    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: podatki.pl - kilka info
    Date: Sat, 30 Aug 2008 00:36:22 +0200

    On Fri, 29 Aug 2008, gonia wrote:

> [...]
    rtykulu=4790

    > przez ciekawość, jak chcesz opodatkować ujemną marżę?? na minus??

    Oczywiście.

    > a z czego chcesz ja potrącić?

    Samo się potrąci!
    Popatrz na to tak: jak dokonujesz korekty kosztów, to masz
    "ujemny koszt" i też nie pytasz "z czego się potrąci".
    Celowo nie powołuję się na VAT, bo akurat najprostsze przypadki
    korekty kosztów (np. przekazanie na potrzeby osobiste) dla
    VAT są rozliczane inaczej (nie korektą).
    Lepszym przypadkiem będzie cóś takiego: dokonujesz wysyłki
    towaru na który wpłynęła przedpłata, załóżmy że ponosisz
    odpowiedzialność za przesyłkę.
    Towar w trakcie przesyłki "wcina", będziesz pytać "z czego
    chcę potrącić" ujemny VAT?
    Nie, ujmuje się toto w ewidencji i już. Z minusem. Samo
    się odejmie, bez szukania "od czego".

    > pytanie, co chcesz rozumiec pod słowem marża?

    Zakup 90 zł, sprzedaż 85 zł, marża minus pięć zł.
    Jest jakaś inna definicja marży?

    Popatrz na to inaczej - z prezentowanego tu kiedyś przez Maddy
    poglądu o "równym traktowaniu podatników" i nielogiczności
    nieliniowego (progowego) traktowania podatku (w tym przypadku).
    Masz podatnika który kupuł takiego niechodliwego towaru po 90 zł
    sztuka 1000 szt i drugiego który zrobił to samo.
    Towaru za 90 zł nie kupi nikt, ludzie dają najwyżej 60 zł - bo
    ktoś z Chin ściągnął tańsze i basta.

    Pierwszy akurat ma taki "układ", że jest w stanie dokonać "sprzedaży
    wiązanej" tego niechodliwego towaru, razem z czymś co kosztuje
    w zakupie 100 zł a da się sprzedać za 140.
    Wciska więc po dwie stówy "zestawy". Marża - zero.

    Drugi nie ma z czym "związać", bo też sprzedaje coś co da się kupić
    w hurcie po 100 zł, ale klienci kupujący "ten" towar akurat nie są
    chętni na sprzedaż wiązaną.

    W myśl idei "marża nie może być ujemna", jeden zapłaci podatku
    VAT zero - a drugi 8 800 zł.
    Jak objaśnić że w neutralnym podatku VAT raz pojawia się "wartość
    dodana" a raz nie?
    Przecież to nielogiczne by było.

    > akurat te kwestie podnoszę od lat: w roku 1992 bodajże wypowiedział sie po
    > raz pierwszy NSA, że wadliwość dokument nie przesądza o braku wydatku, czy
    > tez nie uznaniu go za kup
    > chyba, że nie zroumiałam w czym problem

    Ano w tym, że USy ciągle mają inne zdanie, bo przecież nie byłoby
    sprawy przed NSA :)

    pzdr, Gotfryd