    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: weksel a ewidencja w kasie
    Date: Thu, 19 Jun 2003 23:34:10 +0200

    On Thu, 19 Jun 2003, maruda wrote:

> [...]
    >+ >>+ Użytkownik jacek napisał:
    >+ >>+ > rozumiem stan gotowki , tyle kasjerka wykazuje ze ma w kasie
    >+ >>+
    >+ >>+ To absolutna bzdura - niepodpisany weksel jest wart tyle ile zapłacona
    >+ >>+ za niego opłata skarbowa ale na pewno ta kwota nie kwalifikuje się jako
    >+ >>+ "środki pienięzne w kasie" - to zwykły koszt.
    >+ >>+ Chyba że ona w kasie trzyma te weksle wypełnione i podpisane. Ale nawet
    >+ >>+ wtedy ewidencjonowanie ich w kasie jako gotówkę jest absurdem.
    >+ >>+ Weksel to zobowiązanie a nie aktywo obrotowe, a i to dopiero kiedy
    [...]
    >+ > Z tego co piszesz dedukuję że chyba masz na myśli weksle
    >+ > *własne*, a podejrzewam że chodzi o weksle *wierzycieli*
    >+ > (podpisane i mające wartość "egzekucyjną" - tj. prawidłowo
    >+ > wypełnione).
    >+ > Możecie mnie oświecić o co właściwie chodzi ??
    >+
    >+ Chyba raczej chodzi o weksel, kiedy jego wystawca (firma, której
    >+ przedstawicielem jest kasjer) jest trasatem. Takie weksle kasy
    >+ ewidencjonują w osobnych pozycjach (podobnie, jak inne walory).

    A jeśli firma (lub DG OF) jest wierzycielem ("ostatnim na liście
    który nie ma zamiaru wekslem płacić ale odzyskać pieniądze
    po upłynięciu terminu wykupu" - wybaczcie, nie chcę użyć
    niewłaściwego terminu :)) to niby go nie ewidencjonuje ??

    IMHO żadna róznica czy weksel ma posłużyć do ściągnięcia
    gotówki czy "pójdzie dalej" - tak i tak stanowi wartość
    (zapłatę) do zaksięgowania.
    Mylę się ? ;)

    A BTW: w ramach sortowania mojej wiedzy - trasat to chyba
    jednak nie wystawca ?? (trasat to taki co weksel przyjmuje
    i "podaje dalej", AFAIK - ale "wystawca" jest jeden na
    początku i koniec; fakt odpowiedzialności nie ma żadnego
    wpływu na nazewnictwo podmiotów, AFAIK i IMO :)).

    >+ Podsumowanie wszystkich wartości jest łączne. Po pierwsze: wystawienie
    >+ weksla nie tworzy nowej wartości, ale tworzy bezwarunkowe zobowiązanie.
    >+ I ewidencjonować je jednak należy. Po drugie: weksel (oczywiście
    >+ podpisany itd.) staje się wartością, za która obsługa kasy odpowiada
    >+ materialnie, bez względu na to, jak z problemem radzi sobie księgowy.

    A to jest dalej o wekslach "wierzycielskich" czy o własnych ?
    Bo *ten* tekst pasuje mi również do własnych :), przy czym
    "odpowiedzialność obsługi kasy" to jedno (będzie w jednym
    i drugim przypadku), zaś "księgowanie jak gotówki" będzie
    dotyczyć tylko weksli którymi nam za coś zapłacono - z zas-
    trzeżeniem jak niżej oraz IM*H*O, a jeśli się mylę to krzy-
    czeć :) - ale jasne że weksel "zwykłą gotówką" nie jest i:

    >+ Druki będące podstawą wystawiania dokumentów dłużnych (czeków, weksli),
    >+ kasy ewidencjonują osobno.

    ...powyższe może dotyczyć również weksli *nie* wystawionych
    a *przyjętych* (znaczy: osobno ewidencjonowane, mimo że
    stanowią "przychód kasowy").

    pozdrowienia, Gotfryd
    (któremu się wydawało że coś o wekslach poczytał i teraz usiłuje
    dopasować teksty do realiów :])