  • 1. Data: 2006-04-05 14:58:49
    Temat: skomplikowany przypadek
    Od: "Gab" <g...@p...onet.pl.invalid>

    Mam trochę zgmatwany przypadek, prosze o wskazówki.
    JA:
    W miesiącach I-VII pracowałem na etacie u X
    Od połowy września mam DG i podatek liniowy.
    Od grudnia pracuję na etacie u Y.
    ONA (żona ;-):
    na początku stycznia 2005 była kilka dni na macierzyńskim ale w upadłym
    zakładzie pracy, więc zasiłek macierzyński dostawała z ZUS.
    Macierzyński się skończył, przepracowała 2 tygodnie na etacie i od tego
    czasu jest na wychowawczym.

    Do niedawna byłem przeświadczony że będąc na liniowym nic razem z żona nie
    mogę robić ( w kwestiach podatkowych przynajmniej). Ale niedawno gdzieś
    zasłyszałem czy przeczytałem, że część, którą mam z etatu mogę jednak
    rozliczać razem z żoną.

    Czy faktycznie mogę rozliczać się z żoną? składam wtedy jeden PIT za DG i
    drugi za pozostałe przychody?
    Jeśli tak, to czy mogę rozliczać razem tylko te przychody gdy jeszcze nie
    prowadziłem DG czy grudniowe także?
    Może ktoś gdzieś widział opisany podobny przypadek?

  • 2. Data: 2006-04-05 15:19:33
    Temat: Re: skomplikowany przypadek
    Od: <g...@n...pl>

    Użytkownik "Gab" <g...@p...onet.pl.invalid> napisał w
    wiadomości news:e10m0b$he3$1@atlantis.news.tpi.pl...
> [...]
    > prowadziłem DG czy grudniowe także?
    > Może ktoś gdzieś widział opisany podobny przypadek?

    Możesz wspólnie rozliczyc wszystkie przychody oprócz tych z DG.

  • 3. Data: 2006-04-05 17:19:08
    Od: "Majkaa" <m...@n...pl>

> [...]
    > prowadziłem DG czy grudniowe także?
    > Może ktoś gdzieś widział opisany podobny przypadek?

    Wydaje mi się, że osoba odpowiadająca popełniła błąd.
    Jak mi wiadomo, to nie można.

  • 4. Data: 2006-04-05 21:25:56
    Od: "Gab" <g...@p...onet.pl>

    Majkaa spod adresu <m...@n...pl> wysłał(a):

    > Wydaje mi się, że osoba odpowiadająca popełniła błąd.
    > Jak mi wiadomo, to nie można.

    No to 1:1 i wiem tyle co wcześniej :-(
    Może ktoś jeszcze coś napisze?

    --
    Gabriel
    [pisząc do mnie popraw adres]

  • 5. Data: 2006-04-06 06:57:06
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Gab wrote:

    > No to 1:1 i wiem tyle co wcześniej :-(
    > Może ktoś jeszcze coś napisze?

    Majkaa ma rację. Źle słyszałeś.
    Jeśli byłeś na liniowym, to nie masz prawa rozliczać się razem z żoną.
    Natomiast nie tracisz prawa do większości ulg (np. remontowej), ale
    możesz ją odliczać tylko od tej części podatku, którą rozliczasz wg
    skali a nie liniowo.

  • 6. Data: 2006-04-06 08:27:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Apr 2006 g...@n...pl wrote:

    > Użytkownik "Gab" <g...@p...onet.pl.invalid> napisał
    [...]
    [...]
    [...]
    > Możesz wspólnie rozliczyc wszystkie przychody oprócz tych z DG.

    A to skąd wytrzasnęłaś ???

