    From: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: usługa okresowa a KPiR
    Date: Thu, 14 Feb 2008 00:33:19 +0100

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > VATowcem jesteś? Jesteś. To ewidencję sprzedaży VAT MUSISZ prowadzić,
    > i to "nieuproszczoną".

    Zgadza się, prowadzę.

> [...]
    > "przepis dalej napisany jest bardziej szczegółowy", wziąć i przyjrzeć
    > się na przykład par.21? ;)
    > http://www.gofin.pl/5,36,28357,1.html
    > +++
    > § 21.
    > 1. Jeżeli podatnik prowadzi odrębnš ewidencję, o której mowa
    > w art. 109 ust. 1 lub 3 ustawy o VAT, zapisy w księdze dotyczšce
    > przychodów ze sprzedaży towarów i usług mogš być dokonywane
    > na koniec miesišca łšcznš kwotš wynikajšcš z miesięcznego
    > zestawienia sporzšdzonego na podstawie danych wynikajšcych

    No to chyba nawet by pasowało, w opisanym przypadku faktura jest
    w ewidencji z marca, więc w księdze wylądowałaby 31.03. Tylko że w ten
    sposób miałbym miesiąc 'kredytu' na zaliczce PIT.

    > Drugie, to odesłanie do pojawiających się z rzadka w przeszłości gdybań
    > (niekoniecznie moich :)) na temat ujmowania pewnych "niewygodnych"
    > zdarzeń dwa razy: w dacie zdarzenia (sam wpis) oraz "w dacie znajomości"
    > (kiedy znana jest kwota). Rozporządzenie AFAIR wręcz przewiduje takie
    > postępowanie w jednym ze szczególnych przypadków (na przełomie roku).

    Czyli dwa wpisy? Pierwszy z kwotą 0, a drugi już zupełnie prawidłowy?
    Idąc tym tokiem rozumowania pierwszy wpis nie jest potrzebny, bo nie
    wpływa na wysokość podatku. Tyle że obowiązek podatkowy powstaje
    w chwili powstania przychodu, czyli w pierwszej dacie. A tam 0 jak byk.
    Obawiam się że nie da rady.

    > Do tego kiedyś było pytanie (może nawet moje): a co stoi na przeszkodzie,
    > aby *zdarzenie* wpisać z dniem zajścia, a samą kwotę uzupełnić *później*?

    Też się nad tym zastanawiałem - wychodzi mi że poza brakiem kwoty nie ma
    się do czego przyczepić. PIT będzie za właściwy miesiąc, nieuzupełnione
    przez parę dni będzie jedynie numer faktury i kwota.

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak