  • 1. Data: 2008-12-09 20:17:56
    Temat: [praca nakladcza] - Chałupnicy zapłacą wyższe składki do ZUS
    Od: bucz <R...@t...pbz_ROT13>

    Jutro w Sejmie odbędzie się drugie czytanie projektu ustawy (druk nr
    1109) przewidującego, że osoba, która wykonuje pracę nakładczą i
    jednocześnie prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, zapłaci
    składki ubezpieczeniowe od kwoty równej co najmniej najniższej podstawie
    wymiaru składek dla osób prowadzących firmę.

    Obecnie osoba prowadząca działalność gospodarczą, która wykonuje też
    umowę o pracę nakładczą, ma prawo wyboru, z którego tytułu chce podlegać
    obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym. Przedsiębiorcy najczęściej
    wybierają pracę nakładczą. Płacą wtedy składki od kwoty, na jaką opiewa
    umowa o tę pracę, np. od 100 zł.

    Po zmianie zapłacą je albo od najniższej podstawy przewidzianej dla
    prowadzących działalność, tj. obecnie 1770,82 zł, co stanowi 60 proc.
    średniej płacy w II kwartale albo od kwoty, na jaką opiewa umowa o pracę
    nakładczą, jeśli wyniesie co najmniej tyle co podstawa naliczania składek.

    Zdaniem Bogny Nowak-Turowieckiej z Konfederacji Pracodawców Polskich
    spowoduje to ujednolicenie zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym
    przez osoby prowadzące działalność niezależnie od dodatkowo zawartej umowy.

    - Dzięki temu zostanie zlikwidowana nierówność konkurencyjna - dodaje
    Piotr Czublun z Kancelarii CMS Cameron McKenna Dariusz Greszta.

    Wskazuje, że każda osoba prowadząca działalność gospodarczą będzie
    płaciła składki ubezpieczeniowe od tej samej podstawy. Tłumaczy, że
    obecnie przedsiębiorca wykonujący pracę nakładczą może oferować produkt
    po niższej cenie, bo płaci niskie składki, np. 40 zł miesięcznie, gdy
    tymczasem inny przedsiębiorca płaci do ZUS prawie 800 zł.

    Bogna Nowak-Turowiecka wskazuje też, że przedsiębiorcy dotychczas
    wykonujący pracę nakładczą i opłacający składki od niskiej podstawy będą
    w przyszłości mieli wyższe emerytury, bo zapłacą wyższe składki.

    - Będzie też im łatwiej wypracować emeryturę minimalną - mówi Bogna
    Nowak-Turowiecka. Eksperci wskazują jednak, że wprowadzenie tego
    rozwiązania może spowodować ucieczkę do szarej strefy niektórych osób.
    Konieczność opłacania wyższych składek ubezpieczeniowych może spowodować
    obniżenie rentowności firmy.

    - Tak nie musi jednak być w każdym przypadku - mówi Piotr Czublun.
    Tłumaczy, że przedsiębiorca może zaliczać do kosztów podatkowych wiele
    wydatków związanych z prowadzoną działalnością. Przez to zmniejsza
    dochód, od którego płaci podatek. - Niewykluczone, że dla niektórych
    osób wyższe składki ubezpieczeniowe mogą zostać zrekompensowane niższymi
    podatkami - mówi Piotr Czublun.

    Proponowana zmiana ma dotyczyć 18 tys. osób.

    / zrodło - Gazeta Prawna 18.11.2008 (225) - str.9 /

    sa moze na grupie przedsiebiorcy prowadzacy dzialalnosc gospodarcza
    zatrudnieni rowniez jako nakładcy?

    moze ktos ma juz jakies przymiarki w jaki sposob w 2009 bedzie placil
    nizszy harcz ZUS-owi od DG

    --
    Bucz
    "Live fast, love hard, die young"

  • 2. Data: 2008-12-10 08:50:51
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    bucz pisze:

    > - Dzięki temu zostanie zlikwidowana nierówność konkurencyjna - dodaje
    > Piotr Czublun z Kancelarii CMS Cameron McKenna Dariusz Greszta.

    Boże, ile lat jeszcze będę czekał, ile lat jeszcze będę płacił, zanim
    doczekam się w końcu upragnionego, wytęsknionego, oczekiwanego
    bankructwa tego niewydolnego systemu emerytalnego?

    Bo innej możliwości likwidacji ZUS niż bankructwo już nie widzę...

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2008-12-10 09:09:05
    Od: "1603 AD" <A...@o...mofnet.gov.pl>

    > Bo innej możliwości likwidacji ZUS niż bankructwo już nie widzę...

    Pewnie oddłuża lub przekształca lub inaczej nazwą a i tak trzeba będzie
    płacić, więc pewnie bankrytctwo tez nie pomoże

  • 4. Data: 2008-12-10 09:46:10
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    1603 AD pisze:

    > Pewnie oddłuża lub przekształca lub inaczej nazwą a i tak trzeba będzie
    > płacić, więc pewnie bankrytctwo tez nie pomoże

    Wyraziłem się nieprecyzyjnie. ZUS jako taki już zbankrutował, bowiem
    trzeba do niego dopłacać do budżetu. Pytanie tylko, kiedy dopłaty będą
    na tyle wysokie, że państwa polskiego nie będzie już na to stać.

