  • 1. Data: 2004-06-17 11:18:32
    Temat: odliczenia na fundusz remontowy
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Ma ktos może namiary na jakies pismo MF w sprawie dokumentowania wpłat
    na fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowych?
    Mam delikwenta który dostal ze spółdzielni pisemko że pan taki a taki w
    roku 2003 wpłacił na fundusz kwotę..." do tego dwie (słwnie)
    udokumentowane wpłaty, bo miał zaległości czynszowe i płacił czynsz
    hurtem - raz za pół roku i drugi raz za pół roku, w czym za 2 miesiące
    2002roku jeszcze.

    Do spółdzielni płaci sie czynsz jedna kwota, nie ma odrębnego konta na
    fundusz remontowy.

    I teraz US nie wie czy może mu uznac odliczenie bo nie ma
    "jednoznacznych dowodów wpłat" - sa dwa duże przelewy opisane "spłata
    zaległości czynszowych". Na dodatek kwota wykazana przez spółdzielnie
    nie zgadza sie z tym co gośc powinien był zapłacić w danym roku, licząc
    wg. "rozpiski" opłat eksploatacyjnych którą przysyła spółdzielnia.
    W ta kwotę wykazana przez społdzilnie wchodza podobno jakies zalegle
    wpłaty z poprzedniego roku. Ze spółdzielni nie sposób wyrwać jakiegos
    zestawieni wpłat czy rozliczenia jakie kwoty jak były księgowane (to
    wielka spółdzielnia, państwo w państwie).
    Gośc na koniec roku był juz z czynszem na bieżąco.

    Chodzi mi po głowie że gdzieś widziałam pismo MF ktory stwierdzał, że
    samo zaświadczenie ze spółdzielni wystarczy. Ale to tylko jakies
    niejasne wspomnienie.
    Ma ktos może namiary na cos takiego, ewentualni na pismo o treści
    przeciwnej (że takie zaświadczenie nie wystarczy) żebym wiedziała czy
    chłopak ma sie jednak o swoje bić czy odpuścić te 150zł podatku.

    Będe wdzięczna za treść lub chociaż namiary.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl

  • 2. Data: 2004-06-17 11:26:26
    Temat: Re: odliczenia na fundusz remontowy
    Od: "Tomek Niedbała" <t...@g...pl>

    Użytkownik "Maddy" <m...@e...com.pl> napisała w wiadomości

    > Chodzi mi po głowie że gdzieś widziałam pismo MF ktory stwierdzał, że
    > samo zaświadczenie ze spółdzielni wystarczy. Ale to tylko jakies
    > niejasne wspomnienie.

    Znalazłem coś takiego...

    Odliczenie środków wpłacanych na fundusz remontowy spółdzielni i wspólnot
    mieszkaniowych.
    Marek Kutarba, Gazeta Prawna 9 - 10 lipca 2001r.

    Zestawienia lub zaświadczenia sporządzone przez spółdzielnię lub wspólnotę
    mieszkaniową nie stanowią dowodu wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy.
    Nie mogą zatem stanowić podstawy do odliczenia wskazanych w nich kwot w
    ramach ulgi remontowej. Takiej interpretacji przepisów ustawy o podatku
    dochodowym od osób fizycznych dokonało Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia
    23 czerwca br. Zdaniem MF podstawą dokonania odliczenia jest wyłącznie taki
    dowód wpłaty, który wyraźnie wskazuje, iż dotyczy ona wyodrębnionego
    funduszu remontowego - dowód wpłaty powinien wyszczególniać konkretną kwotę
    wpłaty na ten fundusz. Tym samym MF odeszło od dotychczasowej interpretacji
    z dnia 15 maja 1998r.

