    From: "cef" <c...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: odliczanie VAT-u za czesci samochodowe
    Date: Fri, 24 Jun 2005 21:45:03 +0200

    Cavallino wrote:

    > Żadna.
    > Tyle ze każdy z tych stanów jest odmienny od stanu "użytkuję samochód
    > jednocześnie w firmie i do wyjazdów na działkę, wrzucając w koszty
    > całość jego eksploatacji i nie tylko eksploatacji".

    Zaraz, zaraz, kto mówi, że całość?
    Przecież wrzucamy tylko te wydatki, które
    zostały poniesione w celu uzyskania przychodu.
    Uważasz po prostu, że każdy "ładuje"
    w koszty wszelkie wydatki?

    > Dlatego że kupuję SOBIE, a nie kupuję NA POTRZEBY FIRMY.

    I tu jest istota. Zauważ, że katalog kosztów jest otwarty.
    Zatem każdy wydatek poniesiony w celu uzyskania
    przychodu jest kosztem i jeśli nie ma dodatkowych
    ograniczeń, to VAT można odliczyć. Nie ma znaczenia
    czy drukarka, samochód itp jest Twój jeśli tylko
    kwestie związane z używaniem są uregulowane odpowiednio
    (użyczenie, dzierżawa czy użycie rzeczy własnej)
    Jedynie na samochód nałożono w ustawie ograniczenia.
    Innych rzeczy możesz używać do woli.
    Np ustawodawca nie wprowadził limitu "z tytułu używania
    nie wprowadzonej do ewidencji środków trwałych
    drukarki, w tym także drukarki stanowiącej własność
    podatnika dla potrzeb działalności gospodarczej do
    wysokości kwoty wynikającej z przemnożenia ilości
    zaewidencjonowanych u podatnika
    dokumentów A4 przez wskaźnik
    generowania druków w organach administracji
    ustalony w specjalnym rozporządzeniu ministra."
    Ważny jest tylko cel wydatku.
    I jeśli będę musiał na mojej drukarce
    nie będącej ŚT wydrukować kilka tysięcy
    kartek A4 czegoś co uznam za związane z przychodem,
    to na tusze do drukarki mogę wydać setki złotych i VAT odliczyć.
    I mam do tego prawo.

    > Formalnie nie.

    Patrz wyżej. Formalnie jednak tak.
    Tematyki "gazu" nie będę poruszał,
    bo tu kwestią sporną nie jest bezpośrednio
    możliwość odliczenia VAT
    (o czym dyskusja była od początku) lecz kwestia
    uznania czy instalacja jest "wydatkiem z tytułu używania"
    i czy z tego powodu wogóle może być kosztem.