  • 1. Data: 2002-04-06 16:02:26
    Temat: sprzedaż nieruchomosci a Vat
    Od: "Maredan" <M...@p...onet.pl>

    Witam,
    Jakie opłaty muszę ponieść w związku ze sprzedażą lokalu użytkowego?
    Krótko przedstawię moja sytuację: lokal jest moja własnością i kilka lat
    temu prowadziłam w nim działalność gospodarczą, byłam płatnikiem Vat;po
    zakończeniu dg lokal wynajmowałam i odprowadzałam Vat, teraz zamierzam go
    sprzedać i zastanawiam się czy powinnam zapłacic vat? Dodam,że nieruchomość
    ta nie była ujęta w ewidencji środków trwałych.
    pozdrawiam
    DL

  • 2. Data: 2002-04-08 11:29:31
    Temat: Re: sprzedaż nieruchomosci a Vat
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sat, 6 Apr 2002, Maredan wrote:

> [...]
    >+ sprzedać i zastanawiam się czy powinnam zapłacic vat? Dodam,że nieruchomość
    >+ ta nie była ujęta w ewidencji środków trwałych.

    IMHO proste jak drut kolczasty (niezależnie czy - przy tych ograniczeniach
    - było na ŚT czy nie): jeśli nie odliczyłeś VAT *bo nie mogłeś*
    (a nie mogłeś RÓWNIEŻ wtedy jeśli kupiłeś PRZED rozpoczęciem
    DG - lub przejściem na VAT - a PÓŹNIEJ wciągnąłeś na ŚT) *oraz*
    lokal był "używany podatkowo" - to VATu się NIE NALICZA !
    "Używany" w znaczeniu podatku VAT jest opisane w ustawie o VAT
    i AFAIR wynosi 6 miesięcy dla większości ruchomości i 5 lat
    dla nieruchomości.
    Może być osobiście sprawdził np. na hoga.pl, nie chce mi się ?;)
    bo nie pamiętam dokładnie czy to 5 lat... !

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2002-04-09 08:50:09
    Od: <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > dla nieruchomości.
    > Może być osobiście sprawdził np. na hoga.pl, nie chce mi się ?;)
    > bo nie pamiętam dokładnie czy to 5 lat... !

    dzieki, sprawdziłam i faktycznie mówi się o 5 latach w przypadku nieruchomości.
    Jeżeli chodzi o vat to chyba nie powinien być doliczony (pytałam dwóch
    księgowych)Sytuacja jednak chyba nie jest zbyt klarowna skoro jeden twierdzi,że
    przy sprzedaży powinnam wystawić fakturę Vat ze stawką zwolnioną drugi
    natomiast uważa,że sprzedać nieruchomość bez faktury.
    pozdrawiam

  • 4. Data: 2002-04-09 09:08:18
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Dnia 02-04-09 10:50, Użytkownik m...@p...onet.pl napisał:
> [...]
    > powinnam wystawić fakturę Vat ze stawką zwolnioną drugi natomiast
    > uważa,że sprzedać nieruchomość bez faktury.

    Jeżeli jesteś VATowcem, to musisz wystawić fakturę VAt ze
    stawką"zwolnione", ponieważ pomimo tego, że VAT faktycznie nie ma,
    sprzedaz ustawie o VAT pdlega. Słyszałam kiedyś nawet na szkoleniu
    taka hybrydę "opodatkowany stawką *zwolniony* " :-)

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2002-04-09 09:15:48
    Temat: Re: Re: sprzedaż nieruchomosci a Vat
    Od: s...@s...pl (Sławomir Dąbrowski)

    On 9 Apr 2002 10:50:09 +0200, <m...@p...onet.pl> wrote:

    >księgowych)Sytuacja jednak chyba nie jest zbyt klarowna skoro jeden twierdzi,że
    >przy sprzedaży powinnam wystawić fakturę Vat ze stawką zwolnioną drugi
    >natomiast uważa,że sprzedać nieruchomość bez faktury.

