  • 1. Data: 2004-06-01 23:17:54
    Temat: podatek od sprzedaży obrazu
    Od: "Rafał" <vbt@"NIE-CHCE-SPAMU"op.pl>

    Witam

    Chce sprzedać jeden mój obraz firmie. Firma chce ode mnie racunek a ja
    nie prowadze DG. Co moge w takim przypadku zrobic? Czy mogę podpisać
    umowę kupna - sprzedaży i zapłacic podatek? Jeśli tak to jaki:? Byłbym
    wdzieczny za jakieś porady bo jestem "zielony" w tym temacie"

    pozdrawiam
    Rafał

  • 2. Data: 2004-06-02 06:07:24
    Temat: Re: podatek od sprzedaży obrazu
    Od: Mieczyslaw <m...@o...pl>

    Wed, 2 Jun 2004 01:17:54 +0200, na pl.soc.prawo.podatki, Rafał napisał(a):

> [...]
    > umowę kupna - sprzedaży i zapłacic podatek? Jeśli tak to jaki:? Byłbym
    > wdzieczny za jakieś porady bo jestem "zielony" w tym temacie"

    Sa dwie mozliwosci:
    Albo tak jak piszesz zawrzec umowe kupna sprzedazy i oplacic PCC ( jezeli
    wartosc jest wieksz niz 1K zl).
    Jezeli to ty jestes autorem obrazu to zawrzec umowe o dzielo (wykonanie
    obrazu)

    --
    Mieczysław
    ----

  • 3. Data: 2004-06-02 08:52:35
    Od: "Rafał" <vbt@"NIE-CHCE-SPAMU"op.pl>

    Użytkownik "Mieczyslaw" <m...@o...pl> napisał :

> [...]
    jezeli
    > wartosc jest wieksz niz 1K zl).
    > Jezeli to ty jestes autorem obrazu to zawrzec umowe o dzielo

    Kwota za obraz o poniżej 1000 pln. Jaka kwota podatku w takimprzypadku
    mnie czeka?

    dzieki i pozdrawiam
    Rafał

  • 4. Data: 2004-06-02 11:59:34
    Od: Mieczyslaw <m...@o...pl>

    Wed, 2 Jun 2004 10:52:35 +0200, na pl.soc.prawo.podatki, Rafał napisał(a):

    > jezeli
    > (wykonanie
    >>

    > Kwota za obraz o poniżej 1000 pln. Jaka kwota podatku w takimprzypadku
> [...]

    Na umowe kupna sprzedazy ponizej 1000 pln nie ma podatku.
    --
    Mieczysław
    ----
    Zbiór przepisów:
    www.bim.home.pl\sigow\prawo.htm
    Any time things appear to be going better, you have overlooked something.

  • 5. Data: 2004-06-02 23:04:56
    Od: "Rafał" <v...@W...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Mieczyslaw" napisał :

    > Na umowe kupna sprzedazy ponizej 1000 pln nie ma podatku.
    > --

    Tzn że podpisuję umowę kupna sprzedazy z ta firmą i muszę gdzieś ją
    zarejestrować?
    Czy może to już obowiazek tej firmy?

    pozdrawiam i dziekuję za informacje:)
    Rafał

  • 6. Data: 2004-06-03 07:13:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 Jun 2004, Rafał wrote:

> [...]
    >+
    >+ Tzn że podpisuję umowę kupna sprzedazy z ta firmą i muszę gdzieś ją

    Mnie przy próbie pytania o umowę poniżej progu wyrzucili z US :)

    >+ Czy może to już obowiazek tej firmy?