    Obecnie jest 5 pracujących na 1 emeryta, w 2007r. na emerytury z
    budżetu przekazano 20,5 mld zł, w 2008 - 33,25mld zł i kwota ta z roku
    na rok wzrasta.

    Przewiduje się, że w 2050r. tylko 2 osoby pracujące będą przypadały
    na 1 emeryta. Zatem system prędzej czy później padnie, liczę na to, że
    będzie to prędzej, niż później...

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2008-12-10 11:12:18
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Wed, 10 Dec 2008 10:46:10 +0100, Liwiusz napisał(a):

> [...]
    >
    > Przewiduje się, że w 2050r. tylko 2 osoby pracujące będą przypadały
    > na 1 emeryta. Zatem system prędzej czy później padnie, liczę na to, że

    Czyli ja (Ty pewnie też) już nie dostanę należnej mi emerytury, na którą
    potrącano mi przez dziesiątki lat. Co nam zostanie?
    Pierdolnąć sobie w łeb czy skoczyć pod pociąg (o ile będą jeszcze
    kursowały, bo PKP też pewnie wyparuje).

    Liwiusz, z Twojego postu wynika ze obecnie jest 5:1 - więc dlaczego budżet
    dopłaca tyle do emerytur?? Nie rozumiem .... przyjmując nawet ze tych 5
    płacących składki zarabia minimalna płacę - to utrzymanie jednego emeryta
    jest "z palcem w du...e".
    Natomiast utrzymanie tego jednego emeryta wraz z budowaniem kolejnych
    pałaców jako siedziby ZUSowskie, budowanie kortów tenisowych na dachach ich
    siedzib - to już zdecydowanie wykracza poza zdolności tych 5 "płatników".

  • 6. Data: 2008-12-10 11:17:11
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

    > Przewiduje się, że w 2050r. tylko 2 osoby pracujące będą przypadały na 1
    > emeryta. Zatem system prędzej czy później padnie, liczę na to, że będzie
    > to prędzej, niż później...

    Spokojnie. Po drodze jeszcze musi być kilka akcji państwa, czyli skoków na
    kasę takich jak "skok zawieszeniowy" albo "skok na urlopy wychowawcze i
    macierzyńskie". Będzie to jednak coraz mniej skuteczne, bo coraz więcej osób
    się z tego systemu całkowicie "wypisuje".

    W końcowej fazie zapewne nastąpi jeszcze zapewne w jakiejś formie
    zawłaszczenie środków z OFE.

    Później nie będzie już skąd kraść.

    Także mam nadzieję, że nastąpi to wcześniej niż później.

    marekz

  • 7. Data: 2008-12-10 11:22:14
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

> [...]

    macierzyńskie". Będzie to jednak coraz mniej skuteczne, bo coraz więcej osób
    się z tego systemu całkowicie "wypisuje".

    W końcowej fazie nastąpi jeszcze zapewne w jakiejś formie zawłaszczenie
    środków z OFE. Zresztą to już się częściowo dokonuje, przy użyciu
    inwestowania na WGPW, to wspaniały mechanizm do transferowania tych środków
    z OFE do prywatnych kieszeni.

  • 8. Data: 2008-12-10 11:40:27
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Herald pisze:

    > Czyli ja (Ty pewnie też) już nie dostanę należnej mi emerytury, na którą
    > potrącano mi przez dziesiątki lat. Co nam zostanie?

    Co Tobie zostanie, to nie wiem. Ja już dawno sobie zdałem z tego
    sprawę i sam zbieram kapitał na swoją emeryturę.

> [...]
    > siedzib - to już zdecydowanie wykracza poza zdolności tych 5 "płatników".

    Zawsze się zastanawiałem, jak to możliwe, aby ludziom wmówić, że
    dzieci Kowalskiego nie są w stanie utrzymać swoich rodziców, natomiast
    dzieci Kowalskiego są w stanie utrzymać rodziców Wiśniewskich, dzieci
    Wiśniewskich - rodziców Kowalskich, a dodatkowo jeszcze urzędnika z ZUS.
    Innymi słowy: mówi się, że gdyby nie ZUS, emeryci nie mieliby za co
    żyć, co jest oczywiście kłamstwem. A to jest nieprawda. ZUS to tylko
    pośrednik, który tworzy tylko koszty.

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2008-12-10 12:01:00
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Wed, 10 Dec 2008 12:40:27 +0100, Liwiusz napisał(a):

    > Co Tobie zostanie, to nie wiem. Ja już dawno sobie zdałem z tego
    > sprawę i sam zbieram kapitał na swoją emeryturę.

    Co nie zmienia faktu że jednak mógłbyś odłożyć więcej gdyby Ci nie
    "kradziono" haraczu ;)

  • 10. Data: 2008-12-10 12:25:34
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Herald pisze:

    > Co nie zmienia faktu że jednak mógłbyś odłożyć więcej gdyby Ci nie
    > "kradziono" haraczu ;)

    A to jest już oczywista oczywistość :) Choć w opinii polityków (czy
    też dziennikarzy), nie odłożyłbym tylko przepił, a na emeryturze
    chciałbym się przyssać do państwowego cyca.

    --
    Liwiusz