    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    <56587deb$0$687$65785112@news.neostrada.pl>
    <n3a093$t5c$1@node2.news.atman.pl>
    <56588ed4$0$689$65785112@news.neostrada.pl>
    <565af6b0$0$22820$65785112@news.neostrada.pl>
    <565b0356$0$22831$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: podatek od supermarketow
    Date: Tue, 1 Dec 2015 13:11:47 +0100

    Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" napisał w wiadomości
    W dniu 29.11.2015 o 13:59, Kviat pisze:
    >Więc rozjaśnij.

    A prosze cie bardzo - taki przypadek osobisty - umorzenie jednostek
    funduszu inwestycyjnego.
    Fundusz pita nie przysyla, bo twierdzi ze sie nie nalezy. Ale podatek
    zryczaltowany pobral.
    A ja chce tylko wrzucic w koszta prowizje od zakupu tych jednostek.

    Wez w ustawe i powiedz - moge, nie moge, a jak moge, to gdzie to na
    rocznym picie wpisac ...

    >A co jest takie trudne? I to trudniejsze niż VAT? Bo z VATem miałem
    >już wiele przebojów i to nawet w prostej firmie, jak moja. A
    >przykłady p. Kluski i innych głośnych w mediach pokazują, że taki VAT
    >może nie tylko być skomplikowany, ale wręcz zabić firmę.

    VAT w czasach Kluski skomplikowany nie byl, o czym swiadczy chocby sam
    Kluska i lata jego wczesniejszej dzialalnosci.
    Ale w pewnym momencie Kluska chcial na tym VAT
    "oszukac"/ominac/wykorzystac przepisy na korzysc panstwa i swoja przy
    okazji, urzad wykryl, zakwestionowal, a sady przez pare lat nie mogly
    dojsc do ladu - oszukal, czy nie oszukal. Ostatnio chyba w sprawie JTT
    uznal, ze nie oszukal.

    >O przypadku wykończenia przedsiębiorcy przez dział PIT US nie
    >słyszałem, co nie znaczy, że nie ma, dlatego chętnie wysłucham
    >wyjaśnień. Mówię całkiem poważnie.

    Jakbys nie placil PIT przez pare lat, to pewnie by wykonczyl.
    Albo jakbys wrzucal w koszta przez pare lat jakies rzeczy, a potem US
    doszedl do wniosku, ze nie mogles ich wrzucac w koszty, to tez by
    wykonczyli.

    Ostatnio znajomy klnie - spoznil sie z zaplata zaliczki CIT o 1 dzien.
    Stosowne odsetki doliczyl i na drugi dzien przelal.
    Ale US nie - dwa tygodnie pozniej dopatrzyli sie spoznienia i wyslali
    monit, a na monicie odsetki od terminu do dnia monitu czy jakos tak.
    Potem wyjasnienia jakies, a w koncu dzwonia i strasza egzekucja - bo
    na odpowiedz nie mieli czasu, ale nakaz to musza wystawic w terminie,
    chyba ze im sie przeleje bez nakazu.
    Szczegolow niestety nie znam, ale to jakies wyzsze wyjasnienia
    odnosnie tych terminow.

    >No częściowo owszem, ciemiężył z powodu nieznajomości kruczków i o
    >tym była właśnie mowa... O wymaganiu specjalisty i kombinacji.

    Wiekszosc przedsiebiorcow nie wymagalo ani specjalisty ani kombinacji.

    Dopiero od pewnego czasu sie popierdolilo - odwrotne obciazenie,
    terminy zalezne od platnosci, od innych dokumentow.

    >A jaka większa niż w przypadku VAT? Księgowanie to samo, niuansów
    >raczej brak, mniejsza restrykcyjność i chyba ryzyko wpadki zerowe.
    >Przy okazji obsługi VAT PIT robi się już sam.

    Chyba ze masz zapis "nie stanowi kosztu ...."

    Tak czy inaczej - PIT opodatkowuje zarobki, VAT opodatkowuje wydatki.
    W sumie, to ma sens, aby jedno i drugie bylo opodatkowane, tzn tak "po
    polowie".
    Nawet jak obywatel ominie jeden podatek, to zaplaci drugi.

    Z drugiej strony natomiast - przychody budzetu z tytulu VAT znacznie
    wieksze niz z PIT, co jest i ciekawe, i umozliwia spore manipulacje
    PIT.
    Tak czy inaczej - VATu skasowac sie nie da, przynajmniej jeszcze dlugo
    nie.

    J.