    Tomek

  • 3. Data: 2004-06-17 11:27:46
    Od: "Tomek Niedbała" <t...@g...pl>

    Gazeta Prawna 2001-07-09
    Sama wpłata to za mało
    KUTARBA Marek
    Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje, że
    podlegające
    odliczeniu wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni
    mieszkaniowej
    lub wspólnoty mieszkaniowej należy dokumentować dowodem wpłaty.
    Dotychczas
    większość urzędów skarbowych uznawała, że może to być dowód obejmujący
    w jednej
    kwocie sumę należności na rzecz wspólnoty lub spółdzielni, byleby z
    innych
    dokumentów (np. zaświadczeń, budżetu wspólnoty) wyraźnie wynikało,
    jaka część
    tej kwoty przypada na fundusz remontowy. Tymczasem, jak informuje
    Ministerstwo
    Finansów w urzędowej interpretacji prawa podatkowego
    (PB5/KD-033-98/01),
    podstawą dokonania odliczenia jest wyłącznie taki dowód wpłaty, który
    wyraźnie
    wskazuje, iż dotyczy ona wyodrębnionego funduszu remontowego.
    Konieczne zatem
    jest, by wystawiony przez spółdzielnię lub wspólnotę dowód wpłaty
    wyszczególniał konkretną kwotę wpłaty na ten fundusz. Dopiero taki
    dokument
    miałby uprawniać podatnika do odliczenia. Resort zauważa, że jego
    wcześniejsze
    pismo (PO5/JZ-1441/0467/98), w którym dopuścił możliwość dokonania
    odliczenia
    przez członków wspólnoty mieszkaniowej, mimo że wpłaty na fundusz nie
    były
    wyodrębnione, nie ma zastosowania do ogółu podatników. Pismo wydane
    było bowiem
    w indywidualnej sprawie konkretnej wspólnoty mieszkaniowej.

  • 4. Data: 2004-06-18 05:31:44
    Od: "Jano" <m...@h...gula>

    > Ma ktos może namiary na jakies pismo MF w sprawie dokumentowania wpłat
    > na fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowych?

    Witaj Maddy
    GP - góra tydzień do tyłu było znowu coś na ten temat (a zresztą ciągle
    coś jest).
    Poszukaj na ich stronie internetowej

    Pozdr
    Janusz

  • 5. Data: 2004-06-18 06:31:24
    Od: /sl <w...@W...pl>

    Dnia 6/17/2004 1:26 PM, Użytkownik Tomek Niedbała napisał:

> [...]
    > Nie mogą zatem stanowić podstawy do odliczenia wskazanych w nich kwot w
    > ramach ulgi remontowej. Takiej interpretacji przepisów ustawy o podatku

    Coś mi się zdaje, że w międzyczasie zmienili zdanie, ale niestety nie
    potrafię podać konkretnych danych.

    --
    /sl

  • 6. Data: 2004-06-19 07:49:17
    Temat: Odp: odliczenia na fundusz remontowy
    Od: "Andrzej N." <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik Maddy <m...@e...com.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:carun4$1h0$...@a...news.tpi.pl...
> [...]
    >
    > Maddy
    >
    > --
    > *** Stosujesz sie do powyższych teorii na własną odpowiedzialność ***

    Witam!
    Biuletyn Skarbowy Nr 1/2002; Pismo Podsekretarza Stanu z dnia 15.12.2001
    do izb i urzedów Nr PB5/KD-033-179-2339/01 "Dokumentowanie wpłat na
    wyodrębniony fundusz remontowy"
    ".... Z uwagi na fkat, iż w praktyce najczęściej wpłat na fundusz remontowy
    podatnicy dokonują w ogólnej kwocie, łącznie z pozostałymi składnikami
    opłaty czynszowej ..., dalego też w wielu przypadkach posiadają jeden dowód
    wpłaty dokonanej z tych tytułow. W takiej sytuacji z dowodu wpłaty niekiedy
    nie sposób jednoznacznie wywnioskować wysokości wniesionych przez podatnika
    wpłat na fundusz remontowy.
    Powyższe nie pozbawia jednak podatnika prawa do dokonania odliczeń od
    podatku z tego tytułu. Dlatego w takim przypadku, w celu dowodowym,
    wystarczającym będzie posiadanie przez podatnika, obok dowodu wpłaty,
    dokumentu zawierającego wyszczególnione składniki czynszu z wyodrębnioną
    pozycją funduszu remontowego"

    Pozdrawiam
    Andrzej N.