  • Data: 2004-05-15 11:06:44
    Temat: Re: podatek gruntowy i wspolwlasciciele
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 14 May 2004, Pawel wrote:
    [...]
    >+ ok, ale skoro jest jeden dowod wplaty wysylany do jednego z wspolwlascicieli
    >+ w jaki sposob mozna udowodnic ktory nie zaplacil?

    To nie tak. Próbowali ci streścić jak działa "zobowiązanie solidarne".
    Ujmę to brutalniej żebyś przyjął do wiadomości: jak jesteś
    współwłaścicielem to "osoby trzecie" (czyli wszyscy dla których
    ważna jest "rzecz" a nie "twoja osoba") mają roszczenie do tego
    kogo sobie wybiorą do oskubania.
    Układ jest taki, że *wszystkie* zobowiązania dotyczące całości
    budynku (a nie konkretnego lokalu) są zobowiązaniami *wszystkich*
    współwłaścicieli. Dopiero *osobno* obowiązuje zasada (zapisana
    w osobnym przepisie KC) że współwłaścicielom przysługuje
    "udział" w prawach i ze mają taki sam "udział" w obowiązkach
    (czytaj: również w opłatach :)).
    Ale za zobowiązanie odpowiadają wszyscy solidarnie - a to znaczy
    że wierzyciel (ktoś komu zalegacie pieniądze "z budynku") może
    sobie ściągnąć *całość* od kogo chce !
    A ten na kogo padnie może sobie ściągać od reszty...
    I w tym celu każdy z was powinien trzymać w ręku dowód, że "ja
    zapłaciłem" ! W ostateczności jak dojdzie do sądu to może
    poskutkować dowód "ze świadków". Dlatego pieniądze lepiej przy
    świadkach zbierać :)
    ZASTRZEŻENIE: mogą istnieć regulacje szczegółowe dla każdego
    rodzaju zobowiązania. Nie wiem (nie sprawdzałem) jak jest dla
    podatku od nieruchomości, ale zdziwiłbym się jakby zasada "solidarności
    ogólnej" była wyłączona :]

    pozdrowienia, Gotfryd