eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkinajem mieszkania na siedzib › Re: najem mieszkania na siedzib
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.tpinternet.pl!nemesis.news.
    tpi.pl!news.tpi.pl!localhost!smolik
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: najem mieszkania na siedzib
    Date: Fri, 6 May 2005 04:25:04 +0200
    Organization: tp.internet - http://www.tpi.pl/
    Lines: 43
    Message-ID: <Pine.WNT.4.60.0505052216180.1652@athlon>
    References: <d5bpkl$4gh$1@nemesis.news.tpi.pl>
    NNTP-Posting-Host: ack66.internetdsl.tpnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: TEXT/PLAIN; charset=ISO-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: 8BIT
    X-Trace: nemesis.news.tpi.pl 1115346858 3794 83.16.62.66 (6 May 2005 02:34:18 GMT)
    X-Complaints-To: u...@t...pl
    NNTP-Posting-Date: Fri, 6 May 2005 02:34:18 +0000 (UTC)
    X-Posting-Agent: Chomik/1.0.3.0
    In-Reply-To: <d5bpkl$4gh$1@nemesis.news.tpi.pl>
    X-Warning: UNAuthenticated Sender
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo.podatki:140185
    [ ukryj nagłówki ]

    On Thu, 5 May 2005, Greg wrote:

    >+ 1) Zawieram umowę najmu jako osoba fizyczna i przeznaczam część mieszkania
    >+ (oraz odpowiednią część opłat) na prowadzenie działalności (DW). Sytuacja
    >+ taka wydaje mi się analogiczna do tej, w której sam jestem właścicielem
    >+ mieszkania i przeznaczam jego część do celów prowadzenia DG.

    Wydaje się iż dobrze piszesz. Oznacza to niemożność odliczenia
    VAT od wydatków - mam rację ?

    >+ 2) Umowę najmu zawiera firma i w jakiś sposób udostępnia część mieszkania mi
    >+ jako osobie fizycznej. Tylko w jaki sposób?

    Rzucić na groups.goole.pl hasło "faktura wewnętrzna" :) ?

    >+ 3) Zawieram dwie oddzielne umowy najmu (na różne części mieszkania). Jedna
    >+ na osobę fizyczną, druga na firmę. Nie muszę niczego udostępniać w żadną
    >+ stronę, a US widzi, że dla celów prywatnych mam oddzielną umowę i nie
    >+ wrzucam tego w koszty.

    Zarówno przy 2. jak i 3. wynajmujący podlega pod VAT.
    Wynajem na cele mieszkaniowe jest przedmiotowo wyłączone z VATu, wynajem
    na cele gospodarcze - nie. Nawet jak się skorzysta ze zwolnienia
    podmiotowego (np. "na limit 10 000 euro") - to ewidencję trzeba
    mieć... nie wiem czy wpadnie w zachwyt ;)

    >+ I pytanie: Niezależnie od tego, który wariant jest możliwy i słuszny, jak
    >+ mam udokumentować koszty poniesione w związku z najmem? Czy wymagany jest
    >+ rachunek wystawiany przez właściciela, czy wystarczy że mam: po pierwsze -
    >+ umowę, po drugie - comiesięczne dowody wpłat?

    Od zawsze marudzę że umowa *nie* jest dokumentem księgowym pozwalającym
    na uznanie KUP. Nawet Maddy się narażałem ;)
    Co do "dowodów wpłat"... możesz podać podstawę prawną ?
    IMO - rachunek jest rozwiązaniem "najpewniejszym"... a na "kwit wpłaty"
    wypadałoby mieć w zanadrzu przepis który na to pozwala.
    Czytelne lista jest w rozporządzeniu ds KPiR, wymienienie "dowodów
    opłat bankowych i pocztowych" przy jednoczesnym NIE wymienieniu
    innych "dowodów opłat" prowadzi do dyskusyjnych interpretacji :(

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1