    From: Paweł Trzciński <t...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: mam spadek i nie wiem co dalej
    Date: Mon, 7 Feb 2011 21:40:26 +0100

    > dwa tygodnie temu

    Dwa tygodnie to akurat czas na uprawomocnienie się postanowienia sądu. Teraz
    mozesz iśc do sądu i złożyć wniosek o wydanie tego postanowienia. Płaci się
    za ten "papier" znaczkami sadowymi - 6zł za egzemplarz. Składając wniosek o
    wydanie tego postanowienia wpisz od razu 2, lub 3 egzemplarze i naklej
    stosowną liczbę znaczków (co do wartości). Oszczędzi ci to chodzenia.
    Składając później w wydziale ksiąg wieczystych wniosek w wpisanie Ciebie
    jako nowego właściciela, będziesz musiał jedno takie postanowienie załączyć
    (w oryginale). Dlatego lepiej mieć ich kilka "na zapas". Wpis właściciela do
    KW to 120, albo 150 zł - też oczywiście płatne w znaczkach. Znaczki można
    kupić w kasie w sądzie.
    Będzie na tym postanowieniu pieczątka z adnotacją, że uprawomocnione i datą
    uprawomocnienia. Ta data jest dla ważna, bo od niej liczą się terminy np. w
    urzędzie skarbowym - na złożenie deklaracji SD-Z2 (zgłoszenie nabycia rzeczy
    lub praw). Deklaracje musisz złożyć w US, pod który podlegał spadkodawca, bo
    zakladam, że nieruchomość którą otrzymałeś też tam się znajduje.
    Jeśli sąd, który rozpatrywał wniosek o nabycie spadku i w którym jest
    wydział KW, do którego bedziesz składał wniosek o wpis nowego własciciela
    nie jest blisko twojego miejsca zamieszkania, to spokojnie wypełnione
    wnioski mozesz wysłać listem poleconym z potwierdzeniem odbioru - będziesz
    miał pewność, że dotarło i kiedy.
    Przed wysłaniem jednak idź do biura podawczego sądu w swojej miejscowości i
    poproś o sprawdzenie, czy wszystko dobrze wypełniłeś. Kupisz od razu znaczki
    odpowiedniej wartości i nakleisz na wnioski. Druki wszędzie są takie same,
    procedury i opłaty też, więc nie powinni ci robić z tym problemów.

    --
    Paweł