  • 1. Data: 2003-10-08 14:50:05
    Temat: rozliczanie Dzialalnosc komisu
    Od: "Karina" <k...@o...pl>

    Witam Wszystkich.
    Czy ktoś z Was zetknął się z rozliczaniem prowizji w komisie?

    Moi znajomi otworzyli komis z ubrankami, wózkami, fotelikami itp. dla
    dzieci. Spisując umowę komisową z Panem X na towar o wartości 100 (np
    fotelik) sprzedają go w cenie 130 zł. Te 30 zł jest ich prowizją. Jak to
    rozliczać?

    Słyszałam że powinni na te 30 zł wystawić fakturę Panu X (jako prowizja) ale
    Pan X nie zapłaci im 30 zł.

    Jak więc ewidencjonować? Czy ich umowy są źle skonstruowane? Czy zna ktoś
    przykłady?

    I drugi problem to sytuacja gdy kupią ładniejsze ubranka ze sklepu z odzieżą
    używaną.
    Z tego co wiem sprzedaż rzeczy używanych jest zwolniona z Vat-u? Oni mają
    tylko paragon gdzie jest wpisana ilość kg.....
    Aby to miało "ręce i nogi" czy robić w dniu takiego zakupu spis z natury?
    czy coś innego?

    Jeśli ma ktoś jakieś propozycje bardzo proszę o pomoc.

    Pozdrawiam i czekam

    Karina

  • 2. Data: 2003-10-08 23:03:58
    Temat: Re: rozliczanie Dzialalnosc komisu
    Od: "Czarek" <c...@s...onet.pl>

[...]
    Komis sprzedał towar za 130 i przyjął gotówkę. Klient zadowolony poszedł do
    domu.
    Pan X dostaje do ręki 100 za sprzedany w jego imieniu towar i też zadowolony
    idzie do domu.
    Komis pozostawia sobie 30zł, z których 24.60 to jego przychód, natomiast
    5.40 to VAT (24.60*22% = 30/1.22)
    Nikt nikomu nie wystawia więcej faktury, gdyż rozliczają się na podstawie
    umowy cywilno-prawnej (zakładam, że pcc uwzględnili).
    Oczywiście zakładamy, że Pan X był użytkownikiem towaru dłużej niż pół roku
    (bo wkraczamy w VAT i pdatek dochodowy).

    : Słyszałam że powinni na te 30 zł wystawić fakturę Panu X (jako prowizja)
    ale
    : Pan X nie zapłaci im 30 zł.

    Nie, komis już raz fakturę wystawił, na 100 (przychód zwolniony z
    opodatkowania Pana X) oraz ich prowizję 30 zł (w tym VAT).

    : Jak więc ewidencjonować? Czy ich umowy są źle skonstruowane? Czy zna ktoś
    : przykłady?

    A jak są ich umowy skonstruowane, że się zapytam, bo jakoś o tym nie
    czytałem. Może zacytuj tą umowę.

[...]

    Rzeczy powinny być używane przez 6 m-cy przez podatnika, który dokonuje ich
    sprzedaży. To poprzedni właściciel prawdopodobnie był takim użytkownikiem,
    oni tylko handlują tymi rzeczami. IMHO VAT się należy, chyba że odzież taka
    jest przedmiotowo zwolniona z VAT (ale coś nie sądzę).

    Czarek

  • 3. Data: 2003-10-09 20:44:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 9 Oct 2003, Czarek wrote:

> [...]
    >+ Nie, komis już raz fakturę wystawił, na 100 (przychód zwolniony
    >+ z opodatkowania Pana X) oraz ich prowizję 30 zł (w tym VAT).

    Tu nie mam zastrzeżeń.
    [...]
> [...]
    >+ oni tylko handlują tymi rzeczami. IMHO VAT się należy, chyba że odzież taka
    >+ jest przedmiotowo zwolniona z VAT (ale coś nie sądzę).

    Zwolnij z wnioskami :)
    Kilka dni temu czepiałem się o artykuł w GP (BTW: nie wiem czy
    czytają własną stronę ;), spróbuję im forwardnąć co myślę)
    w którym autor właśnie w oparciu o "twoją" tezę dedukował
    (posługując się naszym przykładem) że "komis powinien zapłacić
    VAT od kwoty 130 zł" !
    Skądinąd kupił za 100 i wcale nie używał pół roku ;)
    Przecież sam stwierdziłeś że byłaby to bzdura, bo VAT należy
    się tylko od prowizji, prawda ?

    No to pytam, czy komis może sprzedać towar *innemu komisowi*,
    i co jest podstawą podatku w tym momencie ? ;)

    W ustawie o VAT jest ogólnie: "czynności wynikających z umowy
    agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa, umowy komisu lub innych
    usług o podobnym charakterze".
    Jak dla mnie "szmatex" jest ewidentnie pośrednikiem, nawet
    jeśli nie jest komisantem !
    Inna sprawa, że na jego fakturze *powinna* być IMHO wyróżniona
    wartość VAT. *ALE*... jeśli "szmatex" nie wystawia faktury,
    bo jest zwolniony z VAT - to VATu IM*H*O "na wejściu" nie
    ma; po prostu... Oczywiście należałoby mieć oświadczenie
    (od nich) że są zwolnieni, żeby się nie okazało że mamy
    "zły kwitek" bo faktura miała być :[
    Coś nie tak ? :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2003-10-09 21:00:58
    Od: "Czarek" <c...@s...onet.pl>

[...]
    : [...]
    :
[...]

    No tak, ale tutaj mamy przypadek "kupowania" przez komis na własność rzeczy
    do dalszej odsprzedaży, a nie pośrednictwo.
    W każdym razie tak zrozumiałem zagadnienie.

    Czarek

    PS
    Dlaczego w ustawie VATowskiej używają terminu "odprzedaży". Strasznie mnie
    to irytuje, a Was?

  • 5. Data: 2003-10-09 21:11:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+ do dalszej odsprzedaży, a nie pośrednictwo.
    >+ W każdym razie tak zrozumiałem zagadnienie.

    W tym coś jest... Kupując "na wagę" dokonują skądinąd produkcji :],
    należałoby kombinowac jak zrobić żeby było dobrze :[
    [...]
    >+ PS
    >+ Dlaczego w ustawie VATowskiej używają terminu "odprzedaży".

    W którym miejscu ?? Przekopałem całą treść (nawet szukając
    samej "sprzedaży" w kółko na wypadek połamania słowa), ale
    jakoś nie dowidzę !

    >+ Strasznie mnie to irytuje, a Was?

    Byłoby irytujące. Ale i tak ma być "dostawa" (wg. UE).

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2003-10-09 21:39:50
    Od: "Czarek" <c...@s...onet.pl>

    : >+ PS
[...]

    Art. 6a. 1. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają również
    towary własnej produkcji oraz towary, które po nabyciu nie zostały
    odprzedane (...)
    Art.7.2a. Zwolnienie określone w ust. 1 pkt 7 nie dotyczy działalności
    handlowej, za którą uważa się odprzedaż (...)

    Art. 25.1. Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje
    się do nabywanych przez podatnika:
    1) towarów lub usług służących do wytworzenia lub odprzedaży (...)
    2) samochodów osobowych oraz innych samochodów o dopuszczalnej ładowności
    do 500 kg, z wyjątkiem przypadków, gdy odprzedaż (...)

    : >+ Strasznie mnie to irytuje, a Was?
    :
    : Byłoby irytujące. Ale i tak ma być "dostawa" (wg. UE).

    No to mi ulżyło.

    Pozdrawiam
    Czarek

  • 7. Data: 2003-10-09 22:04:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    [...]
    >+ handlowej, za którą uważa się odprzedaż (...)

    Tia... moduł odmiany gramatycznej mi się wyłączył, całkiem
    jak w googlu (porównując z Altavistą). Thx, idę spać !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2003-10-10 07:04:46
    Od: "Slayer" <s...@N...gazeta.pl>

    Czarek <c...@s...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > Oczywiście zakładamy, że Pan X był użytkownikiem towaru dłużej niż pół roku
    > (bo wkraczamy w VAT i pdatek dochodowy).

    żadne PCC nie wchodzi tutaj w grę, umowy komisu nie podlegają temu podatkowi,
    kupno ze "szmatexu" też (bo jest faktura)

  • 9. Data: 2003-10-10 08:11:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    wKF:

    On Fri, 10 Oct 2003, Slayer wrote:
    [...]
    >+ kupno ze "szmatexu" też (bo jest faktura)

    ...w omawianym przypadku była mowa że nie ma faktury.
    Co oczywiście nie podważa uwagi jako takiej :), bo
    zakładając że "szmatex" jest legalny (!) to podlega
    pod VAT (co najmniej jest "zw").

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2003-10-10 23:16:18
    Od: "" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > (bo wkraczamy w VAT i pdatek dochodowy).
    >
    > : Słyszałam że powinni na te 30 zł wystawić fakturę Panu X (jako prowizja)

    Sorry, ale wydaje mis sie, ze nie macie racji. Uwazam, ze swiadczacy uslugi
    komisu POWINIEN wystawic dodatkowa fakture. A wynika to z ogolnej reguly, ktora
    mowi, ze podatnik powinien wystawiac faktury dokumentujace SWIADCZONE PRZEZ
    NIEGO USLUGI. A posrednictwo w sprzedazy niewatpliwie jest usluga. To ze w
    przepisach szczegolnych o komisie nic o tym nie ma, nie oznacza, ze komisant
    nie ma obowiazku wystawic faktury. Ergo: komisant powinien wystawic dodatkowa
    fakture dokumentujaca jedynie PROWIZJE, od ktorej odprowadzi nalezny podatek.

    Zwroccie uwage na jeden aspekt. Komitent (czyli pierwotny wlasciciel) sprzedaje
    towar za 100! nie za 130, gdyz 30 jest prowizja posrednika. Ergo: 30 jest
    kosztem komitenta. Teraz tak, wg. przepisow szczegolnych o komisie, komisant
    wystawia fakture w 3 egzemplarzach, dostarczajac oryginal nabywcy, jedna kopie
    zachowujac sobie zas druga KOPIE przekazujac komitentowi. W takiej sytuacji
    komitent posiadajac jedynie kopie faktury, na ktorej wyszczegolniona jest takze
    prowizja komisanta nie moglby odliczyc sobie podatku wynikajacego z zakupu
    USLUGI POSREDNICTWA, czyli tych 5,4 od 30 (abstrahuje tu od wysokosci tego
    podatku, bo jezeli dobrze pamietam to nie wystawia sie faktury jesli wynikajacy
    z niej podatek bylby nizszy niz 5 zl z groszami).

    Te dwa dowody moim zdaniem sa niepodwazalne. Komisant musi wystawic oddzielna
    fakture dokumentujaca tylko wynagrodzenia za swiadczona usluge (czyli prowizje).

    Pozdrawiam,
    Artur