    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: usługa okresowa a KPiR
    Date: Tue, 12 Feb 2008 23:57:12 +0100

    On Tue, 12 Feb 2008, Piotr Kubiak wrote:

    > Służę uprzejmie:
    > Umowa z klientem określa zasady wyliczania zapłaty za usługę, świadczoną w
    > okresach miesięcznych. Zasady te powodują, że kwotę przychodu znam dopiero
    > kilka dni po zakończeniu okresu. Przykład: fakturę wystawiona 4.03 z datą
    > sprzedaży "luty 2008". Do KPiR muszę taką fakturę wpisać z datą 29.02,
    > prawda? Pytanie, jak to technicznie wykonać 4 marca?

    Uwaga, pogdybam.
    Pierwsze, to sprawa "technologii" ujmowania zdarzeń w KPiR: oczywiście
    najlepiej by było "chronologicznie", czyli "do 20. następnego miesiąca"
    wpisywać przeszłe zdarzenia, ale pamiętamy że nie masz ewidencji,
    czyli się nie da.
    Ale zaraz... dlaczego się nie da?
    VATowcem jesteś? Jesteś. To ewidencję sprzedaży VAT MUSISZ prowadzić,
    i to "nieuproszczoną".
    Może zamiast skupiać się na par.8 rozporządzenia, w myśl zasady że
    "przepis dalej napisany jest bardziej szczegółowy", wziąć i przyjrzeć
    się na przykład par.21? ;)
    http://www.gofin.pl/5,36,28357,1.html
    +++
    § 21.
    1. Jeżeli podatnik prowadzi odrębnš ewidencję, o której mowa
    w art. 109 ust. 1 lub 3 ustawy o VAT, zapisy w księdze dotyczšce
    przychodów ze sprzedaży towarów i usług mogš być dokonywane
    na koniec miesišca łšcznš kwotš wynikajšcš z miesięcznego
    zestawienia sporzšdzonego na podstawie danych wynikajšcych
    z tej ewidencji.

    2. Zestawienie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać co najmniej
    [...]
    ---

    Drugie, to odesłanie do pojawiających się z rzadka w przeszłości gdybań
    (niekoniecznie moich :)) na temat ujmowania pewnych "niewygodnych"
    zdarzeń dwa razy: w dacie zdarzenia (sam wpis) oraz "w dacie znajomości"
    (kiedy znana jest kwota). Rozporządzenie AFAIR wręcz przewiduje takie
    postępowanie w jednym ze szczególnych przypadków (na przełomie roku).
    Do tego kiedyś było pytanie (może nawet moje): a co stoi na przeszkodzie,
    aby *zdarzenie* wpisać z dniem zajścia, a samą kwotę uzupełnić *później*?

    pzdr, Gotfryd