    From: Maddy <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: zaliczka na samochód - faktura VAT, leasing w drodze
    Date: Fri, 28 Sep 2007 13:48:59 +0200

    s...@a...pl pisze:

    > My nie wiemy, ale wątkotwórca na pewnio wie. Zaliczka na pewno jest do
    > jakiejś umowy. Wątkotwórca jednak nie podał konkretnie treści umowy.
    > Jeśli umowa traktuje to jako zaliczkę na zakup samochodu, to powinna być
    > umowa na zakup tegoż. Jak jej nie ma to zaliczka jest taka lewa.

    > Czyli taki kant, oszustwo. Zaliczka na fikcyjny cel. Ja bym zaryzykował w
    > takiej sytuacji nazwanie tej zaliczki pożyczką. Tylko by nie płacić PCC,
    > zostało to inaczej nazwane.
    > Coś mi się tu nie podoba....

    Aj, zaraz tam kant.
    Praktyka powszechna - klient zamawia samochód ale chce go w leasing więc
    nie on będzie kupował tylko leasingodawca.
    Sprzedawca jednak chce jakiegoś zabezpieczenia żeby nie zostać
    wystawionym do wiatru.
    Problem w tym że leasingodawca zaliczki nie zapłaci, pozostaje osoba
    zainteresowana czyli leasingobiorca.
    Praktykowane jest, że sprzedawca w tym momencie wystawia fakturę
    zaliczkową a po zakupie samochodu przez leasingodawcę robi korektę i
    zwraca zaliczkę. Sprzedawcy niepewni VATowego statusu tych pieniędzy
    wolą dla bezpieczeństwa odprowadzić VAT.

    Mam wątpliwości czy VAT z takiej faktury powinno się odliczać, ponieważ
    wystawianie faktury na tą kwotę samo w sobie jest błędem.
    Nie jest to zaliczka a jedynie kaucja, zabezpieczenie. Jedna osoba
    zaręcza, że druga ten samochód kupi i składa poręczenie pieniężne.
    A kaucje i zabezpieczenia nie podlegają VAT - nie ma faktury, nie ma
    korekty, powinno być tylko potwierdzenie wpłaty (jak przelew to jeszcze
    jakaś pseudoumowa żeby nie było wątpliwość za co są te pieniądze) a przy
    zwrocie informacja "zwrot kaucji" np.

    Oczywiście nie ma mowy o wliczaniu tej faktury w koszty, zaliczki tak
    samo jak kaucje i zabezpieczenia nie są kosztem. To nie jest faktura za
    leasing! Fakturę za wpłatę inicjacyjną do leasingu kupujący otrzyma od
    leasingodawcy.

    Mamy jako nacja skłonność do komplikowania sobie życia z własnej
    inicjatywy. To właśnie jeden z przykładów.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813