  • 1. Data: 2004-07-30 07:36:01
    Temat: RE: pozyczka dla sp z oo
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Aneta" <a...@c...internetdsl.pl> napisał w wiadomości
    news:cdii2p$b7v$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Witam,
    > czy udziałowiec w spółce z o.o. może udzielić pożyczki gotówkowej na
    > działalność spółki bez zwiększania wkładu własnego?
    >
    >Czyli bez zwiekszania udziałów.
    >Oczywiscie ze moze.
    >pożyczka tak musi być zarejestrowana w księgach i opodatkowana w U.S.
    >na umowie pożyczki musi być określona: data spłaty oraz % który bedzie
    >naliczany po tym terminie.Mam podobną sytuację:mąż wspólniczki chciałby
    udzielić pożyczki gotówkowej spółce z o.o.w jakiej formie musi być taka
    pożyczka zawarta (pisemnie+podpisy) i czy musi być zarejestrowana w U.S.?W
    jakiej wysokości odprowadzany jest podatek od odsetek?Czy można udzielić
    pożyczki nieoprocentowanej - z terminem zwrotu za 12 m-cy? pozdrawiam Łukasz
    Kaliński

  • 2. Data: 2004-07-30 07:37:47
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "Aneta" <a...@c...internetdsl.pl> napisał w wiadomości

    [coś mi się akapity pozaginały, miało być tak:]

  • 3. Data: 2004-07-30 21:03:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 Jul 2004, Łukasz Kaliński wrote:
    [...]
    >+ Mam podobną sytuację: mąż wspólniczki chciałby udzielić pożyczki gotówkowej
    >+ spółce z o.o.
    >+
    >+ w jakiej formie musi być taka pożyczka zawarta (pisemnie+podpisy)

    Sądzę że tak.
    W K.C. już nie ma wymogu (a raczej "wskazania") że umowy ponad
    2 kzł "powinny być w formie pisemnej", niemniej... niemniej
    brak "papierka" może komplikować życie. A nie podejrzewam żebyś
    podejrzewał że musi być zawarta umowa notarialna !

    >+ i czy musi być zarejestrowana w U.S.?

    Hm... ciekaw jestem komentarzy.
    Czy chodzi ci o "zarejestrowanie" w znaczeniu PCC ?
    Bo jak rozumiem warunkiem zwolnienia z PCC jest "udokumentowanie
    przeznaczenia na cele DG", tak ?

    Jest IMHO jeszcze sprawda PDoOF/PDoOP:
    Wg tego co widzę wypadałoby mieć sporządzoną zgodnie z wymogami
    art. 25a.1 PDoOF "dokumentację". Inna sprawa że w ustawie jest
    dość wysoki limit kiedy jest ona obowiązkowa (30 kEU min), ale...
    chyba lepiej mieć "profilaktycznie" ;)
    Niemniej przedstawia się ją "na żądanie" a nie "z góry" :)

    >+ W jakiej wysokości odprowadzany jest podatek od odsetek?

    Y... no, ciebie to o lenistwo nie podejrzewam ;)
    Wypadałoby zapytać: "czy dobrze mi się wydaje, że w związku z art.
    30a.1.1 UoPDoOF wskazującego na >>odsetki<< płaci się ryczałtowy
    podatek 19% od przychodu ?" :)
    Niniejszy tekst jest *moim pytaniem* :) ("czy dobrze mi się wydaje"),
    jako że pewien nie jestem a wiedza może się prawdopodobnie przydać :)

    >+ Czy można udzielić pożyczki nieoprocentowanej - z terminem zwrotu za 12
    >+ m-cy?

    No to czytaj art. 25 oraz 25a UoPDoOF (i pewnikiem podobny mu art.
    w UoPDoOP) a wniosek wyciągniesz IMHO krótki i zwięzły.
    IMO "nie da się !"
    Trzeba się nieźle nagłówkować, żeby wymyśleć jaki powinien być
    poziom oprocentowania pożyczki we wspomnianym przypadku aby US się
    nie przyczepił że "źle" :(
    Załóżywszy iż możesz uzyskać "rynkową cenę" (w postaci odsetek
    bankowych od lokaty) na poziomie 5 czy 6% a jednocześnie ta sama
    "rynkowa cena" pożyczki w tymże banku jest między 15% a 25% to
    nie wiem jak zastosować algorytmy art. 25.2.1-3 !
    Na mój rozum pośrednia wartość odsetek (ustalona albo jako
    średnia arytmetyczna albo jako średnia geometryczna - i tu
    mamy kombinację albo z samymi odsetkami albo z kwotą - powinna
    się nadawać. Jako .2 - "rozsądna marża". Ale... no coż... :])

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 4. Data: 2004-07-31 09:00:36
    Od: "Romanowski" <k...@n...pl>

    proszę pamiętąc o problemie "cienkiej kapitalizacji", a jesli pożyczka
    przekracza 3krotnosc kapitalu zakladowego, to odsetki (w takiej prooporcji)
    nie stanowią kosztow uzyskania przychodów.

