  • 1. Data: 2005-08-02 12:12:03
    Temat: odsetki - przedawnienie
    Od: "R6" <r...@g...pl>

    W styczniu 2002 r zalegalem z oplatami za czynsz, potem wszystko oplacilem i
    myslalem ze jest juz ok. Ale teraz dostalem razem z rozliczeniem wody saldo
    swojego konta i widze ze jest pozycja odsetki i kwota -150 zeta !!!
    Mam pyt. jaki jest okres na przedawnienie takich odsetek a jaki w przypadku
    gdybym do dnia dzisiejszego nie zaplacil tego zaleglego czynszu? Czy
    ksiegowosc wspolnoty moze dowolnie ksiegowac wplaty? chodzi mi czy wplata z
    tytulem czynsz moze byc zaksiegowana jako zalegle odsetki?
    dzieki za odp
    pozdro:)

  • 2. Data: 2005-08-02 12:25:25
    Temat: Re: odsetki - przedawnienie
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    R6 wrote:
> [...]
    > ksiegowosc wspolnoty moze dowolnie ksiegowac wplaty? chodzi mi czy wplata z
    > tytulem czynsz moze byc zaksiegowana jako zalegle odsetki?

    odsetki przedawniaja się wraz z należnością główną.
    Księgowość ma obowiązek księgować dokładnie to za co płaciłeś, nie mogą
    sobie dowolnie przelewwać pieniędzy jak im się podoba.
    Jeśli napisałeś, że za czynsz, to ma być zaksięgowane za czynsz.
    Jeśli jeszcze wskazałeś za który miesiąc to am to być dokładnie za ten
    miesiąc, nawet jeśli wczesniejsze miesiące nie były zapłacone.
    Tak więc czynsz masz zapłacony, a odsetki do zapłacenia ci wiszą.
    Jak się o nie nie upomną (pewnie sądownie), to im przepadną.

  • 3. Data: 2005-08-02 12:54:08
    Od: "R6" <r...@g...pl>

> [...]
    > Tak więc czynsz masz zapłacony, a odsetki do zapłacenia ci wiszą.
    > Jak się o nie nie upomną (pewnie sądownie), to im przepadną.

    hmm czy wezwanie do zaplaty wyslane listem poleconym przedluza okres
    wymagalnosci zaplacenia odsetek?
    znalazlem takie wezwanie wyslane w grudniu 2002 r. czy musi byc to min.
    pozew do sadu ?
    pozdro:)

  • 4. Data: 2005-08-02 13:10:13
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    R6 wrote:

    > hmm czy wezwanie do zaplaty wyslane listem poleconym przedluza okres
    > wymagalnosci zaplacenia odsetek?
    nie

    > znalazlem takie wezwanie wyslane w grudniu 2002 r. czy musi byc to min.
    > pozew do sadu ?

    minimum wniesiony pozew do sądu, lub np. twoje pismo o uznaniu zaległości.

  • 5. Data: 2005-08-02 13:36:49
    Od: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>

> [...]
    > sobie dowolnie przelewwać pieniędzy jak im się podoba.
    > Jeśli napisałeś, że za czynsz, to ma być zaksięgowane za czynsz.
    A czasem nie jest tak że najpierw wpłata pokrywa należność za odsetki a
    dopiero potem za czynsz (o ile coś zostało?)

    --
    PawełJ

  • 6. Data: 2005-08-02 17:07:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 2 Aug 2005, witek wrote:
    [...]
    > Księgowość ma obowiązek księgować dokładnie to za co płaciłeś, nie mogą sobie
    > dowolnie przelewwać pieniędzy jak im się podoba.
    > Jeśli napisałeś, że za czynsz, to ma być zaksięgowane za czynsz.

