  • 1. Data: 2006-04-04 16:07:45
    Temat: rollback umowy o dzieło
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    witam

    zamówiłem w ramach UoD wykonanie pewnej pracy. zapłaciłem wykonawcy, jak
    się okazało troche przedwcześnie. nie skończył dzieła i doszliśmy do
    wniosku że zwróci mi pieniądze które mu zapłaciłem, i znajdę sobie kogoś
    innego do tego.

    problem w tym że nie wiem jak to wksięgować. PIT-4 odprowadziłem od
    tego. czy jest możliwość odzyskania zaliczki na PIT4, na przykład
    poprzez odpowiednie zmniejszenie pit4 wpłacanego w tym miesiącu?

    czy też lepiej olać te 19% i zadowolić się zwrotem samej kwoty netto?.

    p. m.

  • 2. Data: 2006-04-06 07:40:48
    Temat: Re: rollback umowy o dzieło
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 4 Apr 2006, mvoicem wrote:

> [...]
    >
    > problem w tym że nie wiem jak to wksięgować. PIT-4 odprowadziłem od tego.

    Hm...
    Tak sobie kombinuję luzem... (proszę brać pod uwagę że to dywagacje :))
    Jakby to miała być kara umowna za nieprawidłowe wykonanie dzieła, to
    pewnie nie dość że wypłata byłaby przychodem wykonawcy to jeszcze
    sama kara (czyli zwrot wynagrodzenia) byłby... przychodem zamawiającego!
    Dobrze piszę?
    Ale jeśliby przyjąć że wykonawca dostał ZALICZKĘ, lecz później umowa
    została rozwiązana ("za obupónym porozumieniem") to IMHO podstaw do
    opodatkowania nie ma.
    Dobrze piszę?
    Pytaniem tylko jest czy zaliczka miała być opodatkowana?

    Mi się wydaje że tak.
    W takim układzie pozostaje pytanie jaką formę powinna przyjąć
    korekta - czy "ujemnej wypłaty" (sądzę że tak).
    Nie wątpię że oznacza to powiedzmy: czynności wyjaśniające z US :),
    i dokładne przyglądanie się jak to z tą "zaliczką" było i na co ona... :)

    > czy też lepiej olać te 19% i zadowolić się zwrotem samej kwoty netto?.

    A czy taki "zwrot", jeśliby to NIE BYŁ "zwrot zaliczki" nie będzie
    twoim przychodem j.w. (jako kara umowna zapłacona przez wykonawcę)?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-04-06 10:48:45
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > korekta - czy "ujemnej wypłaty" (sądzę że tak).
    > Nie wątpię że oznacza to powiedzmy: czynności wyjaśniające z US :),

    właśnie tego się obawiam :)

    > i dokładne przyglądanie się jak to z tą "zaliczką" było i na co ona... :)

    > A czy taki "zwrot", jeśliby to NIE BYŁ "zwrot zaliczki" nie będzie
    > twoim przychodem j.w. (jako kara umowna zapłacona przez wykonawcę)?

    Powiedzmy że taki zwrot można zrobić z ręki do ręki, bez zostawiania
    śladów na papierze :)

    Lub rzeczywiście potraktować ten zwrot jako przychód, który i tak jest
    mniejszy niż wcześniejszy koszt, więc jestem wtedy stratny na interesie
    80% odprowadzonej zaliczki, czyli 8% kwoty brutto.

    I chyba tak trzeba będzie zrobić....

    p. m.

    p. m.

  • 4. Data: 2006-04-06 22:14:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Apr 2006, mvoicem wrote:

    > śladów na papierze :)

    Acha ;)

    > Lub rzeczywiście potraktować ten zwrot jako przychód, który i tak
    > jest mniejszy niż wcześniejszy koszt, więc jestem wtedy stratny na interesie
    > 80% odprowadzonej zaliczki, czyli 8% kwoty brutto.

    Moment.
    NAJPIERW odprowadzasz zaliczkę od dochodu wykonawcy: 19%.
    100% to jest koszt. Więc 19% własnego podatku mniej.
    Ale 19% kwoty US dostał.
    PÓŹNIEJ karzesz go karą umowną, więc z otrzymanych 81% kwoty na
    koniec zapłacisz 19% *własnego* podatku.
    Tak miało być? 15,39% "podatku od niczego" mi wychodzi.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2006-04-07 00:51:52
    Od: mvoicem <m...@g...com>

> [...]
    > koniec zapłacisz 19% *własnego* podatku.
    > Tak miało być? 15,39% "podatku od niczego" mi wychodzi.

    Weźmy jako kwotę brutto sumę 1000zł. To jest mój koszt księgowy.
    Odprowadzam od tego 95zł zaliczki (bo UoD z 50% kup), zaś 905zł
    przelewam wykonawcy. więc jestem na minusie 1000zł, ale od 1000zł nie
    płacę podatku, więc zyskuję na tym 19%*1000zł=190zł, więc w sumie mój
    koszt to 810zł.

    Wykonawca się nie wywiązuje, płaci mi karę umowną w kwocie 905zł (tyle
    ile dostał), które traktuję jako przychód. Płacę od tego 19% PIT5 ,
    czyli 171,95.

    Więc summa sumarum, mój bilans to -810+905-171,95 = -76,95. Czyli
    pi*drzwi 8% (w poprzednim poście dla równego rachunku uznałem że 19%=20%
    ;) )

    Coś źle policzyłem?

    p. m.