    From: k...@m...pl (księgowość mebel-box)
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: podatek dochodowy za pracownika
    Date: 21 Sep 2007 14:57:33 +0200

    Kuba pisze:
    > Od sierpnia jestem pierwszy raz pracowdawcą, zatrudniam pracownika na
    > umowę o pracę na 1/2 etatu za 800 zł brutto
    > Po odliczeniu jego części zusu 186,37 zł wychodzi podatek - 8 zł
    > liczę to tak
    > 800 - 186,37 = 613,63
    > 613,63 - kwota wolna 572,54 = 41,09
    > 41,09 x 19% = 7,8 czyli wychodzi 8 zł zaliczki na podatek
    > to jest z pewnością dobrze, ale mam problem, jakto jest z odliczeniem
    > przez pracownika kwoty na dojazdy do pracy?
    > odlicza się od przychodu jakąś domyślną kwotę miesięcznie czy dokładnie
> [...]

    O rany, wszystko pokręciłeś
    powinno to wyglądać tak:
    - z kwoty brutta (800 zł) potrącasz NAJPIERW składki ZUS
    (78,08+28,00+19,60), zostaje Ci 674,32
    - od tej kwoty liczysz zdrowotne 9% czyli 60,69 (i na razie zostawiasz
    'w pamięci')
    - teraz liczysz podatek według wzoru:
    (674,32-koszty)*0,19-ulga
    jeśli oczywiście człowiekowi przysługuje ta ulga- a w przypadku
    pracownika mozna miesięcznie odliczyć 47,71 zł
    od tego odejmujesz 31/36 kwoty zdrowotnego, czyli 52,26
    to co zostało zaokrąglasz do pełnych złotych

    czyli liczymy:
    674,32-108,50=565,82
    zaokraglamy do pełnych złotych, czyli mamy 566 zł podstawy opodatkowania
    liczymy podatek
    566*19%= 107,54
    odejmujemy od tego ulgę podatkową 47,71
    107,54-47,71=59,83
    i odpowiedni ułamek zdrowotnego
    59,83-52,26=7,57
    i to co wyszło zaokrąglamy do pełnych złotych - faktycznie wyszło 8
    zetów podatku :-)

    to wszystko przy założeniu że pracownik nie dojeżdża z innej
    miejscowości (jeśli dojeżdża to koszty można mu podnieśc do 135,63).
    Uff
    w sprawie mBanku niech się wypowie ktoś inny

    Bożena