  • 1. Data: 2007-09-26 20:05:18
    Temat: zaliczka na samochód - faktura VAT, leasing w drodze
    Od: icek <i...@p...onet.pl>

    Witam,

    zamówiłem samochód, wpłaciłem zaliczke
    dostalem z salon f-VAT na wpłacona kwotę..
    czekam na leasing, ale chyba nie wyjdzie we wrześniu, ale w październiku..

    sprzedawca w salonie mówie, ze jak leasing będzie zrobią storno/stormo :)
    rozumiem, że to anulowanie faktury..
    ale, jak to się ma do tego, że ja chce ją zaksiegować teraz (we
    wrzesniu) i wrzucić w KUP, odliczyć VAT..

    --
    pozdros
    icek

  • 2. Data: 2007-09-26 20:24:45
    Od: <s...@a...pl>

> [...]
    > rozumiem, że to anulowanie faktury..
    > ale, jak to się ma do tego, że ja chce ją zaksiegować teraz (we wrzesniu)

    Co do zasady, zaliczki nie są kosztem ani przychodem. Stają się dopiero w
    momencie wykonania usługi / wydania towaru. Tu zapewne też dopiero po
    wykonaniu usługi będzie ona kosztem (w październiku).
    A z ciekawosci - jak twoim zdaniem - wyglądać ma anulowanie faktury
    wprowadzonej już do obiegu? :) Jesli usługa, co do której wpłacona jest
    zaliczka, zostanie wykonana, brak też podstaw do jej korygowania.

  • 3. Data: 2007-09-26 21:16:02
    Od: icek <i...@p...onet.pl>

    s...@a...pl pisze:

> [...]
    > wprowadzonej już do obiegu? :) Jesli usługa, co do której wpłacona jest
    > zaliczka, zostanie wykonana, brak też podstaw do jej korygowania.

    tzn, cel, który mi się wydawał.

    dostałem teraz f-vat na zaliczke na auto..
    w jakis sposób skasowanie tej faktury, salon wystawia całą fakture za
    auto do leasingodawcy

    a to Ci lipa :(
    to mnie dobija 2 razy :(

    --
    pozdros
    icek

  • 4. Data: 2007-09-27 14:19:12
    Od: "jot.be" <j...@N...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "icek" <i...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > rozumiem, że to anulowanie faktury..
    > ale, jak to się ma do tego, że ja chce ją zaksiegować teraz (we wrzesniu)

    Jak to wrzucić w KUP?? Samą zaliczkę??
    Przecież to leasingdawca kupi w końcu ten samochód, a nie ty.
    Tobie powinni po prostu zwrócić kasę w chwili,
    gdy otrzymają całość wpłaty od leasingodawcy.
    Korekta faktury jest w takiej sytuacji standardową procedurą.

  • 5. Data: 2007-09-27 14:46:42
    Od: <s...@a...pl>

> [...]
    > gdy otrzymają całość wpłaty od leasingodawcy.
    > Korekta faktury jest w takiej sytuacji standardową procedurą.

    Więc po cholerę ta zaliczka?
    Moim zdaniem zaliczka jest zawsze do jakiejś umowy. Zwrócić ją powinni tylko
    w przypadku, gdy realizacja umowy nie doszła do skutku. Tu twórca wątku
    zaznacza, że umowa będzie wykonana. A zatem twierdzę, że nadal podstaw
    korygowania do zera brak... A że może tak robią - no cóż, robić można
    wszystko, tylko kiedys można ponieść konsekwencje...

  • 6. Data: 2007-09-27 20:38:16
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 27 Sep 2007 16:46:42 +0200, s...@a...pl
    napisał(a):

> [...]
    > korygowania do zera brak... A że może tak robią - no cóż, robić można
    > wszystko, tylko kiedys można ponieść konsekwencje...

    Ale poczekaj, nie wiemy przecież co jest fakturowane na tej zaliczce. Może
    salon potraktował to jako zaliczkę na zakup samochodu?

    Potem, gdy już przedmiot leasingu będzie wydany, umowa podpisana, zrobią to
    swoje "storno", czyli po księgowemu zapis korygujący, bo przecież samochodu
    nie sprzedadzą, więc FA korekta, a potem wystawią fakturę na wstępną
    opłatę leasingową... Może być? ;>

    i tu dopiero zaczną się schody ;)

    A tymczasem zostaje odliczenie VATu

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 7. Data: 2007-09-28 10:05:38
    Od: <s...@a...pl>

    > Ale poczekaj, nie wiemy przecież co jest fakturowane na tej zaliczce. Może
    > salon potraktował to jako zaliczkę na zakup samochodu?

