  • 11. Data: 2002-12-03 01:34:17
    Temat: Re: Odp: Odp: uslugi konsultingowe
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 3 Dec 2002, Bakla wrote:
    [...]
    >+ http://www.infor.pl/serwis.html?serwis=01&P180=I02.2
    002.109.000001000&krok=A
    [...]
> [...]
    >+ podstawie UMOWY ZLECENIA LUB UMOWY O DZIELO, uzyskiwane wyłącznie od:
    >+ . osoby prawnej, jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej lub
    >+ przedsiębiorcy - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb
    >+ tych podmiotów i tego samego rodzaju usług nie wykonuje na rzecz ludności, "
    >+
    >+ Czy to znaczy, ze jesli mam dg na ryczalt, wystawiam faktury za usluge tylko
    >+ jednej firmie- nie mam zawartej zadnej umowy zlecenie ani o dzielo z
    >+ podmiotem ktoremu wystawiam faktury, to wszystko jest ok?

    Nie jest. *Jakąś* umowę masz - nawet jeśli jest to umowa
    ustna. Wg polskiego prawa o klasyfikacji umowy nie decyduje
    jej nazwa ani tytuł - a treść. Większość umów da się
    podciągnąć pod umowy o dzieło lub równoważne umowie
    zlecenia - więc... jest podstawa żeby się czepiać :(

    Owszem, w omówieniach jest podawana trzecia droga - zawarcie
    takiej umowy żeby nie dało się jej sklasyfikować ani jako
    "dzieło" ani "zlecenie" (i pilnując żeby do tego nie była
    to umowa "o pracę" bądź - "agencyjna" - bo choć ta ostatnia
    *upowaznia* do DG to ma spec uregulowania w KC).
    Inaczej mówiąc - aby to była "umowa nienazwana". Przyznam
    że *przekonującego* przykładu umowy nienazwanej nie widziałem
    (jak ktoś ma niech pośle, pouczymy się :)).
    Przykładowo wstawienie do umowy o dzieło wymagania "staranności"
    (cecha umowy zlecenia) i twierdzenie że to ani dzieło ani
    zlecenie - mnie nie przekonuje...

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 12. Data: 2002-12-03 01:45:07
    Temat: Re: uslugi konsultingowe
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 3 Dec 2002, pix wrote:

    >+ > Czy to załatwi sprawę ?
    >+
    >+ Ops... za wcześnie mi się wysłało.
    >+
    >+ Pytam, bo to chyba z daleka wygląda na szyte bardzo
    >+ grubymi nićmi, a być może nawet przy "dobrych chęciach"
    >+ dałoby się podciągnąć pod ten parszywy przepis ordynacji,
    >+ którym kiedyś przy innej okazji straszyła Ożóg.

    Mógłbyś objasnić ?? Nie wszyscy mają wszystkie wypowiedzi
    [wice]ministrów w cache ;) !
    Bo jeśli o "zaniżeniu podatku przez obejście" to tu chyba
    takiego podejrzenia nie ma - na zdrowy rozum jest to
    zwyczajne czepianie się podatnika :( Jak zrobi "osobiście"
    to przyjdą ci od dochodowego i się przyczepią że "notorycznie"
    i wobec tego "działalność" a jak "w DG" - to ci od VATu
    że "niesłusznie..." A pomijając kwestię ZUS i rozliczania
    KUP[1] - to podatek dochodowy i VAT są takie same !

    Pozdrowienia, Gotfryd
    [1] przypominam że ustawa pozwala przy UoD rozliczać
    *faktyczny* KUP !

  • 13. Data: 2002-12-03 10:49:48
    Od: "Rafal K" <y...@p...onet.pl>

    "Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne" <s...@s...com.pl> wrote in message
    anpol.com.pl...
> [...]
    > Przykładowo wstawienie do umowy o dzieło wymagania "staranności"
    > (cecha umowy zlecenia) i twierdzenie że to ani dzieło ani

    A "Umowa intencyjna"? Ja mam taka podpisana z podmiotem zagranicznym ktory
    umowy o prace, dzielo czy zlecenie ze mna nie mogl podpisac. Jest tam
    napisane ze ten podmiot bedzi mi zlecal do wykonania prace w minimalnym
    wymiarze godzin X miesiecznie. Jest to samozatrudnienie czy nie ?

    Rafal

  • 14. Data: 2002-12-03 11:03:59
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Rafal K napisał:

> [...]
    > napisane ze ten podmiot bedzi mi zlecal do wykonania prace w minimalnym
    > wymiarze godzin X miesiecznie. Jest to samozatrudnienie czy nie ?

    Sama umowa "intencyjne" nie jest umowa zleceniem. Ale jak już ci zlecą
    ta prace, to będzie zlecenie.

