  • 1. Data: 2002-08-07 14:43:42
    Temat: zamykam firmę ;(((( - co trzeba zrobić?? (długie)
    Od: "ktp" <k...@a...net>

    Witam

    muszę zamknąć firmę,
    zrobiłem małą listę rzeczy do zrobienia w związku z tym,
    proszę Grupowiczów o jej przejrzenie i - jeśli trzeba -
    poprawienie i uzupełnienie (ewentualnie proszę o sugestie
    co do kolejności czynności, wszelkie inne uwagi...):

    1. zamknięcie na potrzeby dochodowego:
    a) zawiadamiam US co najmniej 7 dni przed planowanym
    remanentem likwidacyjnym
    b) robię remanent końcowy obejmujący wg cen zakupu/nabycia:
    - towary
    - materiały
    - wyposażenie (każde, jakie jest na stanie, nie tylko to >1.500)
    b) za ostatni m-c prowadzenia składam PIT-5 + PIT-5x
    z rozliczonym dochodem (jeśli jest) z remanentu

    2. zamknięcie na potrzeby VAT:
    a) remanent końcowy w cenach sprzedaży wszystkiego,
    co mi zostało, a od czego odliczałem VAT (też środki trwałe)
    b) w VAT-7 za ostatni m-c wykazuję oprócz normalnej sprzedaży
    też remanent końcowy "vatowski"
    c) składam VAT-Z

    3. zamknięcie kasy fiskalnej
    a) 7 dni przed planowanym końcem informuję US o tym fakcie
    b) z serwisantem i ewentualnie gościem z US robię wydruk
    za cały czas życia kasy,
    c) kasę odsprzedaje firmie serwisującej

    4. pracownicy (wszystkich 2):
    a) odpowiednio wcześnie wręczam wypowiedzenia
    b) wysyłam na zaległe urlopy lub płacę ekwiwalenty
    c) ewentualne zwolnienia obejmujące okres
    _po_ likwidacji firmy przekazuję do ZUS z Z-3

    5. zamknięcie ZUS
    a) ZWUA za każdego człeka w firmie
    b) ZWPA

    6. wykreślenie wpisu z ewidencji - kiedy to robię?
    przed - jako coś planowanego, czy już _po_ fakcie?

    pozdrawiam
    KTP

  • 2. Data: 2002-08-07 20:43:01
    Temat: Re: zamykam firmę ;(((( - co trzeba zrobić?? (długie)
    Od: "Stanisław Salamaga" <s...@h...pl>

    W punkcie 2a) bez tego w nawiasie ( i bez wyposażenia )
    Art. 6a.1. ustawy o PTU :
    Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają również towary własnej
    produkcji oraz towary, które po nabyciu nie zostały odprzedane, w przypadku
    ( czytaj dalej sam ):

    Obowiązek zwrotu odliczonego VAT-u dotyczy "niesprzedanych towarów".
    Wyposażenie firmy i środki trwałe nie były dla Ciebie "towarami".
    Ja przy likwidacji dwóch firm nic od "tych" rzeczy nie zwracałem.
    Zlikwidowałem w marcu 2000 i do dziś dnia nikt się mnie nie czepia.
    Swoją drogą wiem, że US-y żądają zwrotu VAT-u od wyposażenia i środków
    trwałych i ludzie zwracają.
    Nie wiem dlaczego ?
    Pozdrawiam.
    Stanisław.

    ktp <k...@a...net> napisał(a) w artykule
    <airboi$1156$1@pingwin.acn.pl>...

  • 3. Data: 2002-08-07 21:12:42
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Stanisław Salamaga" <s...@h...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Zlikwidowałem w marcu 2000 i do dziś dnia nikt się mnie nie czepia.
    > Swoją drogą wiem, że US-y żądają zwrotu VAT-u od wyposażenia i środków

    IMHO zapomniałeś o:

    "Art. 4. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:

    1) towarach - rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie
    postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem
    czynności określonych w art. 2, które wymienione są w klasyfikacjach
    wydanych na podstawie przepisów o statystyce państwowej,"

    Radze sprawdzic co mowi o tym Zubrzycki w swoim leksykonie.