    Ha.
    Kiedy ostatnio czytałeś Kodeks Cywilny ? ;)
    Zacytuję:
    +++
    Art. 451.
    § 1. Dłużnik mający względem tego samego wierzyciela kilka
    długów tego samego rodzaju może przy spełnieniu świadczenia
    wskazać, który dług chce zaspokoić.
    Jednakże to, co przypada na poczet danego długu, wierzyciel
    może przede wszystkim zaliczyć na związane z tym długiem
    zaległe należności uboczne oraz na zalegające świadczenia główne.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ ^^^^^^^^^^
    ---

    Krótko mówiąc - jeśli osobno księgowany był czynsz o osobno opłaty
    za wodę i osobna za ogrzewanie - to rzeczywiście nie mają prawa
    z czynszu potrącić ogrzewania i na odwrót.

    > Jeśli jeszcze wskazałeś za który miesiąc to am to być dokładnie za ten
    > miesiąc, nawet jeśli wczesniejsze miesiące nie były zapłacone.

    Ależ *kolejne czynsze* to jest *ten sam dług* (a nie "dług tego
    samego rodzaju") - i jak widać mają prawo nie tylko zaliczyć wpłatę
    wykonaną w maju z zapisem "za kwiecień" na zalegającą wpłatę za
    styczeń, ale również *najpierw* na odsetki. Odsetki to owe
    "należności uboczne"....

    > Tak więc czynsz masz zapłacony, a odsetki do zapłacenia ci wiszą.

    Tia... ja tam bym się zastanowił :|

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-08-02 21:16:52
    Od: Andrzej <w...@w...pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > wykonaną w maju z zapisem "za kwiecień" na zalegającą wpłatę za
    > styczeń, ale również *najpierw* na odsetki. Odsetki to owe

    Z całym szacunkiem Gotfryd.
    Gdyby przyjąć Twój punkt widzenia , to wszyscy jesteśmy dłużnikami i
    mamy nieokreślony dług do spłacenia.
    Czynsz, jak i pozostałe należności są płatnościami okresowymi, jednak
    dotyczącymi tylko tego okresu. To nie są raty.
    Pozdrowienia
    Andrzej

  • 8. Data: 2005-08-02 22:24:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 2 Aug 2005, Andrzej wrote:

    > Gdyby przyjąć Twój punkt widzenia , to wszyscy jesteśmy dłużnikami
    > i mamy nieokreślony dług do spłacenia.

    Hm... nie będę się kłócił o rzecz nieistotną dla wątku ;)
    - czy zgadzasz się wobec tego z wnioskiem dotyczącym odsetek i w którą stronę ?

    > Czynsz, jak i pozostałe należności są płatnościami okresowymi, jednak
    > dotyczącymi tylko tego okresu. To nie są raty.

    Popolemizuję (choćby bez przekonania ;))
    Mamy art. 466 wystarczy mieć od czasu do czasu pokwitowanie
    i już, wspólnoty i inni "rozliczający" dają takie "rozliczenia" raz
    na rok - i sprawa jest jasna, a jakbyś MÓGŁ nie zapłacić za styczeń
    zaś zapłacić za luty, marzec i kwiecień - to doprowadziłbyś do
    pata, wynajmujący MUSIAŁBY przecież pokwitować że dostał zapłatę
    za luty, marzec i kwiecień a to by oznaczało że pokwitował
    przez domniemanie RÓWNIEŻ styczeń... pasuje ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2005-08-03 06:58:20
    Od: "Jano" <m...@h...gula>

    Użytkownik "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:dcnstc$mco$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > A czasem nie jest tak że najpierw wpłata pokrywa należność za odsetki a
    > dopiero potem za czynsz (o ile coś zostało?)

    I tak włąśnie księgują Społdzielnie Mieszkaniowe - nie wiem czy poprawnie
    ale tak jest.

  • 10. Data: 2005-08-03 11:58:31
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Jano wrote:

    > I tak włąśnie księgują Społdzielnie Mieszkaniowe - nie wiem czy poprawnie
    > ale tak jest.

    Niepoprawnie.
    Kwota ma być zaksięgowana zgodnie z dyspozycją, bez względu na to, ćzy
    się to spółdzielni podoba, czy nie.