    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: skladka na ubezpieczenie zdrowotne
    Date: Sat, 12 Jan 2002 18:52:59 +0100

    On Sat, 12 Jan 2002, Grażyna SZkudlińska wrote:

    >+ Prowadze dzialalnosc gospodarcza na niewielka skale.

    W kwestii formalnej: "zasady ogólne" czyli KPiR ?
    (z tego co tu widziałem przy ryczałcie dla poszczególnych
    częsci ZUS robi się jakieś sztuki procentowe więc
    się nie wypowiadam)

    >+ Co miesiac
    >+ odprowadzam skladke zdrowotna od urzedowo oglaszanej podstawy, nawet kiedy
    >+ ptzychod jest zerowy. Jak powinnam obliczac skladke w miesiacu w ktorym np
    >+ zarobilam 2000,-, czyli wiecej niz minimalna stawka, w sytuacji, kiedy
    >+ jeszcze nie musze odprowadzac podatku dochodowego do skarbowki?

    Nie ma znaczenia.
    Składkę odprowadza się od dochodu, przy czym dla prowadzących DG
    jest to podstawa ZADEKLAROWANA.
    Owszem, jest ograniczona (i od dołu i od góry), ale możesz
    ją sobie ustalać dowolnie (z ograniczeniem wzrostu o 30%
    od poprzedniej, co ma na celu zapobieganie sztukom z ubezpie-
    czeniem chorobowym).
    Od owej podstawy Kasie Chorych należy się składka - i tyle.
    Jeśli nie zmienisz w deklaracji ZUS - możesz zarobić 10.000
    i dalej płacić stosowny procent od 60% średniego ogłoszenia :)
    Jak chcesz więcej dać ZUSowi na przyszłą emeryturę (problem
    w tym że... :>) to możesz *zadeklarować* że chcesz płacić
    więcej (ZUSowi) i już. Nie musisz.

    >+ Nie chce byc w niezgodzie z przepisami, a nie bardzo sama moge dojsc jak
    >+ powinno byc

    -:)
    To że składka zdrowotna jest "z grubsza biorąc podatkiem" nie
    ma znaczenia: podatek płacisz od całości rocznych dochodów,
    więc jak zadeklarujesz małą składkę ZUS->również małą składkę
    zdrowotną, to owszem - Kasa Chorych straci, ale Skarb Państwa
    zyska i nikt nie będzie się czepiał :]

    >+ Grazyna

    Pozdrowienia, Gotfryd