  • 1. Data: 2008-02-25 14:20:02
    Temat: Re: umowa pożyczki
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    magda pisze:
    > Witam,
    > czy umowę pożyczki należy zgłosić do urzędu skarbowego w ciągu 14 dni na
    > druku pcc-3? Wyczytałam na gazecie.pl że w rzeczywistości przepisy nie
    > podają w jakim terminie należy rzeczywiście to zrobić choć zwyczajowo
    > przyjmuje się 14 dni. Czy ktoś mógłby odesłać mnie do jakiegoś konkretnego
    > paragrafu? Jakie mogą być konsekwencje opóźnienia w takim zgłoszeniu,
    > zakładając że zgłoszenie nastąpi z własnj woli (tylko później)? Jakieś
    > odsetki, grzywna?

    Pożyczkobiorca ma na to 14 dni.

    Ustawa o podatku od czynności cywilno-prawnych:

    art. 1
    1. Podatkowi podlegają:
    1) następujące czynności cywilnoprawne:
    [...]
    b) umowy pożyczki,
    [...]

    art. 3
    1. Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje:
    1) z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej;
    [...]

    art. 4
    Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży:
    [...]
    7) przy umowie pożyczki i umowie depozytu nieprawidłowego - na biorącym
    pożyczkę lub przechowawcy;
    [...]

    art. 10
    1. Podatnicy są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, złożyć
    deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według
    ustalonego wzoru, oraz obliczyć i wpłacić podatek w terminie 14 dni od
    dnia powstania obowiązku podatkowego, z wyłączeniem przypadków, gdy
    podatek jest pobierany przez płatnika.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 2. Data: 2008-02-25 14:48:34
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    magda pisze:

    > A co się dzieje w przypadku gdy tą deklarację złoży się z opóźnieniem? Czy
    > naliczane są jakieś odsetki czy też przewidziane są inne kary?

    Odsetki - jak najbardziej. Ponadto z kodeksu karnego skarbowego:

    *****************
    art. 54
    § 1. Podatnik, który uchylając się od opodatkowania, nie ujawnia
    właściwemu organowi przedmiotu lub podstawy opodatkowania lub nie składa
    deklaracji, przez co naraża podatek na uszczuplenie,

    podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia
    wolności, albo obu tym karom łącznie.

    § 2. Jeżeli kwota podatku narażonego na uszczuplenie jest małej
    wartości, sprawca czynu zabronionego określonego w § 1

    podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych.

    § 3. Jeżeli kwota podatku narażonego na uszczuplenie nie przekracza
    ustawowego progu, sprawca czynu zabronionego określonego w § 1

    podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.
    ********************

    Niemniej jednak istnieje spora szansa, że kary się uniknie, zwłaszcza
    jeśli dobrowolnie zgłosimy się z deklaracją, opłacimy podatek z
    odsetkami i wykażemy czynny żal.

  • 3. Data: 2008-02-27 00:55:43
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2008-02-25 15:20 Liwiusz pięknie wystukał/a:

> [...]
    > ustalonego wzoru, oraz obliczyć i wpłacić podatek w terminie 14 dni od
    > dnia powstania obowiązku podatkowego, z wyłączeniem przypadków, gdy

    To znaczy, że jak ktoś wziął pożyczkę w banku w 2007 roku to ma teraz
    zapłacić od niej jeszcze podatek ? Chyba o jakąś pożyczkę na zakup
    mieszkania chodzi?
    Jestem zdezorientowana.

    --
    animka

  • 4. Data: 2008-02-27 09:28:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 Feb 2008, Animka wrote:

    > W dniu 2008-02-25 15:20 Liwiusz pięknie wystukał/a:

    > To znaczy, że jak ktoś wziął pożyczkę w banku w 2007 roku to ma teraz
    > zapłacić od niej jeszcze podatek ?
    > Jestem zdezorientowana.

    Najpierw powiedz, skąd wzięłaś przekonanie, że pożyczka brana *z banku*
    nie podpada pod *inne* regulacje!

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-02-27 11:13:50
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Animka" <a...@t...nie.ja.wp.pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > podatek jest pobierany przez płatnika.

    >To znaczy, że jak ktoś wziął pożyczkę w banku w 2007

    Banki z reguły udzielają kredytów, a nie pożyczek.

  • 6. Data: 2008-02-27 12:01:55
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Cavallino pisze:
    > Użytkownik "Animka" <a...@t...nie.ja.wp.pl> napisał w wiadomości
    > W dniu 2008-02-25 15:20 Liwiusz pięknie wystukał/a:

    > Banki z reguły udzielają kredytów, a nie pożyczek.

    A możesz ta regułę zacytować? I co to ma wspólnego z opodatkowaniem lub
    nie pożyczek bankowych?

    I kredyt i pożyczka to produkty oferowane przez banki.
    Fakt że nie wiesz jak powszechne jest udzielanie przez banki pożyczek
    oznacza tylko, że bardzo mało masz z bankami kontaktu i niewiele o nich
    wiesz. Nic ponadto.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 7. Data: 2008-02-27 13:21:38
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2008-02-27 13:01 Maddy pięknie wystukał/a:

> [...]
    > Fakt że nie wiesz jak powszechne jest udzielanie przez banki pożyczek
    > oznacza tylko, że bardzo mało masz z bankami kontaktu i niewiele o nich

    No powiedzmy, że w roku 2007 wzięłam kredyt na miarę w banku.
    PIT-a juz wysłałam. Podatku od tego kredytu nie zaplaciłam Urzędowi
    Skarbowemu, bo mi nikt o tym nic nie mówil.

    --
    animka

  • 8. Data: 2008-02-27 13:24:31
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Maddy" <m...@e...com.pl> napisał w wiadomości news:
    > Fakt że nie wiesz jak powszechne jest udzielanie przez banki pożyczek
    > oznacza tylko, że bardzo mało masz z bankami kontaktu i niewiele o nich
    > wiesz. Nic ponadto.

    Nie mam sił na komentowanie niektórych Twoich tekstów.
    Ale jak chcesz - zapodaj co jest kredytem, co pożyczką i ile jest pożyczek a
    ile kredytów udzielanych przez polskie banki (te zwyczajne).

    A dopóki tego nie zrobisz daruj sobie osobiste komentarze.

  • 9. Data: 2008-02-27 13:25:37
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Animka pisze:
> [...]
    > PIT-a juz wysłałam. Podatku od tego kredytu nie zaplaciłam Urzędowi
    > Skarbowemu, bo mi nikt o tym nic nie mówil.

    Kredyty nie podlegają PCC.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 10. Data: 2008-02-27 21:32:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 Feb 2008, Cavallino wrote:

    > Ale jak chcesz - zapodaj co jest kredytem, co pożyczką

    Niezależnie czy ma to zrobić Maddy, kto inny, czy Ty, to powiadamiam
    że jestem zainteresowany znajomością ścisłej definicji - ze wskazaniem
    "podstaw" najlepiej.
    Do Prawa Bankowego (przy okazji kolejnej dyskusji na .prawo, przy
    ktorej kolejne domniemanie na czym polega różnica jedynie obalono)
    zajrzałem, wniosek taki, że w tej sprawie wszystko jest całkiem
    jasne - tak jak przy przepisach o VAT ;)

    To co jest kredytem, a co pożyczką?

    pzdr, Gotfryd