    Znowu - liczy sie stan faktyczny - zlecono Ci prace które wykonałes
    osobiście na rzecz podmiotu gospodarczego, bez zatrudniania pracowników.
    To moim zdaniem wyczerpuje znamiona umowy - zlecenia.

    Niestety, nie można zmienic stanu faktycznego nagłowkiem w umowie.

    Mnie sie to tez nie podoba - jak nic podpadam po umowe - zlecenie:
    jednoosobowa działalność, tylko podmioty gospodarcze, nie ma pracowników...
    I jakie to ja jako biuro rachunkowe moge świadczyc usługi na rzecz osób
    fizycznych? Wypełnienie PITa rocznego to juz doradztwo podatkowe a na to
    uprawnień nie mam...
    Chyba zatrudnię bratową na jakąś małą umowę, żeby mieć spokojny sen...

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 15. Data: 2002-12-03 12:24:46
    Od: "Rafal K" <y...@p...onet.pl>

    "Maddy" <m...@e...com.pl> wrote in message
> [...]
    > osobiście na rzecz podmiotu gospodarczego, bez zatrudniania pracowników.
    > To moim zdaniem wyczerpuje znamiona umowy - zlecenia.

    Nie o to chodzi. Umowe zlecenie czy o dzielo (a na pewno o prace) mozna
    zawrzec (chyba) tylko z podmiotem majacym siedzibe w Polsce i tutaj placacym
    podatki. Ja z takim nie wspolpracuje.

    Rafal

  • 16. Data: 2002-12-03 17:58:43
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 3 Dec 2002, Rafal K wrote:
    [...]
    >+ Nie o to chodzi. Umowe zlecenie czy o dzielo (a na pewno o prace) mozna
    >+ zawrzec (chyba) tylko z podmiotem majacym siedzibe w Polsce i tutaj placacym
    >+ podatki. Ja z takim nie wspolpracuje.

    Choć nie do końca mi się zgadza, to spróbuję napisać
    "po mojemu":
    'Aczkolwiek umowę o dzieło i zlecenie można zawrzeć z podmiotem
    zagranicznym, i o ile będzie zawarta w .pl oraz umowa będzie
    stanowiła że obowiązują polskie przepisy - to będzie to
    umowa o dzieło, z punktu widzenia podatków będzie to
    eksport'.
    Tak miało być ? Byłoby analogicznie dla "autorskiej umowy
    o dzieło" (z p. widzenia KC - UoD, z p. widzenia podatków
    - przychód z praw autorskich [a NIE umowy "osobistej" !]).

    Prawdę mówiąc to wątpliwości wzbudza fakt że UoPDoOF chyba
    o eksporcie nie wspomina... :( A samo VAT i cło to nie wiem
    jak traktować :( (przeciwwskazań żeby OF nie prowadząca
    DG sama rozliczała VAT nie ma - przykładem jest wynajem).
    Chyba przekroczyłeś zdolności przewidywania naszych
    ustawodawców ! (...i moje interpretacyjne...)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 17. Data: 2002-12-04 09:23:34
    Od: "Rafal K" <y...@p...onet.pl>

    "Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne" <s...@s...com.pl> wrote in message
    anpol.com.pl...
> [...]
    > "po mojemu":
    > 'Aczkolwiek umowę o dzieło i zlecenie można zawrzeć z podmiotem

    Nie majacym siedziby w Polsce? - chyba nie.
    > i o ile będzie zawarta w .pl oraz umowa będzie
    > stanowiła że obowiązują polskie przepisy - to będzie to
    > umowa o dzieło, z punktu widzenia podatków będzie to
    > eksport'.
    No nie bardzo - eksport jest wtedy gdy usluga jest wykonana poza granicami
    RP ( z pewnymi wyjatkami, ale uslugi informatyczne(ktore swiadcze) pod ten
    wyjatek nie podlegaja)

    > Tak miało być ? Byłoby analogicznie dla "autorskiej umowy
    > o dzieło" (z p. widzenia KC - UoD, z p. widzenia podatków
    > - przychód z praw autorskich [a NIE umowy "osobistej" !]).
    Nie za bardzo rozumiem co masz na mysli..

> [...]
    > jak traktować :( (przeciwwskazań żeby OF nie prowadząca
    > DG sama rozliczała VAT nie ma - przykładem jest wynajem).
    VAT place normalnie - i fiskus sie cieszy :) bo nie jest on odliczany przez
    te firme zagraniczna

    > Chyba przekroczyłeś zdolności przewidywania naszych
    > ustawodawców ! (...i moje interpretacyjne...)
    Z tego co wiem to nie jestem jedynym (a na pewno nie jedynym informatykiem)
    ktory tak pracuje.
    Przyszlo mi do glowy pytanie: czy ja jako osoba prowadzaca DG MUSZE
    podpisywac umowe z innym podmiotem aby swiadczyc mu uslugi? Przeciez nie
    musze takiej umowy spisywac gdy wykonuje cos dla osoby fizycznej. Sytuacja w
    ktorej sie znajduje przypomina troche swiadczenie uslug osobie (zagraniczemu
    turyscie:)) ktory ma konto w polskim banku.

