    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: pozyczka dla sp z oo
    Date: Fri, 30 Jul 2004 23:03:21 +0200

    On Fri, 30 Jul 2004, Łukasz Kaliński wrote:
    [...]
    >+ Mam podobną sytuację: mąż wspólniczki chciałby udzielić pożyczki gotówkowej
    >+ spółce z o.o.
    >+
    >+ w jakiej formie musi być taka pożyczka zawarta (pisemnie+podpisy)

    Sądzę że tak.
    W K.C. już nie ma wymogu (a raczej "wskazania") że umowy ponad
    2 kzł "powinny być w formie pisemnej", niemniej... niemniej
    brak "papierka" może komplikować życie. A nie podejrzewam żebyś
    podejrzewał że musi być zawarta umowa notarialna !

    >+ i czy musi być zarejestrowana w U.S.?

    Hm... ciekaw jestem komentarzy.
    Czy chodzi ci o "zarejestrowanie" w znaczeniu PCC ?
    Bo jak rozumiem warunkiem zwolnienia z PCC jest "udokumentowanie
    przeznaczenia na cele DG", tak ?

    Jest IMHO jeszcze sprawda PDoOF/PDoOP:
    Wg tego co widzę wypadałoby mieć sporządzoną zgodnie z wymogami
    art. 25a.1 PDoOF "dokumentację". Inna sprawa że w ustawie jest
    dość wysoki limit kiedy jest ona obowiązkowa (30 kEU min), ale...
    chyba lepiej mieć "profilaktycznie" ;)
    Niemniej przedstawia się ją "na żądanie" a nie "z góry" :)

    >+ W jakiej wysokości odprowadzany jest podatek od odsetek?

    Y... no, ciebie to o lenistwo nie podejrzewam ;)
    Wypadałoby zapytać: "czy dobrze mi się wydaje, że w związku z art.
    30a.1.1 UoPDoOF wskazującego na >>odsetki<< płaci się ryczałtowy
    podatek 19% od przychodu ?" :)
    Niniejszy tekst jest *moim pytaniem* :) ("czy dobrze mi się wydaje"),
    jako że pewien nie jestem a wiedza może się prawdopodobnie przydać :)

    >+ Czy można udzielić pożyczki nieoprocentowanej - z terminem zwrotu za 12
    >+ m-cy?

    No to czytaj art. 25 oraz 25a UoPDoOF (i pewnikiem podobny mu art.
    w UoPDoOP) a wniosek wyciągniesz IMHO krótki i zwięzły.
    IMO "nie da się !"
    Trzeba się nieźle nagłówkować, żeby wymyśleć jaki powinien być
    poziom oprocentowania pożyczki we wspomnianym przypadku aby US się
    nie przyczepił że "źle" :(
    Załóżywszy iż możesz uzyskać "rynkową cenę" (w postaci odsetek
    bankowych od lokaty) na poziomie 5 czy 6% a jednocześnie ta sama
    "rynkowa cena" pożyczki w tymże banku jest między 15% a 25% to
    nie wiem jak zastosować algorytmy art. 25.2.1-3 !
    Na mój rozum pośrednia wartość odsetek (ustalona albo jako
    średnia arytmetyczna albo jako średnia geometryczna - i tu
    mamy kombinację albo z samymi odsetkami albo z kwotą - powinna
    się nadawać. Jako .2 - "rozsądna marża". Ale... no coż... :])

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)