    Moim zdaniem faktura musi być ponieważ sprzedaż towarów objętych
    ustawą watową musi być dokumentowana zgodnie z tą ustawą a przewiduje
    ona jeden dokument: fakturę vat. Swoją drogą aby czynność sprzedaży
    nieruchomości była ważna musi być zawarta aktem notarialnym. Przy
    sprzedaży nieruchomości mamy więc akt notarialny i fakturę VAT

    Sławomir Dąbrowski

  • 6. Data: 2002-04-09 09:37:26
    Od: <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > nieruchomości była ważna musi być zawarta aktem notarialnym. Przy
    > sprzedaży nieruchomości mamy więc akt notarialny i fakturę VAT

    W tym przypadku nie będzie aktu notarialnego a tylko umowa kupna sprzedaży,
    ponieważ nieruchomość (pawilon handlowy) jest moją własnością ale grunt na
    którym jest posadowiony jest własnością spółdzielni mieszkaniowej.
    Mam tylko wątpliowść czy sprzedaż nieruchomości (powyżej 5 lat), objęte jest
    ustawą vat?
    pozdrawiam

  • 7. Data: 2002-04-09 12:09:15
    Temat: Re: Re: Re: sprzedaż nieruchomosci a Vat
    Od: s...@s...pl (Sławomir Dąbrowski)

    On 9 Apr 2002 11:37:26 +0200, <m...@p...onet.pl> wrote:
    >W tym przypadku nie będzie aktu notarialnego a tylko umowa kupna sprzedaży,
    >ponieważ nieruchomość (pawilon handlowy) jest moją własnością ale grunt na

    Czy aby na pewno?

    Sławomir Dąbrowski

  • 8. Data: 2002-04-09 19:52:16
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On 9 Apr 2002 m...@p...onet.pl wrote:
    [...]
> [...]
    >+ przy sprzedaży powinnam wystawić fakturę Vat ze stawką zwolnioną drugi
    >+ natomiast uważa,że sprzedać nieruchomość bez faktury.

    Dostało mi się kiedyś (delikatnie !) za nierozróżnianie pojęć
    "zwolniony z VAT" i "niepodlegający pod VAT".
    "Zwolniony" - faktura VAT z pozycją "zwolniony" ("zw.")
    "Nie podlega" - rachunek (!)

    Profilaktycznie będę się ostrożnie wypowiadał :), tym bardziej
    że ostatnia nowelizacja zdaje się "mieszała w pojęciach" (jakiś
    komentarz na ten temat schowałem, ale trudno go między 40GB
    innych takich smieci znaleźć :( :>!)

    Jeśli chodzi o *budynek* - to IMHO:

    - normalnie PODLEGA pod VAT (tak ?)
    - ...więc nie może NIE PODLEGAĆ, jest ZWOLNIONY (konkretny
    zapis w ustawie mówi, że zwalnia się z podatku...)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2002-04-09 19:55:05
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On 9 Apr 2002 m...@p...onet.pl wrote:
    [...czyjeś - mógłbyś nie wycinać autorów ?...]
> [...]
    >+ > ustawą watową musi być dokumentowana zgodnie z tą ustawą a przewiduje
    >+ > ona jeden dokument: fakturę vat. Swoją drogą aby czynność sprzedaży
    [...acha - widać kto :)...]
    >+ Mam tylko wątpliowść czy sprzedaż nieruchomości (powyżej 5 lat), objęte jest
    >+ ustawą vat?

    Przecież przeczytałeś *w ustawie* że *jest zwolnione* :) prawda ?
    (no to *jest objęte* ustawą !)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 10. Data: 2002-04-09 19:56:58
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Apr 2002, Sławomir Dšbrowski wrote:

> [...]
    >+ >ponieważ nieruchomość (pawilon handlowy) jest moją własnością ale grunt na

    Podzielam wątpliwość - zdaje mi się że właścicielem nieruchomości
    jest (by definition) właściciel gruntu na której toto stoi.
    Inna sprawa że pojawiają się wątpliwosci w razie przesuwania
    nieruchomości :> !

    >+ Sławomir Dąbrowski

    Pozdrowienia, Gotfryd