    Rozliczając jednocześnie przychody z DG "liniowej" i na zasadach ogólnych
    może "z zasad" zastosować ulgi podatkowe - ale WŁASNE ulgi!
    Prawo do wspólnego rozliczania ulgą NIE JEST (choć daje "ulgowy" efekt
    i jest tak najczęściej nazywane).
    Przepis jest jasny, prosty i wyraźny:
    +++
    Art. 6.
    1. Małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu od
    osiąganych przez nich dochodów.
    2. Małżonkowie podlegający obowiązkowi podatkowemu, o którym
    mowa w art. 3 ust. 1, między którymi istnieje wspólność majątkowa,
    pozostający w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy,
    mogą być jednak, z zastrzeżeniem ust. 8, na wniosek wyrażony
    we wspólnym zeznaniu rocznym, z zastrzeżeniem art. 6a,
    opodatkowani łącznie od sumy swoich dochodów [...]
    [...]
    8. Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4,
    nie ma zastosowania w sytuacji, gdy chociażby do jednego
    z małżonków, osoby samotnie wychowującej dzieci lub do
    jej dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c lub ustawy
    o zryczałtowanym podatku dochodowym.
    [...]
    Art. 30c.
    1. Podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności
    gospodarczej uzyskanych przez podatników, o których mowa
    w art. 9a ust. 2, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4,
    wynosi 19 % podstawy obliczenia podatku.
    ---

    Prosto, jasno, wyraźnie - kto korzysta z "liniowych" form opodatkowania,
    czy to dochodu czy ryczałtowo przychodu lub kartą - nie ma prawa
    do wspólnego opodatkowania.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2006-04-06 08:29:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Apr 2006, Gab wrote:

    > No to 1:1 i wiem tyle co wcześniej :-(
    > Może ktoś jeszcze coś napisze?

    Weź USTAWĘ i poczytaj!
    Cytaty zapodałem obok.
    Naprawdę, komentarzy trzeba szukać żeby ew zrozumieć zawikłania
    wynikające ze sposobu pisania przepisów przez ustawodawcę, ale
    to USTAWA decyduje o twoim obowiązku, a nie czyjeś głosowanie
    "kto da więcej za lub przeciw"!!

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2006-04-06 08:38:11
    Od: "Gab" <g...@p...onet.pl.invalid>

    jureq spod adresu <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> wysłał(a):

> [...]
    > Natomiast nie tracisz prawa do większości ulg (np. remontowej), ale
    > możesz ją odliczać tylko od tej części podatku, którą rozliczasz wg

    Dzieki.
    Czyli ja wypełniam PIT-36L oraz PIT-36 (w nim zostawiam puste pola gdzie
    jest mowa o DG?) a żona PIT-37.
    Zapewne nie mogę skorzystać z ulg jeśli faktury są na zonę? Żona pracowała
    tylko pół miesiąca więc nie ma z czego odliczać.

  • 9. Data: 2006-04-06 08:45:04
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Gab wrote:

    > Czyli ja wypełniam PIT-36L oraz PIT-36 (w nim zostawiam puste pola
    > gdzie jest mowa o DG?) a żona PIT-37.

    Nie. Ty wypełniasz PIT-36L i PIT-37, a żona PIT-37.

    > Zapewne nie mogę skorzystać z ulg jeśli faktury są na zonę? Żona
    > pracowała tylko pół miesiąca więc nie ma z czego odliczać.

    Jeśłi dobrze pamiętam to w wypadku ulgi remontowej małżeństwo wypełnia
    jeden wspólny PIT-D i każde z nich ma prawo odliczyć dowolną część.
    Niezależnie od tego na kogo jest faktura. Jeśłi się w tym drobiazgu
    mylę to pewnie ktoś sprostuje.

  • 10. Data: 2006-04-06 08:54:28
    Od: "Gab" <g...@p...onet.pl.invalid>

    jureq spod adresu <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> wysłał(a):

    > Nie. Ty wypełniasz PIT-36L i PIT-37, a żona PIT-37.
    No tak, przeczytałem tylko że PIT-37 "dot podatników którzy nie prowadzili
    DG", a dalej jest "na zasadach ogólnych"

> [...]
    > jeden wspólny PIT-D i każde z nich ma prawo odliczyć dowolną część.
    > Niezależnie od tego na kogo jest faktura. Jeśłi się w tym drobiazgu
    Remontowej nie mam. Chodzi mi o ulgę na internet, na szczęście nie jest tego
    dużo.

    Dzięki wszystkim. Prowadzę DG od pół roku stąd tyle pytań. Za rok będę
    mądrzejszy ;-)