    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: rollback umowy o dzieło
    Date: Thu, 6 Apr 2006 09:40:48 +0200

    On Tue, 4 Apr 2006, mvoicem wrote:

    > witam
    >
    > zamówiłem w ramach UoD wykonanie pewnej pracy. zapłaciłem wykonawcy, jak się
    > okazało troche przedwcześnie. nie skończył dzieła i doszliśmy do wniosku że
    > zwróci mi pieniądze które mu zapłaciłem, i znajdę sobie kogoś innego do tego.
    >
    > problem w tym że nie wiem jak to wksięgować. PIT-4 odprowadziłem od tego.

    Hm...
    Tak sobie kombinuję luzem... (proszę brać pod uwagę że to dywagacje :))
    Jakby to miała być kara umowna za nieprawidłowe wykonanie dzieła, to
    pewnie nie dość że wypłata byłaby przychodem wykonawcy to jeszcze
    sama kara (czyli zwrot wynagrodzenia) byłby... przychodem zamawiającego!
    Dobrze piszę?
    Ale jeśliby przyjąć że wykonawca dostał ZALICZKĘ, lecz później umowa
    została rozwiązana ("za obupónym porozumieniem") to IMHO podstaw do
    opodatkowania nie ma.
    Dobrze piszę?
    Pytaniem tylko jest czy zaliczka miała być opodatkowana?

    Mi się wydaje że tak.
    W takim układzie pozostaje pytanie jaką formę powinna przyjąć
    korekta - czy "ujemnej wypłaty" (sądzę że tak).
    Nie wątpię że oznacza to powiedzmy: czynności wyjaśniające z US :),
    i dokładne przyglądanie się jak to z tą "zaliczką" było i na co ona... :)

    > czy też lepiej olać te 19% i zadowolić się zwrotem samej kwoty netto?.

    A czy taki "zwrot", jeśliby to NIE BYŁ "zwrot zaliczki" nie będzie
    twoim przychodem j.w. (jako kara umowna zapłacona przez wykonawcę)?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)