  • 11. Data: 2007-07-31 08:39:36
    Temat: Re: likwidacja DG - pare pytan
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 30 Jul 2007 22:42:19 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > wpłacania zaliczek w uproszczonym trybie?
    >
    > Nie piszcie mi że absurd ;) - powołuję się na literę prawa!
    >
    > Wybrała "formę uproszczoną"? - wybrała.
    > Ma płacić zaliczki PRZEZ CAŁY ROK PODATKOWY? - ma płacić.
    > Jak ma być inaczej, to ja poproszę o objaśnienie co przeoczyłem
    > przy czytaniu ustawy :) - przyznaję, że przejrzałem (teraz,
    > pod tym kątem, bo zasadniczo nigdy nie to nie interesował) po
    > łebkach, więc szansa że czegoś nie dopatrzyłem jest spora.
    > No to pytam: "czego nie dopatrzyłem??"
    >
    > Bo jeśli dobrze czytam, to ostatnia zaliczka będzie w grudniu...

    Moim zdaniem 6c.2 oznacza tylko, że w ciągu roku nie może zmienić sposobu
    opłacania zaliczek na metodę "normalną"

    Przeoczyłeś chyba początek art 44.1:

    Art. 44. 1. Podatnicy osiągający dochody:

    Przestał prowadzić DG = przestał osiągać dochody.

    Mam nadzieję, że się nie mylę :)

  • 12. Data: 2007-07-31 08:45:22
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    > Moim zdaniem 6c.2 oznacza tylko, że w ciągu roku nie może zmienić sposobu
    > opłacania zaliczek na metodę "normalną"

    I uzupełnienie: wygląda na to, że w wypadku "incydentalnego" dochodu po
    zamknięciu DG trzeba będzie zapłacić za dany miesiąc "pełną" zaliczkę.

  • 13. Data: 2007-07-31 09:12:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 31 Jul 2007, jureq wrote:

> [...]
    >
    > Przeoczyłeś chyba początek art 44.1:
    >
    > Art. 44. 1. Podatnicy osiągający dochody:
    >
    > Przestał prowadzić DG = przestał osiągać dochody.

    Nie przeoczyłem - przeczytaj uważniej wycinek z cytatu powyżej :)

    przestał prowadzić DG != przestał osiągać dochody z DG

    Nadto: jakiego *okresu* dotyczy warunek "osiągania przychodów"?
    a. okresu uzyskiwania przychodow?
    b. roku podatkowego?

    Zauważ, że jest regulacja dotycząca "kończenia DG", ale jest zapisana
    w art.44.4 czyli tak:

    - *PO* .1 do .3i, co oznacza że *dla tych* przypadków jest to przepis
    szczegółowy, czyli "normalni" podatnicy (wraz z rozliczającymi się
    kwartalnie itp) łapią się na ów zapis
    - zapis ten jest jednak *przed* .6, z czego by wynikało że mimo
    zakończenia DG, w razie uzyskania dochodu z DG po zakończeniu DG
    *jednak* deklarację się składa i zaliczkę płaci (jak w praktyce było)
    - ale tym bardziej jest *przed* .6b, ustanawiającym zaliczki uproszczone,
    które *w calości* uchylają przepisy poprzednie, bo sposób rozliczenia
    jest zupełnie inny!

    I co teraz zrobić z zasadą "przepis szczegółowy uchyla przepis ogólny"
    wraz z tą że "przepis zapisany dalej w akcie jest bardziej szczegółowy"?

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2007-07-31 09:14:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > I uzupełnienie: wygląda na to, że w wypadku "incydentalnego" dochodu po
    > zamknięciu DG trzeba będzie zapłacić za dany miesiąc "pełną" zaliczkę.

    A jaki przepis POZWALA na zmianę rozliczenia uproszczonego?
    No i patrz na sąsiedni post - w kolejności przepisów wynika, że .6a jest
    szczegółowy *dla* .6!

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2007-07-31 14:20:58
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 31 Jul 2007 11:12:51 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Nadto: jakiego *okresu* dotyczy warunek "osiągania przychodów"?
    > a. okresu uzyskiwania przychodow?
    > b. roku podatkowego?

