    From: "LM" <l...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: pytanie o sprzedaz za granice
    Date: Fri, 22 Oct 2004 00:01:18 +0200

    Użytkownik "Marcin Bohosiewicz" <m...@e...kernel.pl> napisał w wiadomości
    news:cl6sjs$b7i$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Darek <s...@w...pl> wrote:
    /.../

    > To zalezy kim jest Niemiec. Jesli osoba fizyczna nieprowadzaca
    dzialalnosci gosp.
    > lub podmiotem gospodarczym nie posiadajacym euroNIPu, to wystawiasz
    normalna
    > fakture z 22% VAT, jakby byl to Polak (sprzedaz konsumencka).
    >
    > Natomiast jesli to firma z euroNIPem to:

    To chyba nie do końca jest tak - to co niżej jest oczywiście słuszne, jeśli
    chcemy dokonać transakcji WDT. Ale chyba wolno mi sprzedać coś do UE
    kontrahentowi posiadającemu NIP UE nawet jeśli ja tego nipu nie posiadam.
    Tyle, że będzie to zrównane ze sprzedażą konsumencką - j/w i Niemiec nie
    odliczy VAT-u.

    > - musisz miec euroNIP
    > - wystawiasz fakture z 0% VAT
    > SPRAWDZAJAC UPRZEDNIO NA STRONIE
    > http://europa.eu.int/comm/taxation_customs/vies/en/v
    ieshome.htm
    > czy kontrahent podal Ci wazny niemiecki euro NIP.
    > - musisz zadbac o potwierdzenie ze towar dotarl do Niemiec
    > (list przewozowy, oswiadczenie klienta itp.).

    Jeszcze może pojawić się jeden niuans - wiele kancelarii podatkowych
    twierdzi, że nie wystarczy mieć "dobry" NIP UE - trzeba jeszcze mieć j
    akieś poświadczenie, ze mozna stosowac ten numer w tej transakcji. Bo nasz
    kontrahent moze miec kilka nipow ue (np. miec firme zarejestrowana w kilku
    krajach unii) i poslugiwac sie roznymi nipami. Akurat w omawianym przypadku
    nie bedzie mialo to pewni wiekszego znaczenia (chyba ze ma polski NIP UE),
    ale co do zasady moze miec - patrz np. miejsce wykonywania uslug (w
    szczegolnosci transportowych)

    /.../

    LM