  • 1. Data: 2006-05-26 12:07:32
    Temat: sprzedaż ze spółki sc do jednego ze współwłaścicieli
    Od: "robert" <r...@o...pl>

    Jest taki problem spółka sc się rozwiązuje, ma dwa samochody w środkach
    trwałych.
    Obaj wspólnicy chcą uruchomić nowe jednoosobowe działalności.
    Jak te nowe działalności mogę wejść w posiadanie po jednym z samochodów?
    Podobno spółka sc nie może sprzedaż wspólnikowi niczego bo to jest tak jak
    by ktoś sam sobie sprzedawał.
    No ale przecież teraz jestem właścicielem tylko połowy samochodu a chcę
    posiadać cały.
    Może ktoś już przerabiał taki przypadek i może udzielić rady.

    Robert

  • 2. Data: 2006-06-02 15:55:37
    Od: "Krystian" <w...@w...pl>

    likwidujecie dzialalnosc i dzielicie majatek wg.uznania np:50/50.

    jesli sie klucicie w sprawie majatku to do sadu, on podzieli.

    Zakladacie dzialalnosc, wnosicie sobie aportem i po problemie. Teraz mozecie
    wspolpracowac zwiekszajac sobie koszty...itd.

  • 3. Data: 2006-06-03 05:56:17
    Od: Harry <U110936510538200_USUNTO_@_WYTNIJTO_neostrada.pl>

    a mnie sie wydaje, ze to chyba tak bylo:
    wspolwlasciciel moze kupic od SC samochod, ale spolke reprezentowac musi
    ten drugi i wtedy jest okej, ale i tqak chyba lepiej zlikwidowac razem z
    samochodami, mniej zachodu

    --
    Pozdro
    Harry

  • 4. Data: 2006-06-03 05:57:11
    Od: t...@p...fm (Tomasz Staszewski)

    Użytkownik robert napisał:
> [...]
    > Obaj wspólnicy chcą uruchomić nowe jednoosobowe działalności.
    > Jak te nowe działalności mogę wejść w posiadanie po jednym z samochodów?

    Kto jest wpisany w DR tych samochodów jako właściciel? Spółka? Chyba nie...

    pzdr

    Tomek

    1000 zl mandatu za stare prawo jazdy! >>> http://link.interia.pl/f1943

  • 5. Data: 2006-06-03 07:55:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Jun 2006, Krystian wrote:

    > likwidujecie dzialalnosc i dzielicie majatek wg.uznania np:50/50.

    Nie wg uznania a wg umowy spółki! :)
    Jak w umowie nie ma regulacji co do podziału wkładów i zysków
    to ustawowo - czyli jak piszesz pół na pół.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2006-06-03 08:06:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 3 Jun 2006, Harry wrote:

    > a mnie sie wydaje, ze to chyba tak bylo:
    > wspolwlasciciel moze kupic od SC samochod

    IMHO tylko udział w samochodzie, i nie może kupić od spółki bo
    spółka nie jest właścicielem.
    Właścicilem (współwłaścicielem) może być tylko "osoba" - S.C.
    osobą nie jest, osobami są wspólnicy (stąd nazwa spółki osobowej,
    paradoksalnie zresztą tak wychodzi).

    > ale spolke reprezentowac musi ten
    > drugi i wtedy jest okej

    W trakcie działania spółki jak samochód jest majątkiem spółki
    to nie wolno. Przypominam że kiedyś było (chyba Slayer zapodał
    trudne pytanie z tego zakresu) - ten sam przepis chroni własność
    "wsadzoną do spółki" przed wierzycielem osobistym (aby to że jeden
    wspólnik ma komornika na karku nie spowodowało że drugi wspólnik
    zbankrutuje bo zabiorą wspólne rzeczy PRZED podziałem) ale
    jednocześnie zabrania "wyprowadzania" majątku stanowiącego
    majątek wspólny S.C.:
    +++
    Art. 863.
    § 1. Wspólnik nie może rozporządzać udziałem we wspólnym majątku
    wspólników ani udziałem w poszczególnych składnikach tego majątku.
    § 2. W czasie trwania spółki wspólnik nie może domagać się podziału
    wspólnego majątku wspólników.
    § 3. W czasie trwania spółki wierzyciel wspólnika nie może żądać
    zaspokojenia z jego udziału we wspólnym majątku wspólników ani
    z udziału w poszczególnych składnikach tego majątku.
    ---

    Wyjątkiem jest pobieranie zysku:
    +++
    Art. 868.
    § 1. Wspólnik może żądać podziału i wypłaty zysków dopiero
    po rozwiązaniu spółki.
    § 2. Jednakże gdy spółka została zawarta na czas dłuższy, wspólnicy
    mogą żądać podziału i wypłaty zysków z końcem każdego roku obrachunkowego.
    ---

