  • 1. Data: 2005-02-18 12:39:04
    Temat: z cyklu: jak poprawnie to zaksiegowac ? (ciut dlugie wyszlo)..
    Od: Mariusz_M <m...@g...pl>

    Witam,
    prowadze jednoosobowa DG (KPIR memoriał, VAT).
    1. Dwa lata temu otwierając firme wprowadzilem do ŚT uzywany samochod
    osobowy kupiony na umowe k-s. Jako wartosc przyjalem ta z umowy k-s (22.500)

    2. samochod byl amortyzowany co miesiac - stawka 40% (uzywany,
    intensywnie wykorzystywany)

    3. Zjawil sie kupiec (osoba prywatna) i kupil ode mnie jezdzidlo na
    poczatku tego miesiaca za 15000. (wartosc dotychczasowego umorzenia
    wyniosla 15750PLN)
    - wystawilem FV (15000) z VAT zwolnionym - czy dobrze postapilem z VAT ?
    - wpisalem w KPiR koszt w wysokosci 6750PLN (roznica miedzy wartoscia
    zakupu a dotychczasowym umorzeniem) - czy poprawnie ?

    4. Znalazlem interesujacy mnie samochód osobowy i w ciągu tygodnia
    kupilem auto od prywatnej osoby na umowe k-s między nim a mna (nie moja
    firma)

    5. Samochod kosztowal mnie 11000 (na umowie) poniewaz ma do wymiany
    skrzynie biegow (4000) na ten element nie bede miał faktury (pan Kazio
    mi to naprawi) - czy moge wciagnac samochód do ŚT i wpisac jego wartosc
    po naprawie czyli 15000 ? Wedlug wyceny PZU (polisa AC) wartosc auta to
    18 000

    6. Czy mogę od dnia zakupu 14.02 wciagac w koszty wszystkie wydatki
    zwiazane z eksploatacja nowego samochodu :
    - paliwo (bez VAT)
    - myjnie z VAT
    - ubezpieczenie
    - podatek PCC-1 ?
    W ewidencji ST auto pojawi się dopiero od początku marca ..

    Dziekuje i czekam na konstruktyne podpowiedzi....
    Jesli coś niejasno napisalem udziele wyjasnien

    --
    Pozdrawiam,
    Mariusz /Maniek/

  • 2. Data: 2005-02-19 19:44:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 18 Feb 2005, Mariusz_M wrote:
> [...]
    > +
    > + 2. samochod byl amortyzowany co miesiac - stawka 40% (uzywany, intensywnie

    ...nie wypowiadam się co do stawki...

> [...]
    > + - wystawilem FV (15000) z VAT zwolnionym - czy dobrze postapilem z VAT ?

    IMO tak.

> [...]

    > + - czy moge wciagnac samochód do ŚT i wpisac jego wartosc po naprawie czyli
    > + 15000 ? Wedlug wyceny PZU (polisa AC) wartosc auta to 18 000

    Powiem tak: "hm...." :]
    Może ktoś skomentuje.
    Bo tak "w ogóle" to idea dokumentowania wszystkich nabytków ma m.in.
    za zadanie uniknięcie możliwości płacenia "panu Kaziowi".
    Patrząc na sprawę legalistycznie - to wytłumaczyć jak to się stało że
    zepsuty samochód "zrobił się dobry" bez k'f'itka można chyba tylko
    w jeden sposób: "podatnik sam naprawił".
    A wtedy mamy sławetne "praca podatnika nie jest kosztem" :)
    Do tłumaczenia (sobie) skąd się skrzynia (nowa) wzięła to już w ogóle
    nie zabieram głosu :>

> [...]
    > + - ubezpieczenie
    > + - podatek PCC-1 ?
    > + W ewidencji ST auto pojawi się dopiero od początku marca ..

    ...no to IM*H*O możliwości widać wyłącznie dwie:
    - koszty nieeksploatacyjne (np. ów podatek PCC) doliczyć po wprowadzeniu
    samochodu do EST; miło byłoby jakby ktoś ten koncept skrytykował :)
    ale IMHO to *są* "koszty nabycia"
    - koszty eksploatacyjne do dnia przyjęcia w EST rozliczać kilometrówką.

    Ma ktoś inny pomysł ??

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-02-23 14:56:08
    Od: Mariusz_M <m...@g...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > w jeden sposób: "podatnik sam naprawił".
    > A wtedy mamy sławetne "praca podatnika nie jest kosztem" :)
    > Do tłumaczenia (sobie) skąd się skrzynia (nowa) wzięła to już w ogóle
    > nie zabieram głosu :>
    podatnik = złota rączka sam sobie naprawił ? może tak być ??
    Autko po naprawie osiągnęło wartość rynkową 18 tys PLNów

    Dziekuje za odpowiedz...

    --
    Pozdrawiam,
    Mariusz /Maniek/

  • 4. Data: 2005-02-23 17:50:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 23 Feb 2005, Mariusz_M wrote:

> [...]
    > + > nie zabieram głosu :>
    > + podatnik = złota rączka sam sobie naprawił ? może tak być ??

    ...ale była mowa że pojawiła się NOWA skrzynia. Nie chodzi
    już o koszt wymiany (o tym za chwilę) - ale o wartość
    samej skrzyni.

    > + Autko po naprawie osiągnęło wartość rynkową 18 tys PLNów

    ...wskutek ?

    1. "okazało się że kilka rzeczy o których myśleliśmy że są
    złomem było w całkiem dobrym stanie" :> - IMHO brak
    podstaw do uznania że taki "dobry zakup" ma stanowić
    KOSZT. Przecież z podatkowego p. widzenia taki
    intratny zakup to jest twój ZYSK (wyjdzie w momencie
    sprzedaży, na razie nic doliczać nie trzeba ;)) a nie
    jakiś "koszt" !!
    2. "podatnik sam sobie naprawił".
    To podatnik jeszcze raz przeczyta że "praca podatnika nie jest
    kosztem"...

    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd