  • 1. Data: 2006-03-06 18:27:16
    Temat: samochód firmowy bez amortyzacji
    Od: "jst" <j...@W...wp.pl>

    Jan Kowalski prowadzący działalność gospodarczą (nie jest płatnikiem vat-u)
    pod nazwą "Agent Jan Kowalski" chce kupić na firmę samochód od osoby
    fizycznej Czy poniższe rozumowanie jest poprawne czy też urząd skarbowy się
    do czegoś doczepi:

    1) Kupującym w umowie kupna-sprzedaży będzie "Agent Jan Kowalski" (nie Jan
    Kowalski)

    2) samochód nie będzie amortyzowany, ale od razu zaksięgowany całkowicie w
    ewidencji wyposażenia jako koszt uzyskania przychodu. (wartość samochodu
    powyżej 3 500 zł ale zakłada się jego sprzedaż po 11 miesiącach
    użytkowania ).

    3) będzie prowadzona ewidencja przebiegu pojazdu i zestawienie poniesionych
    wydatków i na tej podstawie liczony koszt jego użytkowania - zgodnie z
    zasadami.

    4) kwota uzyskana ze sprzedaży samochodu po 11 miesiącach będzie dochodem
    firmy.

    pzdr

    j.

  • 2. Data: 2006-03-07 08:44:12
    Temat: Re: samochód firmowy bez amortyzacji
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

    Użytkownik "jst" <j...@W...wp.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > skarbowy się do czegoś doczepi:
    >

    > 1) Kupującym w umowie kupna-sprzedaży będzie "Agent Jan Kowalski" (nie
    Przy jednososobowej działalności nie ma to żadnego znaczenia - kupującym
    jest Jan Kowalski.
> [...]
    > w ewidencji wyposażenia jako koszt uzyskania przychodu. (wartość
    > samochodu powyżej 3 500 zł ale zakłada się jego sprzedaż po 11 miesiącach

    Chciałeś napisać, że wpisany do ewidencji wyposażenia i do kpir jako KUP.

    > 3) będzie prowadzona ewidencja przebiegu pojazdu i zestawienie
    > poniesionych wydatków i na tej podstawie liczony koszt jego
    > żytkowania - zgodnie z zasadami.

    Moim zdaniem trochę przesadziłeś - fakt, że samochód nie figuruje w
    ewidencji śr. trw. oznacza tylko tyle, że nie są spełnione pewne kryteria
    zaliczenia do śr. trwałych, natomiast jest to majątek firmowy. Stąd też KUP
    będą wszystkie wydatki ponoszone na eksploatację tego samochodu, po co tutaj
    stosujesz kilometrówkę?
    > 4) kwota uzyskana ze sprzedaży samochodu po 11 miesiącach będzie dochodem
    > firmy.

    Zgoda.

    > pzdr
    Pozdr. Graszka.

  • 3. Data: 2006-03-07 09:25:52
    Od: "jst" <j...@W...wp.pl>

> [...]
    > KUP będą wszystkie wydatki ponoszone na eksploatację tego samochodu, po co

    Dzięki za odpowiedź. Największą wątpliwość w tej opisanej sytuacji budziła u
    mnie właśnie konieczność stosowania kilometrówki. Ale jesli tego nie trzeba
    robić to jest to w pewnych sytuacjach bardzo wygodne rozwiazanie dla
    przedsiębiorcy:

    1) mało operacji księgowych
    2) sprzedaż samochodu jest co prawda dochodem firmy, ale w gruncie rzeczy
    operacja kupna a potem sprzedaży da w sumie stratę ze względu na fakt utraty
    wartosci samochodu z wiekiem. Czyli pomniejszy to dochód firmy, zmniejszy
    kwotę podatku do zapłaty, a i pomniejszy stratę wynikającą ze starzenia
    auta. Jak ktoś tanio ( okazyjnie ) kupi auto i dobrze je potem sprzeda to
    może wyjść na 0. Pomijam oczywiście koszty eksploatacji.

    Wadą jest jednak konieczność kupowania nowego samochodu co rok- nie wiadomo
    na jaki egzemplarz się trafi.

    pzdr
    j.

  • 4. Data: 2006-03-07 14:07:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 7 Mar 2006, Graszka wrote:

> [...]
    > będą wszystkie wydatki ponoszone na eksploatację tego samochodu, po co tutaj

    Zajrzyj do ustawy, a przekonasz się że ustawodawca tak chciał.
    Kryterium wcale nie jest "istnienie w majątku firmowym" ale właśnie
    *ujęcie w EST* !
    IMO wychodzi że jak chce sobie za pomocą auta zrobić "okresową dziurę
    w przychodzie" to tylko kilometrówka, jednak!

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2006-03-08 11:44:35
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

> [...]
    > IMO wychodzi że jak chce sobie za pomocą auta zrobić "okresową dziurę
    > w przychodzie" to tylko kilometrówka, jednak!

    Wychodzi jednak na to, że masz rację - art.23 ust.1 pkt 46. Czyli nie ma za
    dobrze - można wrzucić w koszty całą kwotę zakupu, ale już nie wszystkie
    wydatki na eksploatację.

    Graszka