  • 11. Data: 2008-01-13 18:11:57
    Temat: Re: spolka jawna - podatki
    Od: "Dorota M." <d...@a...pl>

    Według tego, co wiem, spółka jawna jest spółką prawa handlowego, ale nie
    jest osobą prawną, a spółką osobową.
    W konsekwencji - nie płaci podatku od osób prawnych.
    Podatek dochodowy płaca jej wspólnicy - stosownie do posiadanych udziałów.
    Z tego, co wiem, najczęściej dokładnie tak, jak w spółce cywilnej - chyba w
    zakresie podatku dochodowego NIE MA ŻADNEJ RÓŻNICY miedzy spółką cywilną i
    jawną (jawną, utworzoną przez osoby fizyczne)
    Wcześniej była interpretacja, że jawna MUSI PROWADZIĆ KSIĘGI HANDLOWE, ale
    później ukazała się interpretacja, że jeśli jest to spólka wyłącznie osób
    fizycznych, to nie musi, o ile nie przekroczy limitów z ustawy o
    rachunkowości.

    Użytkownik <b...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    On 12 Sty, 01:17, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    > Hłe, hłe, a ten pomysł skąd?
    > Pytam, bo podobny "numer" występuje przy spółce cywilnej: praktyka
    > jest taka, że wspólnicy sobie "podbierają" zysk na bieżące
    > potrzeby,

    no z czegos zyc trzeba, nie tylko raz na rok.
    > Art. 52.
    > § 1. Wspólnik może żądać podziału i wypłaty cało ci zysku
    > z końcem każdego roku obrotowego.

    czytalem, ale z tego nie wynika, ze nie moze dostać częściej?

    > Takie cóś to w jednoosobowej DG!

    zaliczki w DG? tam sie po prostu wyplaca nadwyzke i z niej korzysta.
    nigdy nie slyszalem, zeby ktos wyplacal pieniadze z DG raz na rok.

    > Pomijam sprawę taką: podatek dochodowy płaci *spółka* czy
    > jednak *wspólnicy*? Jak ci ostatni, to nie widzę podstaw
    > żeby coś *dodatkowo* opodatkować.

    wspolnicy placa.
    ogolnie sp. j. jest pokrecona - ma ulomna osobowosc prawna, moze
    pozywac i byc pozywana, bedzie tez platnikiem VAT.
    ale podatek placa wspolnicy (i odpowiadaja calym majatkiem). Tylko
    wlasnie zastanawialem sie, czy w zwiazku z tym, ze spolka podpada pod
    KSH (ale mozna KPiR prowadzic) to "wyciaganie" kasy "ze spolki" nie
    wymaga dowodow ksiegowych czy cuś.

    > Na PIT powiadasz... a CIT to kto zapłaci??

    np. przez umowy zlecenia? ale faktycznie, wtedy wpada sie w progresję :
    (

  • 12. Data: 2008-01-14 07:29:30
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Przy S.J. czytając z KSH:
    > http://www.gofin.pl/5,224,31794,0.html
    > +++
    > Art. 52.
    > § 1. Wspólnik może żšdać podziału i wypłaty cało?ci zysku
    > z końcem każdego roku obrotowego.
    > ---
    >
    > Może być? :)
    > Przy spzoo zresztą nie będzie inaczej (prawo do zysku dopiero
    > po rozliczeniu roku), co najwyżej gorzej.

    No akurat przy zoo jest lepiej;-)

    A jak jest w innych, nie miałam i nie mam potrzeby się wgłębiać, stąd
    pozostawiam te lekturę zainteresowanym

    Art. 194. Umowa spółki może upoważniać zarząd do wypłaty wspólnikom
    zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy za rok obrotowy, jeżeli
    spółka posiada środki wystarczające na wypłatę.

    Art. 195. § 1. Spółka może wypłacić zaliczkę na poczet przewidywanej
    dywidendy, jeżeli jej zatwierdzone sprawozdanie finansowe za poprzedni
    rok obrotowy wykazuje zysk. Zaliczka może stanowić najwyżej połowę zysku
    osiągniętego od końca poprzedniego roku obrotowego, powiększonego o
    kapitały rezerwowe utworzone z zysku, którymi w celu wypłaty zaliczek
    może dysponować zarząd, oraz pomniejszonego o niepokryte straty i
    udziały własne.

    § 2. Do zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy nie stosuje się
    przepisu art. 197

    > Takie cóś to w jednoosobowej DG!

    no i na pewno w sp. z o.o.

  • 13. Data: 2008-01-14 10:03:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 13 Jan 2008, Dorota M. wrote:

> [...]
    > później ukazała się interpretacja, że jeśli jest to spólka wyłącznie osób
    > fizycznych, to nie musi, o ile nie przekroczy limitów z ustawy o

    Thx. za objaśnienie :)
    Przy okazji - podanie w specsygnaturce! :)

    O: Bo normalnie każdy czyta z góry na dół...
    P: Dlaczego ???
    O: Pisanie nad cytatem !
    P: Jakie są przykłady irytujących obyczajów niektorych newsowiczów ?

  • 14. Data: 2008-01-14 10:04:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 14 Jan 2008, gonia wrote:

    > No akurat przy zoo jest lepiej;-)

    O, thx!

    > Art. 195. § 1. Spółka może wypłacić zaliczkę na poczet przewidywanej
    > dywidendy, jeżeli jej zatwierdzone sprawozdanie finansowe za poprzedni rok
    > obrotowy wykazuje zysk. Zaliczka może stanowić najwyżej połowę zysku

    Acha.

    pzdr, Gotfryd