ci wyrzucić do śmietnika, zaś przeterminowanego
    leku nie (pacjent może - aptekarz nie).
    Andrzej

  • 3. Data: 2003-01-12 13:38:22
    Od: "Jarek" <w...@o...pl>

    Bardzo dziękuję Ci za tak szybką i wyczerpującą odpowiedź.

    Serdecznie pozdrawiam
    Jarek

  • 4. Data: 2003-01-13 17:13:59
    Od: "Andy" <a...@a...net.pl>

> [...]
    > utylizacji. Większość hurtowni farmaceutycznych zajmuje się nieodpłatnie
    > odbiorem z aptek leków przeterminowanych (odpadów niebezpiecznych).

    Jestem w podobnej sytuacji. Mam kilkanascie nietypowych akumulatorow, ktore
    zostaly onegdaj zakupione dla kontrahenta, ktory zniknal. Jakis czas temu -
    po zbadaniu ich stanu technicznego - napisalem "protokol zlomowania". Od
    tego czasu wpisuje je w kolejnych spisach z natury (KPiR+VAT) i wyceniam na
    zero. Obecnie akumulatory sa bezwartosciowe i zalegaja na magazynie.
    Niemniej nikt (zlomowisko, wysypisko) nie chce ich przyjac za pokwitowaniem,
    wiec trzymam je nadal u siebie i zastanawiam sie co dalej?
    AW

  • 5. Data: 2003-01-13 18:48:16
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andy" <a...@a...net.pl> napisał
> [...]
    pokwitowaniem,
    > wiec trzymam je nadal u siebie i zastanawiam sie co dalej?

    I nie przyjmą, bo im nie wolno. Proponuję zatelefonować do jakiegoś sklepu
    motoryzacyjnego handlującego akumulatorami samochodowymi. Tam przy zakupie
    nowego akumulatora, dla uzyskania nieco niższej jego ceny, należy oddać
    (celem utylizacji) stary. Zapewne tą drogą uzyskasz kontakt z firmą
    utylizacyjną, gdzie za drobną zapewne opłatą ktoś odbierze od Ciebie
    akumulatorki i ich odbiór do utylizacji pokwituje. Wydaje mi się, że jest to
    jednak dmuchanie na zimne (chyba, że Twoje akumulatory jako pełnowartościowe
    miały istotną w stosunku do obrotu/zapasu towaru wartość i ich "zniknięcie"
    będzie widzialne przy analizie średniej marży). W przypadku obrotu środkami
    farmaceutycznymi straszakiem są panicznie poszukujące racji swojego
    istnienia organy nadzoru farmaceutycznego ( to taki finansowany z Twoich i
    moich podatków azyl dla intelektualnych odpadów farmaceutycznych, które
    utylizacji niestety nie podlegają ).
    AR