  • 1. Data: 2011-05-04 15:57:58
    Temat: umowy zlecenie do 200
    Od: "Ianus" <U...@o...pl>

    Jak to jest z tym ryczałtem od zleceń i dzieł do 200 zł? Mam umowę zlecenie
    "długoterminową", na rok powiedzmy. I mam co miesiąc wystawiać rachunki za
    zrealizowane zadania. A te są różne - raz może być 100, raz 1000. No i
    wypadło w tym miesiącu na 100 to wystawiłem bez kosztów i potrącenia 7,75 a
    zleceniodawca mi mówi, że jest źle i mam normalnie z tej stówy sobie liczyć
    bo oni tak wszystkich rozliczają.
    Kto ma rację? Ja robiąc rachunek z ryczałtem czy zleceniodawca?

    JS

  • 2. Data: 2011-05-06 19:22:17
    Temat: Re: umowy zlecenie do 200
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Ianus" <U...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Kto ma rację? Ja robiąc rachunek z ryczałtem czy zleceniodawca?

    W sumie ciekawe zagadnienie, bo w art. 30 ust. 1 pkt 5a czytamy, ze "kwota
    należności określona w umowie..." umowa jest dlugoterminowa i tylko jedna -
    wiec IMHO powinno sie raczej jednak bez ryczaltu.

    Zdaje sie, ze chcieli poprawic tresc tego artykulu, ale sie znow nie udalo
    :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2011-05-06 21:05:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 6 May 2011, SDD wrote:

> [...]
    > wiec IMHO powinno sie raczej jednak bez ryczaltu.
    >
    > Zdaje sie, ze chcieli poprawic tresc tego artykulu, ale sie znow nie udalo

    W treści na gofinie jest wyraźne zastrzeżenie:
    +++
    jeżeli suma należnoœci okreœlonych w umowie lub w umowach zawartych
    z osobš niebędšcš pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie
    przekracza
    miesięcznie
    ^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^
    od tego samego płatnika kwoty 200 zł
    ---

    Kryterium łącznej wartości umowy nie miałoby więc zastosowania
    i uwaga Ianusa wyglądałaby na słuszną.

    Co przemawia przeciw?

    BTW: uważam ten przepis za bzdurne utrudnienie. Nie mam pojęcia,
    co ustawodawca chciał w tej sposób osiągnąć (ustawodawca pewnie
    nie zarabia tak małych kwot, więc nie ma pojęcia jak utrudnia
    życie :P)
    Celem wyjaśnienia: przepis powienien brzmieć: "podatnik *MOŻE*
    wybrać i wskazać płatnikowi ryczałtowy sposób..."

    I rzecz jasna wtedy nie w skali 18%, lecz 14,4% (tyle samo, co
    wychodzi z umowy na 201 zł z ryczałtowym kosztem).

    Przecież *wyższe* opodatkowanie umowy na 200 zł od umowy na 201zł
    stanowi oczywisty absurd.

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2011-05-06 21:42:45
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > Co przemawia przeciw?

    Moze ten drobny szczegol, ze od 2011 roku artykul ten ma inne brzmienie?

    http://isap.sejm.gov.pl/Download?id=WDU19910800350&t
    ype=3

    z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 i 5-9, jeżeli kwota należności
    określonaw umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika
    nieprzekracza 200 zł - w wysokości 18 % przychodu

    Pozdrawiam
    SDD

  • 5. Data: 2011-05-06 21:53:20
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > I rzecz jasna wtedy nie w skali 18%, lecz 14,4% (tyle samo, co
    > wychodzi z umowy na 201 zł z ryczałtowym kosztem).
    >
    > Przecież *wyższe* opodatkowanie umowy na 200 zł od umowy na 201zł
    > stanowi oczywisty absurd.

    Dla jednych wyzsze, dla innych nizsze. Na przyklad dla tych, co juz wpadli w
    drugi przedzial (32%) - raczej nikt by nie podejrzewal, ze imaja sie oni
    takiej drobnicy - no ale teraz, gdy usunieto zapis o sumowaniu to moga jedno
    zlecenie rozbijac na sto podzlecen.

    No i jak ktos ma np. w sadzie w sprawie o alimenty wykazac dochody
    odpowiednim zaswiadczeniem ze skarbowki (bedacym w istocie powtorzeniem
    tresci zznanai rocznego, za ktore trzeba zaplacic bodajze 17 zl) to tez mu
    sie moze oplacic taka ryczaltowa opcja.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 6. Data: 2011-05-08 11:15:22
    Od: tomek <t...@o...pl>

    Dnia 2011-05-06, o godz. 23:53:20
    "SDD" <s...@t...pl> napisał(a):

> [...]
    > powtorzeniem tresci zznanai rocznego, za ktore trzeba zaplacic
    > bodajze 17 zl) to tez mu sie moze oplacic taka ryczaltowa opcja.

    Brzmi logicznie, czyżbyś namierzył furtkę dla znajomych królika?

    Tomek

  • 7. Data: 2011-05-09 15:23:32
    Od: elephanto <e...@c...it.gmail.com>

    W dniu 04-05-2011 17:57, Ianus pisze:
> [...]
    > tej stówy sobie liczyć bo oni tak wszystkich rozliczają.
    > Kto ma rację? Ja robiąc rachunek z ryczałtem czy zleceniodawca?

    Art. 30 ust 1 PDOF
    5a) z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 i 5-9, jeżeli kwota
    należności określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem
    płatnika nie przekracza 200 zł - w wysokości 18% przychodu;

    Jezeli *w umowie* masz napisane, ze zlecoeniobiorca otrzymuje nie wiecej
    niz 200, to ryczalt, jezeli wiecej, to zasady ogolne. Jezeli nie ma
    konkretnego wynagrodzenia wpisanego, to rowniez zasady ogolne.

    --
    Adam