  • 1. Data: 2008-01-09 15:00:14
    Temat: uslugi, vat i EU
    Od: ioo <b...@i...prv-wytnijsmieci-.pl>

    Witam!
    Firma zajmuje sie eksportem licencji, czyli wg. ustawy o VAT "uslug".
    Przejrzalem ustawe ale nie jestem pewien, czy dobrze rozumiem jak w takim
    przypadku rozliczam VAT (mnie sie podoba, ale doswiadczenie czy, ze US nie
    lubi oddawac podatku):

    1. kupujemy licencje w Polsce - naliczamy VAT, bo to krajowy obrot uslugami
    2. promujemy produkt za granica - faktura brutto wpada do KUP i nie ma nic
    wspolnego z rejestrem VAT
    3. sprzedajemy licencje za granica (w UE lub poza) - nie podlega VAT (bo to
    usluga a nie towar)
    4. ciagle naliczam VAT placac krajowemu wlascicielowi praw (dostawcy
    licencji), ale nalezny jest zerowy, wiec co miesiac sciagam VAT naliczony w
    pkt. 1. od fiskusa
    5. nie ma wewnarzwspolnotowej dostawy ani nabycia towarow, wiec nie musze
    sie rejestrowac jako unijny vatowiec.

    dobrze? zle? lepiej zebym trzymal sie od podatkow z daleka i wynajal kogos
    kto wie co robi?

    --
    pozdrawiam,
    ioo.

  • 2. Data: 2008-01-09 15:06:30
    Temat: Re: uslugi, vat i EU
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 09-01-2008 o 16:00:14 ioo <b...@i...prv-wytnijsmieci-.pl> napisał(a):

    > dobrze? zle? lepiej zebym trzymal sie od podatkow z daleka i wynajal
    > kogos
    > kto wie co robi?

    Ale skoro nie wiesz to skąd będziesz wiedział że wynajęta osoba wie a nie
    ściemnia;) ?

    pozdr,
    tommyz

  • 3. Data: 2008-01-09 18:47:37
    Od: ioo <b...@i...prv-wytnijsmieci-.pl>

    t...@o...pl wrote:

    > Ale skoro nie wiesz to skąd będziesz wiedział że wynajęta osoba wie a nie
    > ściemnia;) ?

    no widzisz, dlatego wole sam wiedziec ;)

    --
    pozdrawiam,
    ioo.

  • 4. Data: 2008-01-10 08:33:46
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 09-01-2008 o 19:47:37 ioo <b...@i...prv-wytnijsmieci-.pl> napisał(a):

    > no widzisz, dlatego wole sam wiedziec ;)

    Słuszne podejście, tak trzymać :)

    pozdr,
    tommyz

  • 5. Data: 2008-01-10 08:36:47
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

> [...]

    > nie
    > lubi oddawac podatku):
    >
    > 1. kupujemy licencje w Polsce - naliczamy VAT, bo to krajowy obrot

    Licencja zakupiiona w Polsce - na fakturę? To przecież sprzedawca już
    naliczy na fakturze ten VAT.

    > 2. promujemy produkt za granica - faktura brutto wpada do KUP i nie ma
    > nic
    > wspolnego z rejestrem VAT

    Faktura od "promotora"? To trzeba by sprawdzić w ustawie gdzie takie
    usługi mają podtkowe miejsce wykonywania(ktore jest czasami różne od
    faktycznego).
    Jeśli są wykonywane "tam", to dostajesz fakturę brutto i tyle, jeśli "tu",
    to dostajesz fakturę netto i musisz sam naliczyć VAT na fakturze
    wewnętrznej.

    > 3. sprzedajemy licencje za granica (w UE lub poza) - nie podlega VAT (bo
    > usluga a nie towar)

    Ano, faktura w kwocie netto(tzw. np)

    > 4. ciagle naliczam VAT placac krajowemu wlascicielowi praw (dostawcy
    > licencji), ale nalezny jest zerowy, wiec co miesiac sciagam VAT
    > naliczony w
    > pkt. 1. od fiskusa

    Zaraz zaraz, jeśli *krajowy* właściciel praw coś sprzedaje, to czemu Ty
    chcesz nalicać VAT?

    > 5. nie ma wewnarzwspolnotowej dostawy ani nabycia towarow, wiec nie musze
    > sie rejestrowac jako unijny vatowiec.

    Chyba że jest towar, ale niematerialna licencja nim nie jest :)

    pozdr,
    tommyz

  • 6. Data: 2008-01-10 08:59:06
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    ioo wrote:
    > 3. sprzedajemy licencje za granica (w UE lub poza) - nie podlega VAT (bo to
    > usluga a nie towar)

    Licencja sprzedawana do UE nie podlega VAT?!
    A z czego to wnioskujesz, że tak się grzecznie spytam?

    Piotrek

  • 7. Data: 2008-01-10 09:00:22
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    ioo wrote:
    > 3. sprzedajemy licencje za granica (w UE lub poza) - nie podlega VAT (bo to
    > usluga a nie towar)

    Licencja sprzedawana do UE nie podlega VAT?!

    A z czego to wnioskujesz, że tak się grzecznie spytam?
    Hint: podatek VAT = podatek od towarów i *usług*

    Piotrek

  • 8. Data: 2008-01-10 13:06:08
    Od: ioo <b...@i...prv-wytnijsmieci-.pl>

    t...@o...pl wrote:

    > Zaraz zaraz, jeśli *krajowy* właściciel praw coś sprzedaje, to czemu Ty
    > chcesz nalicać VAT?

    nnooo, pomylilem nazwy? jeszcze raz: Naliczony to ten, ktory zaplacilem
    komus z faktura, czyli krajowy wlasciciel praw wystawia mi fakture z 22%,
    ktora ja place powiekszajac swoj podatek naliczony (moje "naliczamy"
    oznaczalo, ze ta transakcja powieksza moj podatek naliczony a nie ze ja cos
    jeszcze do tej faktury dodaje). Wystawiam faktury nie podlegajace VAT,
    czyli moj vat nalezny jest zerowy. W deklaracji wykazuje naliczony-nalezny
    do zwrotu na moj rachunek i mam co miesiac fajna premie od fiskusa. Zgadza
    sie?

    I dalej: faktury za uslugi promocyjne (np. wynajecie billboardu) za granica
    sa uslugami swiadczonymi za granica (chyba?), czyli kwote brutto wpisuje do
    KUP i nie wpisuje nic z takiej faktury do rejestrow vat.
    Ale jak ktos uzna, ze to jest sprzedaz uslugi do innego kraju UE (np. z
    Niemiec do Polski), to wtedy dostaje fakture bez vatu i... musze ten vat
    zaplacic? dlaczego? przeciez to dalej nie jest towar tylko usluga, wiec nie
    podpada pod zaden punkt art. 5. ustawy o vat. Ale z drugiej strony na
    formularzu jest pozycja "Import uslug"... za to wlasnie kocham podatki...

    --
    pozdrawia,
    ioo.

  • 9. Data: 2008-01-10 13:14:27
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 10-01-2008 o 14:06:08 ioo <b...@i...prv-wytnijsmieci-.pl> napisał(a):

> [...]
    > ktora ja place powiekszajac swoj podatek naliczony (moje "naliczamy"
    > oznaczalo, ze ta transakcja powieksza moj podatek naliczony a nie ze ja

    Wszytsko zgadza się, nieprecyzyjnie się wczesniej wyraziłeś.

> [...]
    > naliczony-nalezny
    > do zwrotu na moj rachunek i mam co miesiac fajna premie od fiskusa.

    Zgadza się. Tyle że to nie jest premia, a zwrot zagrabionego mienia :)

> [...]
    > do
    > KUP i nie wpisuje nic z takiej faktury do rejestrow vat.

    *Jeśli* są brutto...

> [...]
    > podpada pod zaden punkt art. 5. ustawy o vat. Ale z drugiej strony na
    > formularzu jest pozycja "Import uslug"... za to wlasnie kocham podatki...

    ... a jeśli nie są, to nazywa się to właśnie import usług i rządzi się
    swoimi prawami.
    W skócie - wystwiasz fakturę wewnętrzną na której naliczasz VAT, pod ta
    fakturę
    podpinasz otrzymaną fakturę netto i wykazujesz to właśnie w tym "Imporcie
    usług" na deklaracji.

    Przeszukaj ustawę i rozprządzenie w sprawie wystawiania faktur na
    okoliczność "importu usług", "faktur wewnętrznych",
    przeszukaj tez archiwum grupy.

    Aha - czemu uważasz żew nie podpada pod art. 5? Bo nie jest wykonywana na
    terytorium kraju?
    No to zerknij do art. 27 ust 3/4 ustawy o vat ;) .... i ... pokochaj
    podatki jeszcze mocniej :)

    pozdr,
    tommyz

  • 10. Data: 2008-01-10 13:48:00
    Od: ioo <b...@i...prv-wytnijsmieci-.pl>

    t...@o...pl wrote:

    > Aha - czemu uważasz żew nie podpada pod art. 5? Bo nie jest wykonywana na
    > terytorium kraju?
    > No to zerknij do art. 27 ust 3/4 ustawy o vat ;)

    o zesz ty... rzeczywiscie, wynajecie przeze mnie billbardu w Niemczech jest
    usluga reklamowa swiadczona odplatnie "na terytorium kraju" i podpada pod
    vat!! (szkoda, ze nasz 22% a nie niemiecki 19%)

    no, tego to bym nie wymyslil!
    dzieki za oswiecenie, art. 27. wszystko wyjasnia!

    --
    pozdrawiam,
    bm.