  • 1. Data: 2004-10-20 10:57:18
    Temat: pytanie o sprzedaz za granice
    Od: "Darek" <s...@w...pl>

    witajcie

    prowadze mikorfirme, mam swoja strone www na ktorej jest sklep. zglosil sie
    do mnie ostatnio klient z Niemiec i narobil mi klopotu :). sprzedaje
    urzadzenia elektroniczne (jak systemy alarmowe) ktore wczesniej kupuje w
    Polsce. rozumiem ze aby sprzedac towar komus z Niemiec musze posiadac (do
    wystawienia mu faktury) europejski NIP ? moj klient placi clo za towar ktory
    ode mne kupuje ? jesli tak to czy jest strona www z informacja o jego
    wsokosci ?

    pozdrawiam

    Darek

    Ps. prosze nie krzyczec jesli to pytanie juz bylo

  • 2. Data: 2004-10-20 10:59:27
    Temat: Re: pytanie o sprzedaz za granice
    Od: "Darek" <s...@w...pl>

    zapomnialem dodac ze jestem VATowcem na KRIP

  • 3. Data: 2004-10-20 11:10:39
    Od: "Mchał" <m...@i...pl>

    Zajrzyj tu: http://europa.eu.int/comm/taxation_customs/

    --
    Michał

  • 4. Data: 2004-10-20 23:33:16
    Od: Marcin Bohosiewicz <m...@e...kernel.pl>

    Darek <s...@w...pl> wrote:
> [...]
    > ode mne kupuje ? jesli tak to czy jest strona www z informacja o jego

    To zalezy kim jest Niemiec. Jesli osoba fizyczna nieprowadzaca dzialalnosci gosp.
    lub podmiotem gospodarczym nie posiadajacym euroNIPu, to wystawiasz normalna
    fakture z 22% VAT, jakby byl to Polak (sprzedaz konsumencka).

    Natomiast jesli to firma z euroNIPem to:
    - musisz miec euroNIP
    - wystawiasz fakture z 0% VAT
    SPRAWDZAJAC UPRZEDNIO NA STRONIE
    http://europa.eu.int/comm/taxation_customs/vies/en/v
    ieshome.htm
    czy kontrahent podal Ci wazny niemiecki euro NIP.
    - musisz zadbac o potwierdzenie ze towar dotarl do Niemiec
    (list przewozowy, oswiadczenie klienta itp.).

    To ostatnie jest o tyle wazne, ze nasza ustawa o VAT jest nie do konca
    zgodna z VI Dyrektywa UE i nasze urzedy skarbowe kaza odprowadzac 22% VAT
    od wewnatrzwspolnotowych dostaw, jesli do daty zlozenia VAT-7 nie ma
    potwierdzenia dostawy.
    Bo pamietac trzeba ze w PL stawka 0% objeta nie jest "sprzedaz podmiotom z innych
    krajow UE" tylko "wewnatrzwspolnotowa dostawa towarow".

    M.
    --
    -| == Marcin Bohosiewicz - MB8042-RIPE - m...@k...pl == |-
    -| == tel. +48 601 485097 - PLD Team - m...@p...org == |-

  • 5. Data: 2004-10-21 08:24:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 20 Oct 2004, Marcin Bohosiewicz wrote:
    [...]
> [...]
    >+ od wewnatrzwspolnotowych dostaw, jesli do daty zlozenia VAT-7 nie ma

    wKF:
    "Dostawę można udowodnić na wiele sposobów"
    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_041021/p
    rawo/prawo_a_12.html

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 6. Data: 2004-10-21 22:01:18
    Od: "LM" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin Bohosiewicz" <m...@e...kernel.pl> napisał w wiadomości
    > Darek <s...@w...pl> wrote:
    /.../

> [...]
    normalna
    > fakture z 22% VAT, jakby byl to Polak (sprzedaz konsumencka).
    >
    > Natomiast jesli to firma z euroNIPem to:

    To chyba nie do końca jest tak - to co niżej jest oczywiście słuszne, jeśli
    chcemy dokonać transakcji WDT. Ale chyba wolno mi sprzedać coś do UE
    kontrahentowi posiadającemu NIP UE nawet jeśli ja tego nipu nie posiadam.
    Tyle, że będzie to zrównane ze sprzedażą konsumencką - j/w i Niemiec nie
    odliczy VAT-u.

> [...]
    > - musisz zadbac o potwierdzenie ze towar dotarl do Niemiec
    > (list przewozowy, oswiadczenie klienta itp.).

    Jeszcze może pojawić się jeden niuans - wiele kancelarii podatkowych
    twierdzi, że nie wystarczy mieć "dobry" NIP UE - trzeba jeszcze mieć j
    akieś poświadczenie, ze mozna stosowac ten numer w tej transakcji. Bo nasz
    kontrahent moze miec kilka nipow ue (np. miec firme zarejestrowana w kilku
    krajach unii) i poslugiwac sie roznymi nipami. Akurat w omawianym przypadku
    nie bedzie mialo to pewni wiekszego znaczenia (chyba ze ma polski NIP UE),
    ale co do zasady moze miec - patrz np. miejsce wykonywania uslug (w
    szczegolnosci transportowych)

    /.../

    LM