    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: podatki.pl - kilka info
    Date: Mon, 1 Sep 2008 07:50:32 +0200

    On Sat, 30 Aug 2008, gonia wrote:

    > będę sie upierała, że marża to zysk

    Ano, interpretacja też się tak upiera.
    IMO taki upór stoi i w poprzek zasady neutralności VAT dla
    czynności gospodarczych, z tego wniosek że definicja "obsługi"
    VAT-marża jest niewłaściwa.

    > nielogiczny to moim zdaniem prezentujesz punkt widzenia;-) ale to moje
    > zdanie;D

    Doceniam :)
    Ale ze mnie technokrata stosowany i nie tylko ujemna marża mnie nie
    dziwi, może mieć również składową urojoną :P
    Jak dla mnie to musi isnieć wyrażna definicja z zastosowaniem funkcji
    progowej, tak jak w dochodowce: "wartość dodatnia określa się jako zysk,
    wartość ujemna określa się jako stratę", w pozostałych przypadkach
    wartość ujemna jest "zwykłą wartością danego parametru"...
    Jest gdzieś przepis, że "marża jest dodatnią wartością różnicy między
    ceną sprzedaży a ceną nabycia" z akcentem na "dodatnią" (albo równoważne
    określenie)?

    > Popatrz na to tak: zarówno pierwszy jak i drugi zapłacił VAT przy
    > wprowadzaniu owej chińszczyzny na nasz obszar celny.

    Nienienie.
    Mowa była o sprzedaży *VAT marża*.
    Czyli jeden i drugi kupił toto "od ludzi" i *bez VAT* (z PCC)!
    Gdzie chcesz wcisnąć VAT marża do importu??

    Uproścmy przykład.
    Podatnik prowadzi skup, skupując po 1000 szt:
    - towaru "X"
    - towaru "Y"

    Towar X sprzedaje się *wyłącznie ze stratą*. Nikt nie kupi
    po cenie zakupu i już - wtopa.
    Ale na Y można zarobić. I daje się toto sprzedać "wiązane" z X.
    Jak sprzeda X i Y osobno, to zapłaci podatek (VAT).
    Jak sprzeda X i Y "wiązane", ZA TĘ SAMĄ KWOTĘ, uzyskując łącznie
    TAKIE SAME EFEKTY EKONOMICZNE, to podatku (VAT) nie zapłaci.

    Mówisz, że takie coś nie stawia idei VAT na głowie?
    To dziwnie mówisz ;)

    > Nie możemy mieszać dwóch podatków, bo wtedy wychodzą nam takie dziwne twory
    > właśnie. Podatk VAT jest całkowicie odrębny do dochodówki, dlaczego więc
    > rozpatrywać ową sprzedaż niejako łącznie?

    Ależ ja nie rozpatruję tego "łącznie", a to że dochodówka była w miarę
    złym przykładem zaznaczyłem - posłużyla tylko do wskazania przypadków
    kiedy pojawianie się ujemnych wartości "w papierach" nie jest niczym
    dziwnym.

    pzdr, Gotfryd