    A oprocentowanie w zadnym wypadku nie moze byc preferencyjne, musi byc
    rynkowe.

    pozdr.
    Konrad

  • 5. Data: 2004-08-02 11:52:54
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...
> [...]
    > brak "papierka" może komplikować życie. A nie podejrzewam żebyś
    > podejrzewał że musi być zawarta umowa notarialna !

    Możliwości pojawiały się dwie: pożyczka na tydzień 1Kzł i 10Kzł na dłuższy
    czas.
    Przy tej mniejszej kwocie 'coś mi dzwoniło', że nie ma obowiązku formy
    pisemnej, choć okazuje się iż sprawa się komplikuje: czy możesz podać link
    do K.C. aktualnego (z 2Kzł), bo poszperałem, ale wszędzie nadal widnieje 500
    zł (art720) - choć z nowelami z 2004 r.? Czy ta zmiana weszła?

    > Hm... ciekaw jestem komentarzy.
    > Czy chodzi ci o "zarejestrowanie" w znaczeniu PCC ?
    > Bo jak rozumiem warunkiem zwolnienia z PCC jest "udokumentowanie
    > przeznaczenia na cele DG", tak ?

    Po konsultacji w US: tak, zawsze. (choć wydaje mi się nieprawdopodobnym, by
    multibank lub inne banki i parabanki latały z każdą pożyczką do us - musi
    być jakiś wyjątek.. ??).
    Natomiast co się tyczy zwolnienia pożyczki na cele DG - umowę, z odpowiednim
    opisem na jakie cele związane z DG, muszę złożyć + 'zerowy' pcc.

    > Y... no, ciebie to o lenistwo nie podejrzewam ;)
    > Wypadałoby zapytać: "czy dobrze mi się wydaje, że w związku z art.
    > 30a.1.1 UoPDoOF wskazującego na >>odsetki<< płaci się ryczałtowy
    > podatek 19% od przychodu ?" :)
    No nie ma co ukrywać, iż trudno te odsetki podciągnąć pod coś innego, ale
    wolałem się upewnić, czy 'odsetki' i 'odsetki Belki' to to samo.
    :-)

    p.s.
    faktycznie, tym razem popisałem się konkretnością, sensownością i
    przejrzystością pytania; aż dziw, że nikt mnie nie wysłał do 'wróżki'.
    ;-)

  • 6. Data: 2004-08-02 22:06:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 2 Aug 2004, Łukasz Kaliński wrote:
    [...]
    >+ > W K.C. już nie ma wymogu (a raczej "wskazania") że umowy ponad
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^

    >+ > 2 kzł "powinny być w formie pisemnej", niemniej... niemniej
    [...]
    >+ pisemnej, choć okazuje się iż sprawa się komplikuje: czy możesz podać link
    >+ do K.C. aktualnego (z 2Kzł)

    Nie tak. Właśnie w *starym* K.C. było że umowy "przenoszące 2000 zł
    powinny być stwierdzone pismem" czy jakoś tak. Skreślono gdzieś we
    wrześniu zeszłego roku :)
    Ja sobie zapomniałem że dla pożyczki "od zawsze" jest odrębna
    regulacja :[

    >+ bo poszperałem, ale wszędzie nadal widnieje 500

    Mój błąd: w pożyczce zostało...
    Ale sobie w ten sposób odpowiedziałeś co do formy :)

    [...]
> [...]
    >+ multibank lub inne banki i parabanki latały z każdą pożyczką do us - musi

    Hm... "normalne" pożyczki bankowe podlegają pod PCC ? Nie ma jakiegoś
    wyłączenia w prawie bankowym ? (nie wiem :)!)

    >+ Natomiast co się tyczy zwolnienia pożyczki na cele DG - umowę, z odpowiednim
    >+ opisem na jakie cele związane z DG, muszę złożyć + 'zerowy' pcc.

    Acha.

> [...]
    >+ No nie ma co ukrywać, iż trudno te odsetki podciągnąć pod coś innego, ale
    >+ wolałem się upewnić, czy 'odsetki' i 'odsetki Belki' to to samo.

