  • 1. Data: 2005-02-22 21:07:17
    Temat: podatek od stypednium + praca
    Od: Michal <m...@n...pl>

    Hejka,

    Po przeczytaniu przepisow podatkowych odnosnie stypendium (studia
    doktoranckie) uswiadomilem sobie, ze chyba o czyms zapomnialem.
    Mianowicie: do konca kwietnia 2004 bylem formalnie studentem
    studiow doktoranckich i pobieralem stypendium.
    Jednakze od 1 lutego 2004 podjalem prace i chyba powinienem o tym
    poinformowac uczelnie. No i niestety nie uczynilem tego...
    Co teraz mam zrobic ? Poinformowac uczelnie teraz ?
    Bo z tego co przeczytalem w takim przypadku musze to stypendium
    uzwglednic w picie...

    Z gory dziekuje za pomoc.
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2005-02-22 21:14:09
    Temat: Re: podatek od stypednium + praca
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Michal wrote:
> [...]
    > Co teraz mam zrobic ? Poinformowac uczelnie teraz ?
    > Bo z tego co przeczytalem w takim przypadku musze to stypendium

    Kurde, chyba będę musiał ustawę przeczytać.
    Zawsze mi się wydawało, że tego typu stypendium nie podlega
    opodatkowaniu, czyli z punktu widzenia US nie istnieje.
    Zmieniło się coś?

  • 3. Data: 2005-02-22 21:32:29
    Od: Michal <m...@n...pl>

    Cytuje za www.infor.pl :

    "Czy wykazywać w zeznaniu rocznym stypendium

    W 2004 r. pobierałem stypendium częściowo zwolnione od podatku. Czy
    powinienem złożyć PIT-36?

    TAK. Wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych za 2004 r. są
    stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania
    zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu
    terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez
    fundacje lub stowarzyszenia na podstawie regulaminów zatwierdzonych
    przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą
    internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla
    zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości
    nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł. Zwolnienie stosuje się,
    jeżeli podatnik przed pierwszą wypłatą świadczenia złoży płatnikowi
    oświadczenie według ustalonego wzoru, że nie uzyskuje równocześnie
    innych dochodów podlegających opodatkowaniu, z wyjątkiem renty rodzinnej
    oraz dochodów opodatkowanych w sposób ryczałtowy przez płatników.
    <*******>Podatnik jest też obowiązany zawiadomić płatnika o zmianie
    stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia, przed wypłatą stypendium
    za miesiąc, w którym zaszła zmiana. <*******>

    Trzeba przy tym pamiętać, że począwszy od 1 stycznia 2004 r. uległy
    zmianie zasady sporządzania informacji podatkowych. Stosownie do
    postanowień art. 39 ust. 5 ustawy, płatnicy stypendiów będący jedynymi
    jednostkami organizacyjnymi uczelni, placówkami naukowymi, zakładami
    pracy oraz innymi jednostkami organizacyjnymi, jeżeli wypłacają
    podatnikom wyłącznie stypendia, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b
    ustawy, sporządzają jedynie informację PIT-8S.

    W konsekwencji, jeżeli w 2004 r. podatnik otrzymywał takie stypendium
    wyłącznie od jednego płatnika, w kol. 83 i 84 PIT-36 wykazuje dane z PIT-8S.

    Gdy zaś otrzymywał takie stypendium od więcej niż jednego płatnika, w
    PIT rocznym powinien uwzględnić nadwyżkę ponad kwotę korzystającą ze
    zwolnienia w poszczególnych miesiącach roku podatkowego. W tym celu
    należy zsumować kwoty dotyczące poszczególnych miesięcy z otrzymanych
    kilku PIT-8S: stycznia, lutego itd. Jeżeli zsumowana dla danego miesiąca
    (każdego oddzielnie) kwota przekracza 380 zł, nadwyżkę ponad tę kwotę z
    poszczególnych miesięcy podatnik jest obowiązany wykazać jako dochód do
    opodatkowania, a w kolumnie pobrane zaliczki - sumę ewentualnych zaliczek. "

    Chodzi mi o zdanie <*******> :)

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2005-02-27 16:29:13
    Od: "Magdi" <m...@a...pl>

    > Cytuje za www.infor.pl :
    >
    > "Czy wykazywać w zeznaniu rocznym stypendium
    >
    > W 2004 r. pobierałem stypendium częściowo zwolnione od podatku. Czy
    > powinienem złożyć PIT-36?

    [ciach]

    ale Ciebie ten artykul nie dotyczy. Artykuł z inforu dotyczy chyba stypendiów
    wypłacanych na podst. art. 21 ust. 1 pkt. 40b. ustawy o PDOF.

    Stypendia doktoranckie są zwolnione w całości na podst. art. 21 ust. 1 pkt. 39.
    Zajrzyj na np. www.mf.gov.pl i przeczytaj sobie ten fragment ustawy.

    Ja tez mam stypendium doktoranckie i nie dostaje z tego tytułu od uczelni
    żadnego pita i nie uwzględniam w rocznym zeznaniu podatkowym.

    Opodatkowane sa wypłacane np. honoraria za artykuły, nadgodziny na uczelni
    itd. ale samo stypendium doktoranckie nie.

    Magdi

  • 5. Data: 2005-05-05 10:39:57
    Od: ceglar<c...@p...fm>

> [...]
    > innych dochodów podlegających opodatkowaniu, z wyjątkiem renty rodzinnej
    > oraz dochodów opodatkowanych w sposób ryczałtowy przez płatników.

    http://www.gazetaprawna.pl/cykle/cykl.html?cykl_id=2
    &dok=1380.27.3.1.7.2.0.
    1.htm

    Wg tego kazde stypendium naukowe jest zwolnione od podatku. Nie ma mowy o
    limitach kwotowych, jak rowniez o tym czy ma sie inne zrodla dochodu. To jak to
    jest w kocnu?

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 6. Data: 2005-05-05 10:39:58
    Od: ceglar<c...@p...fm>

  • 7. Data: 2005-05-05 13:31:33
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > limitach kwotowych, jak rowniez o tym czy ma sie inne zrodla dochodu. To jak
    Nie wszystkie , czytaj dokładnie to co cytujesz.

    stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule
    naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz inne stypendia
    naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone
    przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii
    Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw
    oświaty i wychowania,są zwolnione bez względu na kwotę i nie wymagają
    składania żadnych oświadczeń.

    Stypendystą może być każdy nie tylko uczeń czy student lub doktorant!
    Fundatorem stypendium też może być każdy podmiot -
    firma,stowarzyszenie,fundacja,osoba fizyczna itd.
    Stypendia ufundowane przez podmioty nie wymienione w ustawie i nie spełniające
    warunków o których wyżej wspominasz i ja cytuję , bez względu na kwotę i cel
    nie są zwolnione i traktowane są jak działalność wykonywana osobiście.

    Przykładem są stypendia uzyskiwane w konkursach - jako nagroda ,fundowane
    przez przyszłego pracodawcę obiecującemu studentowi,przyznawane przez Fundacje
    na określone przez nią cele np. stypendium fundacji Pagi .W tym ostatnim
    przypadku (fundacja-fundatorem)po spełnieniu warunków złożenia oświadczenia -
    opodatkowaniu podlega nadwyżka ponad 380 zł.Jeśli stypendysta pracuje całość
    jest opodatkowana.

    Tak to właśnie jest.

    Pzdr-Kriss