    BTW: nie wiem czy każdy zdaje sobie z tego sprawę, że przy S.C.
    "przejadanie" zysku poprzez pobieranie wynagrodzenia w trakcie
    roku, w razie jakby S.C. komu nie zapłaciła, może być potraktowane
    jako przekroczenie tego zapisu. Czyli niejako okradzenie wierzyciela
    ("dla niego brakło") poprzez zabranie wynagrodzenia z zysku przed
    końcem roku :|

    > ale i tqak chyba lepiej zlikwidowac razem z samochodami, mniej zachodu

    No oni tak chcą!
    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2006-06-03 08:24:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 May 2006, robert wrote:

> [...]
    > Obaj wspólnicy chcą uruchomić nowe jednoosobowe działalności.
    > Jak te nowe działalności mogę wejść w posiadanie po jednym z samochodów?

    IMHO trzeba by rozważyć jeszcze jeden element o którym nie wspominasz:
    mianowicie VAT. Nie piszesz słowa, a IMO trzeba rozważyć go osobno
    żeby nie wpaść w jakąś pułapkę - a przyznam że taką widzę...
    S.C. jest podatnikiem VAT a w paradę możę wejść zakaz "wyjmowania
    majątku z S.C." o którym piszę w poście obok.
    BTW: może ktoś się odnieść do tego którego momentu dotyczy "wyjęcie
    samochodu ze spółki" z p. widzenia VAT? Momentu w którym S.C. jeszcze
    istnieje (i to S.C. ma zapłacić podatek) czy momentu w którym S.C.
    już przestała istnieć (i to współwłaściciele mają zapłacić VAT,
    każdy "na swój NIP")?
    Mi się zdaje że regulacja w tym zakresie (że jednak S.C.) może być
    "ratująca" (jako przepis szczególny).

> [...]
    > ktoś sam sobie sprzedawał.
    > No ale przecież teraz jestem właścicielem tylko połowy samochodu a chcę

    Jakby pominąć zakaz "wyjmowania majątku" i potraktować jako zwykłą
    współwłasność, to IMO możliwości prawne nabycia drugiej częsci
    współwłasności (do pełnej własnosci) są dwie:
    - sprzedaż udziału przez wspólnika drugiemu wspólnikowi
    - zniesienie współwłasnosci
    IMVHO *jesli*:
    - przy zakupie nie był odliczany VAT (i nie byłoby potrzeby rozliczania
    VATu przy zamykaniu S.C.)
    - samochód zostałby jako majątek do podziału *po* zamknięciu S.C. (słowo
    "po" jest ważne jeśliby VAT miał wchodzić w rachubę!)
    - i mamy dwa mniej więcej równowarte samochody
    ...to IMO po prostu można by w ramach podziału majątku znieść
    współwłasność w ten sposób że każdy bierze jeden pojazd: podatek
    PCC trzeba zapłacić tylko w razie "spłat lub dopłat":
    +++ ustawa o PCC +++
    f) umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie
    współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat,
    ---

    Rozumiem że sama nazwa czynności prawnej - "zniesienie współwłasności"
    - moze być tym czego szukasz. Zajrzyj do Kodeksu Cywilnego od art. 210
    I trzeba pamiętać że przepisy ogólne są uchylane przez szczególne,
    dlatego dopóki S.C. trwa "zakaz wyjmowania" wchodzi w paradę.

    Pytanie: czy i co pominąłem?

    > Może ktoś już przerabiał taki przypadek

    Nie, czysto teoretycznie tylko ;) (bo czasami w prasie są opisy
    rzeczy dziwnych)

    > i może udzielić rady.

    Nie, nie mam uprawnień :>
    Mogę polecić radę niepodatkową: pytając w Internecie przemyśl czy
    pytać o *radę*. W ten sposób zniechęcasz tych którzy chcieliby
    wziąć udział w *dyskusji*.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2006-06-05 12:47:04
    Od: "Krystian" <w...@w...pl>

    > Nie wg uznania a wg umowy spółki! :)
    > Jak w umowie nie ma regulacji co do podziału wkładów i zysków
    > to ustawowo - czyli jak piszesz pół na pół.

    racja, zle i nie precyzyjnie sie wyrazilem.

  • 9. Data: 2006-06-05 12:48:52
    Od: "Krystian" <w...@w...pl>

    sc nalezy przywownywac do jednoosobowej dział, a nie do spolek dzialajacych
    na zasadach KSH. sc nie ma osobowosci prawnej.