    Odpowiedzialność jest solidarna. US może ściągnąć od kogo chce.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 7. Data: 2004-06-04 06:00:15
    Od: "WSm" <w...@s...pl>

    Użytkownik "Rafał" <v...@W...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

    > Tzn że podpisuję umowę kupna sprzedazy z ta firmą i muszę gdzieś ją
    > zarejestrować?
    Jeżeli _jesteś autorem_ dzieła (tu: obrazu) o wartości powyżej 1000 zł -
    rejestruje się umowę przeniesienia praw majątkowych do dzieła (nie
    kupna-sprzedaży) w US i opłaca podatek PCC (2% wartości). Podatek jest
    opłacany zależnie od umowy - albo jedna strona umowy płaci w całości, lub
    obie - po połowie (ta ostatnia możliwość stosowana jest przy sprzedaży
    instytucjom typu muzea, które są zwolnione z opłaty - więc wynikowo podatek
    wynosi 1% i płaci tylko sprzedający).
    Jeżeli wartość dzieła jest niższa niż 1000 zł - też trzeba zawrzeć umowę
    przeniesienia praw majątkowych, tyle, że się jej nie rejestruje, nie opłaca
    podatku, ale nalezy ją zawrzeć ze względów zastrzeżonych w ustawie o prawie
    autorskim.
    Dodam, że jak na razie, taka sprzedaż nie jest wykazywana w rozliczeniu
    rocznym PIT.
    WSm

  • 8. Data: 2004-06-06 00:11:45
    Od: "Rafał" <v...@W...poczta.onet.pl>

    WSm wrote:

> [...]
    > zastrzeżonych w ustawie o prawie autorskim.
    > Dodam, że jak na razie, taka sprzedaż nie jest wykazywana w

    Kwota za obrazek jest ponięzj 1000 pln. Czyli jak dobrze zrozumiałem że przy
    kwocie do 1 tyś pln nie płacę podatku dochowego od tej umowy? a jeżeli kwota
    jest wyższa niż jeden tysiac to tylko 2 %pcc? Czyli nie umowa kupna
    sprzedaży tylko przeniesienia praw majątkowych? A czy w takim przypadku ta
    firma moze odliczyć sobie od kosztów kwotę wydaną na ten obraz? Szczerze
    mówiąc już zgłupiałem:) Czy można gdzieś zobaczyć taki wzór umowy?

    pozdrawiam i dziekuje
    Rafał

  • 9. Data: 2004-06-06 04:51:29
    Od: "WSm" <w...@s...pl>

> [...]
    [...]
    [...]>
> [...]
    kwota
    > jest wyższa niż jeden tysiac to tylko 2 %pcc?
    PCC liczy się od kwoty sprzedaży (trochę podobnie, jak podatek dochodowy), a
    nie dolicza do tej kwoty (jak podatek VAT). Skoro 1000 zł jest kwotą
    graniczną (na dziś), to po podniesieniu jej o wartość podatku - stanie się
    kwotą powyżej granicznej - to oczywiste.
    > Czyli nie umowa kupna
    > sprzedaży tylko przeniesienia praw majątkowych? A czy w takim przypadku ta
    > firma moze odliczyć sobie od kosztów kwotę wydaną na ten obraz?
    Umowę - o tej wartości - tak. Analogicznie, jak umowę kupna-sprzedaży.
    WSm

  • 10. Data: 2004-06-07 05:05:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 4 Jun 2004, WSm wrote:

> [...]
    [...]
    >+ Dodam, że jak na razie, taka sprzedaż nie jest wykazywana w rozliczeniu

    ???
    Czekaj, czekaj. TEGO to nikt wcześniej nie pisał ;)
    Możesz podać podstawę prawną ?
    A dokładniej: kontrpropozycję do tego:
    +++
    Art. 10. 1. Źródłami przychodów są:
    7) kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw
    majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c)
    ---

    Jak autorskie prawo majątkowe nie jest prawem majątkowym to ja już
    nie wiem co jeszcze mogłoby się ostać ;) - o literalnej treści
    art. 18 nie wspominając :)
    Jako iż Mieczysław napomknął o umowie o dzieło (przy okazji
    "przekazania praw") myślałem iż temat podatku dochodowego jest
    oczywisty !

    Inna sprawa iż IMHO *nie ma* żadnego powodu do zawierania umowy
    *o dzieło* czy podobnej: po prostu umowa "przekazania praw
    autorskich" to jest osobny dochód z rzeczonego artykułu... poza
    może kwestią "kto jest płatnikiem podatku" której sprawdzać
    mi się nie chce :] (może ktoś napisze :)).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)