    Pozdrawiam,
    Rafal

  • 18. Data: 2002-12-05 10:32:13
    Temat: Re[2]: uslugi konsultingowe
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

> [...]
    M> I jakie to ja jako biuro rachunkowe moge świadczyc usługi na rzecz osób

    Pouczanie maluczkich? :)
    Czytaj: szkolenia ;)

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

  • 19. Data: 2002-12-05 18:26:03
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Dec 2002, Rafal K wrote:
    [...]
    >+ > 'Aczkolwiek umowę o dzieło i zlecenie można zawrzeć z podmiotem
    >+ > zagranicznym,
    >+
    >+ Nie majacym siedziby w Polsce? - chyba nie.

    Hm... A dlaczego ?
    Zawierasz umowę (jakąkolwiek) z której jedna ze stron się nie
    wywiązuje. Chcesz sprawę załatwić sądownie... Gdzie ?
    IMHO:

    >+ > i o ile będzie zawarta w .pl oraz umowa będzie
    >+ > stanowiła że obowiązują polskie przepisy

    ...powinno być tak !
    BTW:
    Pamiętam aferę po którejś umowie "motoryzacyjnej" (zawartej
    przez polski rząd z inwetorem) w której były kuriozalne
    efekty: zawarta po ichniemu (włosku ?) i z zapisem że
    w sprawach spornych obowiązuje prawo szwajcarskie :]
    ("tamci" na pewno nie byli firmą szwajcarską :)).
    Dopiero później ograniczono to prawo (umowa zawarta
    *w .pl* musi być po polsku i o ile ma być wykonywana
    na terenie .pl musi obowiązywać prawo polskie)
    [...]
    >+ > eksport'.
    >+ No nie bardzo - eksport jest wtedy gdy usluga jest wykonana poza granicami

    OK. Gotowy wynik umowy wysyłasz poza granice - czyli eksportujesz ?

    [...]
> [...]
    >+ > - przychód z praw autorskich [a NIE umowy "osobistej" !]).
    >+ Nie za bardzo rozumiem co masz na mysli..

    Ano to, że klasyfikacja tej samej umowy może być inna
    z punktu widzenia przepisów prawnocywilnych a inna
    z p. widzenia przepisów podatkowych.
    I "umowa o dzieło wykonywane osobiście przez osobę fizyczną"
    (z punktu widzenia KC) to jest "sprzedaż praw majątkowych"
    (a *nie* 'osobista umowa o dzieło' !) z p. widzenia prawa
    podatkowego. Inaczej KUP byłby 20% (lub rozliczany) a nie 50%.
    [...]
    >+ > Prawdę mówiąc to wątpliwości wzbudza fakt że UoPDoOF chyba
    >+ > o eksporcie nie wspomina... :( A samo VAT i cło to nie wiem
    [...]
    >+ VAT place normalnie - i fiskus sie cieszy :)

    Nie to miałem na myśli: z punktu widzenia UoPDoOF najwyraźniej
    nie ma czegoś takiego jak eksport - przychód jak każdy inny
    (o ile się nie mylę oczywiście).
    [...]
    >+ Przyszlo mi do glowy pytanie: czy ja jako osoba prowadzaca DG MUSZE
    >+ podpisywac umowe z innym podmiotem aby swiadczyc mu uslugi? Przeciez nie
    >+ musze takiej umowy spisywac gdy wykonuje cos dla osoby fizycznej.

    Większości umów nie musisz spisywać (są wyjątki).
    KC nakazuje ci spisywanie umów >2000zł z zastrzeżeniem "zalecenia"
    ("powinny"). Wcale nie zwalnia to od wyciągnięcia wniosku że
    umowa nie została *zawarta* !

    >+ Sytuacja w
    >+ ktorej sie znajduje przypomina troche swiadczenie uslug osobie (zagraniczemu
    >+ turyscie:)) ktory ma konto w polskim banku.

    ??
    No z takim to bank musi spec-umowę zawierać :] (jest osobne
    określenie "widoczne" również w podatkach - rezydent) i chyba
    jest *więcej* papierków niż "normalnie" :)
    Jeśli miałeś na myśli że ty świadczysz "takiemu komuś" usługę
    to poza możliwymi ograniczeniami (nie wiem, mogą być - jakbyś
    mu np. broń chciał sprzedać) raczej traktujesz "jak każdego"...
    W sumie - prawda :)
    Rozumiem że pytanie końcowe sprowadza się do tego "jak
    udokumentować spełnienie usługi"...

    Pozdrowienia, Gotfryd