    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: updof, KUP 2007, KPiR
    Date: Tue, 19 Jun 2007 00:05:14 +0200

    On Mon, 18 Jun 2007, t...@o...pl wrote:

    > (1.) Koszty związane z zabezpieczeniem źródła przychodów/koszty niezwiązane
    > bezpośrednio z przychodami
    >
    > Art. 22 ust. 5c updof precyzuje moment ich potrącenia, a więc ok.
    >
    > Z tym że pozostaje pytanie techniczne, czy w przypadku otrzymania faktury po
    > zamknięciu
    > KPiR za dany miesiąc należy korygować ten miesiąc czy wpisać do kolejnego

    Znasz "pytanie Maddy" i "pytanie Karola"?
    Jedno brzmi: "a co się stanie jak wpiszesz póżniej", drugie "a co za
    to grozi" :)

    > (2.) Koszty związane bezpośrednio z przychodami
    >
    > a) Są to na pewno koszty zakupu materiałów handlowych i towarów.
    [...]
    > Jednak - jeśli dobrze to rozumiem - dla materiałów i towarów jest specjlana
    > ściezka
    > polegająca na tym, że zgodnie z par. 16 rozporzadzenia kpirowego(w zgodzie z
    > art. 24 ust. 2 updof),
    > do KPiR trzeba je wpisać(czyli defacto potrącić koszt, kol. 10) z datą
    > otrzymania,

    Najwyraźniej.

    > b) co jednak zrobić z kosztami ubocznymi zakupu? Zgodnie rozporządzeniem, nie
    > sa tak newralgiczne jak
    > koszty zakupu materiałów/towarów, więc zgodnie z ustawą należałoby je
    > potrącać nie wczesniej
    > niż odpowiadający im przychód. Tylko jak to wpisać do KPiR?

    Tak jak koszty zakupu? ;)
    Wskazuje na to wykładnia - cel określony poprzez par.3.3 rozporządzenia.
    Skoro określenie ceny zakupu może dotyczyć każdego momentu (masz prawo
    zrobienia remanentu "urzędowego podatkowego" w każdym dniu, oczywiście
    po uprzednim powiadomieniu US, prawda?) koszty uboczne powinny byc
    traktowane na takich zasadach, jak zakup towaru.

    > Na mój gust, żeby nie popaść w paranoję, taki koszt nie jest wtedy
    > związany z konkretny
    > przychodem, i potrącić go trzeba w dacie faktury?

    Przypadkiem tak samo jak TH :)

    > c) koszy robocizny - niestety rozporządzenie nie określa co to są te koszty
    > robocizny, jednak
    > penalizuje ich niewpisanie(w par. 11).
    > Na mój gust na pewno będą to wypłaty z tytułu umów o pracę, zapewne też
    > wypłaty z tytułu UoD/UZ,
    > jeśli druga strona nie robi tego w ramach DG.
    > Natomiast koszt wykonania takiego samego zlecenia przez OF w ramach DG nie
    > jest już wg mnie kosztem robocizny,

    Zgoda.

    > Wracając do sedna - czy takie koszty stanowią koszty bezpośrednio związane z
    > przychodami czy też nie?

    Odpowiedź "zależy" może być? ;)

    > Dajmy na to - pracownik lub zleceniobiorca montują jakis wyrób, wiemy ile
    > tego zrobili i ile zarobili.
    > Czy więc płatność taka jest kosztem bezpośrednio związanym z przychodem?

    Nie.
    Bo przychodem będzie (dopiero) sprzedaż tego wyrobu.
    IMVHO - może byc różnica przy usłudze będącej częścią usługi i usłudze
    o ch-rze "produkcyjnym" tworzącym towar.
    Ale to tak gdybająco ;)
    No i trzeba pamiętać, że są przypadki kiedy robociznę trzeba wpisać
    tylko po to, żeby ją natychmiast skorygować :]

    > Jeśli nie, to wszytsko gra,
    > gdyż wpisuję to do KPiR z datą wypłaty/postawienia do dyspozycji(zgodnie z
    > art. 23 ust 1 pkt 55 updof).

    IMO - tak jest.
    Z wyjątkami, kiedy trzeba skorygować robociznę :)
    Przykład wzorcowy - robocizna związana z wytworzeniem ST albo WNiP
    "idzie" w wartość początkową i wymaga "wykreślenia z KUP", *NAWET*
    jeśli na skutek amortyzacji jednorazowej zostanie linijkę niżej
    z powrotem wpisana jako rata amortyzacyjna (100%).
    W skrajnym wypadku (WNiP) mogą to być trzy wpisy o tej
    samej wartości, na plus, na minus i na plus :>

    > to wtedy mamy małego zonka - rozporządzenie
    > każe bezwarunkowo wpisywać takie wypłaty, natomiast ustawa mówi, że nie można
    > takiego kosztu potrącić
    > przed uzyskaniem odpowiadającego mu przychodu. Więc jedynym wyjściem byłoby
    > wpisanie teog do kol. 16

    Jak widzisz - niekoniecznie, po prawdzie KPiR nie PK i nie wszystko
    wpisuje się zaraz jednocześnie na plus i minus, ale czasem trzeba wpisać
    po to żeby zaraz "wykreślić" wpisem o przeciwnej wartości :)

    > w momencie uzyskania przychodu. Tylko jak to śledzić dla co bardziej
    > złożonych sytuacji?

    Uproszczenie KPiR polega wlaśnie na tym, że nie trzeba śledzić.
    W praktyce sprowadzałoby się to do obowiązku prowadzenia magazynu.

    > d) koszty usług podwykonawców prowadzących DG - podobnie jak z robocizną, ale
    > nie ma wymogu wpisywania
    > pod groźba utraty rzetelności księgi. Czyli tutaj, jeśli koszt zahacza o
    > bezpośredniość związku
    > z przychodem, rozumiem że najbezpieczniej jest go potrącić wpisując do KPiR
    > dopiero z datą przychodu?

    Pewnie powstaną spory, ale w przypadku *kiedy nie jest to produkcja*,
    czyli owa "wartość" ładowana jest w usługę (a chodzi o koszt
    podwykonawstwa) IMO tak należy zrobić.

    > Ogólnie to mam wrażenie że ustawa i rozporzadzenie się rozjechały mocno

    Taaaaaaa jest!
    Podejrzewam że ci szpece co weryfikują przepisy UPDoOF znają się na PK,
    a KPiR znają z nazwy...

    pzdr, Gotfryd