    Hm... "to samo" to to nie jest, bo "odsetki" to art. 17.1 a "odsetki
    Belki" to IMHO art. 17.2 :) i odpowiednio "opodatkowanie" wg. art.30a.1.1
    oraz 30a.1.3
    Jakbym się mylił to krytykować proszę :)

    >+ aż dziw, że nikt mnie nie wysłał do 'wróżki'.

    Nie, nie - wbrew wrażeniu pola na domysły za szerokiego nie zostawiłeś :)
    Ale co do podejrzeń o lenistwo za pomocą sugestii braku takich
    podejrzeń... ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 7. Data: 2004-08-03 05:38:13
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...
    > On Mon, 2 Aug 2004, Łukasz Kaliński wrote:
    > [...]

    [ciach]

    > Hm... "normalne" pożyczki bankowe podlegają pod PCC ? Nie ma jakiegoś
    > wyłączenia w prawie bankowym ? (nie wiem :)!)

    Nie ma takiego pojęcia jak 'pożyczki bankowe': pożyczki są regulowane przez
    K.C. i mogą być udzielane przez każdego (w tym banki), kredyty natomiast
    mogą być udzielane tylko przez banki.
    O ile dobrze pamiętam, nie ma żadnych regulacji dotyczących pożyczek w
    Prawie Bankowym.

    Może ktoś z grupowiczów-bankowców się wypowie na ten temat...

    [ciach]

    może po prostu mnie przeceniasz...
    ;-)

    pozdrawiam
    Łukasz Kaliński

  • 8. Data: 2004-08-03 06:20:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 3 Aug 2004, Łukasz Kaliński wrote:
    [...]
    >+ Nie ma takiego pojęcia jak 'pożyczki bankowe': pożyczki są regulowane przez
    >+ K.C. i mogą być udzielane przez każdego (w tym banki)

    A, że *mogą* być udzielane to prawda. Ale że nie ma "pożyczek
    bankowych" to już się nie zgodzę: choćby art. 26b.2.2 przez
    zróżnicowanie ze względu na podmiot udzielający dzieli pożyczki
    na "zwykłe" i "udzielane przez podmiot uprawniony na podstawie
    przepisów prawa bankowego" :) - i w tym znaczeniu użyłem
    (nieprawidłowego ? :)) streszczenia nazwy: "pożyczka bankowa".

    >+ O ile dobrze pamiętam, nie ma żadnych regulacji dotyczących pożyczek w
    >+ Prawie Bankowym.

    Acha. No to nie wiem :(

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 9. Data: 2004-08-03 09:47:51
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...
> [...]
    > przepisów prawa bankowego" :) - i w tym znaczeniu użyłem
    > (nieprawidłowego ? :)) streszczenia nazwy: "pożyczka bankowa".

    Czyżby powoli zaczynało mnie, podobnie jak co poniektóre osoby na tej
    grupie, dopadać czepialstwo nazewnictwa?
    :-)

    A tak na marginesie:
    Bardziej piję w kierunku wszystkich firm szumnie nazywających się
    POŚREDNICTWO FINANSOWE I GOSPODARCZE, których to z własnego doświadczenia
    bardzo nie lubię.
    Ostatnio w którejś ze szmatławych gazet TV było takie ogłoszenie na pół
    strony:

    KREDYTY! - INWESTYCYJNE, OBROTOWE itp - i oczywiście jakaś firemka-krzak z
    10-cioma 'oddziałami' w Polsce (pewnie w prywatnych mieszkaniach.. :-).
    Jużem chciał zadzwonić do nich i zjechać, jak to oni mogą coś takiego
    wypisywać, że nie działają w oparciu o prawo bankowe itd...., gdy swoim
    bystym okiem zauważyłem (co uważam za sukces - bez użycia lupy) nad słowem
    KREDYTY maleńki dopisek w kolorze prawie tła: 'mamy coś lepszego niż...'

    A taki Kowalski leci do tej firmy, cieszy się że dostanie kredyt z
    prawdziwego zdarzenia, a tu figa z makiem!
    ;-)
    To oczywiście ku przestrodze, a przynajmniej w celu uświadomienia innych
    grupowiczów.

    pozdrawiam
    Łukasz Kaliński

  • 10. Data: 2004-08-03 10:13:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+ Czyżby powoli zaczynało mnie, podobnie jak co poniektóre osoby na tej
    >+ grupie, dopadać czepialstwo nazewnictwa?

    Hm... nie wiem czy czytać "przyganiał kocioł garnkowi" czy raczej
    "niósł wilk razy kilka".... :)

    [...]
    >+ bystym okiem zauważyłem (co uważam za sukces - bez użycia lupy) nad słowem
    >+ KREDYTY maleńki dopisek w kolorze prawie tła: 'mamy coś lepszego niż...'

    Ech... kantują na całego :[

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)