    Jestem za tym, że nie dotyczy żadnego okresu. Ale zaliczki płaci się za
    okresy miesięczne/kwartalne, więc jeśli w tym miesiącu/kwartale uzyskiwał
    przychody, to zaliczka ma być.

    Pogubiłem się.

  • 16. Data: 2007-07-31 14:21:39
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 31 Jul 2007 11:14:24 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > A jaki przepis POZWALA na zmianę rozliczenia uproszczonego?
    > No i patrz na sąsiedni post - w kolejności przepisów wynika, że .6a jest
    > szczegółowy *dla* .6!

    Przez "pełną" rozumiem właśnie tą uproszczoną, która zapewnie wyjdzie
    znacznie wyższa niż wynikałaby z tego incydentalnego dochodu. Wyobraź
    sobie 10 gr odsetek z banku i kilkaset zł podatku.....

  • 17. Data: 2007-07-31 16:30:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Jestem za tym, że nie dotyczy żadnego okresu. Ale zaliczki płaci się za
    > okresy miesięczne/kwartalne, więc jeśli w tym miesiącu/kwartale uzyskiwał
    > przychody, to zaliczka ma być.

    No to w myśl "zasad uproszczonych" zaliczki się po prostu płaci, bez
    względu na to czy był przychód czy nie - cały rok podatkowy.

    Przyznaję, ze jestem ciekaw wyjaśnienia tej sprawy, i wcale nie
    chciałbym być w skórze kończącego DG "ryczałtowca zasad ogólnych" :)

    > Pogubiłem się.

    Hm... no przepisy czyta się "z góry na dół", i jeśli są dwa które mogą
    dotyczyć danej sytuacji - to ten niższy jest "szczegółówszy".
    .6 ustanawia szczególny rodzaj rozliczania dla wszystkich tych, które
    są zapisane od .1 do .5
    Ale .6a IMO to już *nie* dotyczy, bo to .6a jest "szczegółowszy"!

    pzdr, Gotfryd

  • 18. Data: 2007-07-31 16:31:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    > znacznie wyższa niż wynikałaby z tego incydentalnego dochodu. Wyobraź
    > sobie 10 gr odsetek z banku i kilkaset zł podatku.....

    A, rozumiem. Thx!
    Ale przecież *nie jest* tak, że "ryczałtowiec zasad ogólnych" w miesiącu
    nie uzyskiwania przychodu nie płaci zaliczki?

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2007-07-31 20:45:46
    Od: asiaque <a...@w...hell.pl>

> [...]
    >
    > Przyznaję, ze jestem ciekaw wyjaśnienia tej sprawy, i wcale nie
    > chciałbym być w skórze kończącego DG "ryczałtowca zasad ogólnych" :)

    To dodam jeszcze tyle, że czas jakiś temu odpytywałam w urzędach o
    formalności związane z "zawieszeniem działalności". W US-ie u miłych Pań z
    PIT-u uzyskałam informację, że po pierwsze dla potrzeb rozliczeń
    podatkowych to nie ma czegoś takiego jak zawieszenie dg (tyle wiedziałam),
    a po drugie, gdybym sobie "zawiesiła", musiałabym płacić zaliczki do końca
    roku. Więc pewnie i przy zakończeniu działalności tak będzie trzeba.

    To jeszcze takie pytanie: czy jeśli w pierwszej połowie roku nie odliczałam
    od zaliczek składki na zdrowotne, mogę je odliczyć w drugiej połowie?
    (pomimo że tej składki nie będę uiszczać ;))

    Pozdr.A.

  • 20. Data: 2007-08-01 07:44:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 31 Jul 2007, asiaque wrote:

    > To jeszcze takie pytanie: czy jeśli w pierwszej połowie roku nie odliczałam
    > od zaliczek składki na zdrowotne, mogę je odliczyć w drugiej połowie?
    > (pomimo że tej składki nie będę uiszczać ;))

    Wiesz jak to z tym koniem było, co miał klapki założone ;)
    "Nie widzę przeszkód" :)
    Ale przyznam, że nie chce mi się przebijać przez stos zależności "co jest
    liczone od czego" - rozumiem, ze przy "uproszczonych" za podstawę
    przyjmuje się kwotę podatku z poprzedniego roku *bez odliczeń*?
    Znaczy że zdrowotne się odlicza "na bieżąco" - bo nie wiem?

    pzdr, Gotfryd