    My nie wiemy, ale wątkotwórca na pewnio wie. Zaliczka na pewno jest do
    jakiejś umowy. Wątkotwórca jednak nie podał konkretnie treści umowy.
    Jeśli umowa traktuje to jako zaliczkę na zakup samochodu, to powinna być
    umowa na zakup tegoż. Jak jej nie ma to zaliczka jest taka lewa.

> [...]
    > samochodu
    > nie sprzedadzą, więc FA korekta, a potem wystawią fakturę na wstępną

    Czyli taki kant, oszustwo. Zaliczka na fikcyjny cel. Ja bym zaryzykował w
    takiej sytuacji nazwanie tej zaliczki pożyczką. Tylko by nie płacić PCC,
    zostało to inaczej nazwane.
    Coś mi się tu nie podoba....

  • 8. Data: 2007-09-28 11:48:59
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    s...@a...pl pisze:

> [...]
    > takiej sytuacji nazwanie tej zaliczki pożyczką. Tylko by nie płacić PCC,

    Aj, zaraz tam kant.
    Praktyka powszechna - klient zamawia samochód ale chce go w leasing więc
    nie on będzie kupował tylko leasingodawca.
    Sprzedawca jednak chce jakiegoś zabezpieczenia żeby nie zostać
    wystawionym do wiatru.
    Problem w tym że leasingodawca zaliczki nie zapłaci, pozostaje osoba
    zainteresowana czyli leasingobiorca.
    Praktykowane jest, że sprzedawca w tym momencie wystawia fakturę
    zaliczkową a po zakupie samochodu przez leasingodawcę robi korektę i
    zwraca zaliczkę. Sprzedawcy niepewni VATowego statusu tych pieniędzy
    wolą dla bezpieczeństwa odprowadzić VAT.

    Mam wątpliwości czy VAT z takiej faktury powinno się odliczać, ponieważ
    wystawianie faktury na tą kwotę samo w sobie jest błędem.
    Nie jest to zaliczka a jedynie kaucja, zabezpieczenie. Jedna osoba
    zaręcza, że druga ten samochód kupi i składa poręczenie pieniężne.
    A kaucje i zabezpieczenia nie podlegają VAT - nie ma faktury, nie ma
    korekty, powinno być tylko potwierdzenie wpłaty (jak przelew to jeszcze
    jakaś pseudoumowa żeby nie było wątpliwość za co są te pieniądze) a przy
    zwrocie informacja "zwrot kaucji" np.

    Oczywiście nie ma mowy o wliczaniu tej faktury w koszty, zaliczki tak
    samo jak kaucje i zabezpieczenia nie są kosztem. To nie jest faktura za
    leasing! Fakturę za wpłatę inicjacyjną do leasingu kupujący otrzyma od
    leasingodawcy.

    Mamy jako nacja skłonność do komplikowania sobie życia z własnej
    inicjatywy. To właśnie jeden z przykładów.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 9. Data: 2007-09-28 20:36:44
    Od: icek <i...@p...onet.pl>

    Jagna pisze:

    > Ale poczekaj, nie wiemy przecież co jest fakturowane na tej zaliczce. Może
    > salon potraktował to jako zaliczkę na zakup samochodu?
    tak jest w tytule:
    zaliczka na poczet zakupu samochodu

> [...]
    > swoje "storno", czyli po księgowemu zapis korygujący, bo przecież samochodu
    > nie sprzedadzą, więc FA korekta, a potem wystawią fakturę na wstępną
    dla mnie, logiczne by było, gdyby:
    wystawili mi korekte, w momencie gdy leasing kupi od nich to auto
    ja wpisuje sobie zaliczke w KUP we wrześniu
    korekta w październiku
    czynsz inicjalny na całą kwotę od leasingu w kup (vat do odliczenia
    według możliwości, nie wiecej niz 6k - wiadomo)

    > i tu dopiero zaczną się schody ;)
    jakie?

    ?

    --
    pozdros
    icek

  • 10. Data: 2007-09-28 20:39:53
    Od: icek <i...@p...onet.pl>

    Maddy pisze:

    > Mamy jako nacja skłonność do komplikowania sobie życia z własnej
    > inicjatywy. To właśnie jeden z przykładów.
    czyli, jak rozumiem lipa

    tą sumę którą zapłaciłem jako "zaliczkę"
    wpisze w KUP (i odliczenie VAT)
    w momencie gdy f-vat na czynsz inicjalny otrzymam z leasingu

    czyli, jak rozumiem
    ta f-vat to papier niczego nie wart
    nie odlicze vat, nie wpisze w KUP.. nie zrobie nic do momentu otrzymania
    f-vat od leasingu?

    --
    pozdros
    icek