    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: wynajem mieszkania
    Date: Fri, 4 Apr 2008 23:04:54 +0200

    On Thu, 3 Apr 2008, f...@s...poczta.onet.pl wrote:
    [...]
    > Najpierw jej podaruj. Inaczej zaplaci podatek od "zysku" wynikajacego z faktu,
    > ze uzywa cudzego mieszkania za darmo, aby je dalej wynajmowac.

    Akurat tu jest wyjątek - po prawdzie nie wiem, czy nie da się znaleźć
    *innego* haka, ale:

    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    Art. 16
    1. Za przychód z nieruchomoœci odstšpionych bezpłatnie w całoœci
    lub w częœci do używania innym osobom fizycznym i prawnym [...]
    (czyli to o czym piszesz)
    [...]
    2. Jeżeli właœciciel nieruchomoœci używa jej na własne potrzeby
    lub potrzeby członków rodziny albo [...]
    nie ustala się wartoœci czynszowej tej nieruchomoœci lub jej częœci
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    I to by był ów pozytyw: skoro się "nie ustala", to również się jej
    nie opodatkowuje.
    Nie wymieniono *jakie* potrzeby członków rodziny wchodzą w rachubę,
    więc IMO potrzeby ekonomiczne (zarobienie na czynszu) tego przepisu
    nie powinny wyłączać (widzi ktoś przeszkodę?)
    Pewna przeszkoda jest dalej:
    "a wydatki zwišzane z nieruchomoœciš nie stanowiš kosztu uzyskania
    przychodów"

    Nie napisano czyich kosztów (czy użyczającego, czy korzystającego,
    czy jeszcze kogo innego), z czego mi wynika że nie stanowią
    *niczyich* kosztów.
    Z jednej strony, w razie korzystania przy najmie z opodatkowania
    ryczałtem, ów brak kosztów u właściciela i korzystającego
    (który jest jednocześnie wynajmującym osobie trzeciej) wydaje się
    być nieistotnym szczegółem.
    Pytaniem będzie, czy to co ew. wynajmujący płaci korzystającemu
    będzie mogło być kosztem?
    Przecież to jest "wydatek związany z lokalem" :> (dla
    wynajmującego), acz pewnie poszedłem za daleko (bo to jest
    oddzielna umowa).
    Tak czy siak, kłopot widać tylko po ew. stronie kosztów, przychodu
    z nieodpłatnego korzystania przepis nie ustanawia (pod warunkiem,
    że to "dla rodziny").

    pzdr, Gotfryd