eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiz cyklu: jak poprawnie to zaksiegowac ? (ciut dlugie wyszlo).. › Re: z cyklu: jak poprawnie to zaksiegowac ? (ciut dlugie wyszlo)..
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: z cyklu: jak poprawnie to zaksiegowac ? (ciut dlugie wyszlo)..
    Date: Sat, 19 Feb 2005 20:44:07 +0100

    On Fri, 18 Feb 2005, Mariusz_M wrote:
    > + prowadze jednoosobowa DG (KPIR memoriał, VAT).
    > + 1. Dwa lata temu otwierając firme wprowadzilem do ŚT uzywany samochod osobowy
    > + kupiony na umowe k-s. Jako wartosc przyjalem ta z umowy k-s (22.500)
    > +
    > + 2. samochod byl amortyzowany co miesiac - stawka 40% (uzywany, intensywnie
    > + wykorzystywany)

    ...nie wypowiadam się co do stawki...

    > + 3. Zjawil sie kupiec (osoba prywatna) i kupil ode mnie jezdzidlo na poczatku
    > + tego miesiaca za 15000. (wartosc dotychczasowego umorzenia wyniosla 15750PLN)
    > + - wystawilem FV (15000) z VAT zwolnionym - czy dobrze postapilem z VAT ?

    IMO tak.

    > + - wpisalem w KPiR koszt w wysokosci 6750PLN (roznica miedzy wartoscia zakupu
    > + a dotychczasowym umorzeniem) - czy poprawnie ?

    IMO tak.

    > + 4. Znalazlem interesujacy mnie samochód osobowy i w ciągu tygodnia kupilem
    > + auto od prywatnej osoby na umowe k-s między nim a mna (nie moja firma)
    > +
    > + 5. Samochod kosztowal mnie 11000 (na umowie) poniewaz ma do wymiany skrzynie
    > + biegow (4000) na ten element nie bede miał faktury (pan Kazio mi to naprawi)
    > + - czy moge wciagnac samochód do ŚT i wpisac jego wartosc po naprawie czyli
    > + 15000 ? Wedlug wyceny PZU (polisa AC) wartosc auta to 18 000

    Powiem tak: "hm...." :]
    Może ktoś skomentuje.
    Bo tak "w ogóle" to idea dokumentowania wszystkich nabytków ma m.in.
    za zadanie uniknięcie możliwości płacenia "panu Kaziowi".
    Patrząc na sprawę legalistycznie - to wytłumaczyć jak to się stało że
    zepsuty samochód "zrobił się dobry" bez k'f'itka można chyba tylko
    w jeden sposób: "podatnik sam naprawił".
    A wtedy mamy sławetne "praca podatnika nie jest kosztem" :)
    Do tłumaczenia (sobie) skąd się skrzynia (nowa) wzięła to już w ogóle
    nie zabieram głosu :>

    > + 6. Czy mogę od dnia zakupu 14.02 wciagac w koszty wszystkie wydatki zwiazane
    > + z eksploatacja nowego samochodu :
    > + - paliwo (bez VAT)
    > + - myjnie z VAT
    > + - ubezpieczenie
    > + - podatek PCC-1 ?
    > + W ewidencji ST auto pojawi się dopiero od początku marca ..

    ...no to IM*H*O możliwości widać wyłącznie dwie:
    - koszty nieeksploatacyjne (np. ów podatek PCC) doliczyć po wprowadzeniu
    samochodu do EST; miło byłoby jakby ktoś ten koncept skrytykował :)
    ale IMHO to *są* "koszty nabycia"
    - koszty eksploatacyjne do dnia przyjęcia w EST rozliczać kilometrówką.

    Ma ktoś inny pomysł ??

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)