    From: "" <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: rozliczanie Dzialalnosc komisu (krotko pomozcie)
    Date: 14 Oct 2003 23:12:10 +0200

> [...]
    > rozumowania.
    >
    > To nabywca towaru jest jedynym uprawnionym do odliczenia VATu z faktury
    > VAT-Komis, a nie komitent.
    >
    > A. Komitent (sprzedaje towar ostatecznemu nabywcy za pośrednictwem
    > komisanta) za cenę A
    >
    > B. Komisant sprzedaje towar (nie należy do niego, a zatem robi to w swoim
    > imieniu na czyjąś rzecz) za cenę wyznaczoną przez komitenta plus swoja
    > prowizja (w tym VAT). Czyli mamy A+B
    >
    > C. Nabywca towaru otrzymuje oryginał faktury VAT Komis i ma prawo do
    > odliczenia VATu z niej wynikającego. C = A+B

    Wcale nie neguje, ze nabywca rzeczy sprzedanej w drodze komisu nie ma prawa do
    odliczenia VAT. Oczywiscie ma, bo otrzymuje oryginal faktury VAT KOMIS. Ale
    jego odliczenie dotyczy VAT-u od TOWARU. Problem pojawia sie po stronie
    komitenta, ktory nie moglby odliczyc VAT z USŁUGI POŚREDNICTWA, gdyby nie mial
    ORYGINALU faktury. Uważam, że należy te dwie sprawy rozdzielić.

    Podobna (acz nie analogincza) sytuacja jest przy zakupie np. uslugi porady
    prawnej. Ty kupujesz usluge, prawnik ci ja sprzedaje. Kupujesz usluge jako
    komitent. Komisant sprzedaje usluge posrednictwa tak samo jak prawnik sprzedaje
    usluge doradztwa. I z tego tytulu powinien wystawic fakture i zaplacic podatek.

    Artur