    Karol

  • 4. Data: 2002-08-07 21:20:43
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "ktp" <k...@a...net> napisał w wiadomości
> [...]

    > - towary
    > - materiały
    > - wyposażenie (każde, jakie jest na stanie, nie tylko to >1.500)

    IMHO tylko "rzeczowe składniki majątku" czyli podlegajace ewidencji.
    To "wyposazenie", ktore nie podlega ewidencji mogles juz praktycznie zuzyc.

    Cytat z ustawy o PDOF:

    "Art. 24
    3. W razie zawiadomienia urzędu skarbowego o likwidacji działalności
    gospodarczej dochód ustala się przy zastosowaniu do wartości ustalonej
    według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych,
    materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów
    gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z
    wykonywaną działalnością, nie będących środkami trwałymi - "

    Karol

  • 5. Data: 2002-08-08 09:21:54
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Karol" [...]
> [...]
    > wydanych na podstawie przepisów o statystyce państwowej,"
    >
    > Radze sprawdzic co mowi o tym Zubrzycki w swoim leksykonie.

    No dobrze...
    A ilekroc mowi cie o "towarach chandlowych" to co ?

    Boguslaw

  • 6. Data: 2002-08-08 18:13:32
    Od: "Stanisław Salamaga" <s...@h...pl>

    Karol <a...@a...poczta.onet.pl> napisał(a) w artykule
    <ais2hi$1o5c$1@pingwin.acn.pl>...

> [...]
    > wydanych na podstawie przepisów o statystyce państwowej,"
    >
    > Radze sprawdzic co mowi o tym Zubrzycki w swoim leksykonie.

    Masz rację Karol, jednakże : " ... będące przedmiotem czynności określonych
    w art. 2 ",
    Stanisław.

  • 7. Data: 2002-08-08 18:16:00
    Od: "Stanisław Salamaga" <s...@h...pl>

    Karol <a...@a...poczta.onet.pl> napisał(a) w artykule
    <ais35e$1p82$1@pingwin.acn.pl>...

> [...]
    > gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego
    > wykonywaną działalnością, nie będących środkami trwałymi - "

    Co ma - za przeproszeniem - piernik ( UPDOF ) do wiatraka ( UPTU ) ?
    Stanisław.

  • 8. Data: 2002-08-08 18:57:31
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

> [...]
    > <ais35e$1p82$1@pingwin.acn.pl>...

    > zuzyc.

    > Co ma - za przeproszeniem - piernik ( UPDOF ) do wiatraka ( UPTU ) ?

    Gdzie napisalem, ze ma cos wspolnego?

    A przeczytales dokladnie poczatek tego co napisal "ktp" w swoim poscie?
    W szczegolnosci pkt. 1.

    Karol

  • 9. Data: 2002-08-09 11:35:53
    Od: "ktp" <k...@a...net>

    Witam

    dziękuję wszystkim za (p)odpowiedzi

    pozdrawiam
    KTP

  • 10. Data: 2002-08-09 12:49:16
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    > Masz rację Karol, jednakże : " ... będące przedmiotem czynności
    określonych
    > w art. 2 ",

    I co z tego.
    Radzilem zajrzec do leksykonu Zubrzyckiego (Leksykon VAT 2001, strona 739,
    pytanie 818).
    A w nim (leksykonie) jest napisane, ze sa dwie przeciwstawne opinie :-)

    1. Opodatkowaniu podlegaja zarowno składniki majatku trwalego zaliczane u
    podatnika do majatku obrotowego, jak i srodki trwale. POglad taki wyrazil
    NSA w wyroku z dnia 19.03.1999 sygn. akt III SA 5049/98.

    2. Wg drugiego pogladu w art. 6a ust.1 pkt 2 jest mowa o towarach "ktore po
    nabyciu nie zostaly odprzedane" czyli o towarach handlowych. Nie dotyczy to
    ST, ktore z zasady do dalszej sprzedazy nie sa przeznaczone.

    Sam Zubrzycki przychyla sie do pierwszego pogladu i szeroko go uzasadnia.

    Pozdrawiam,
    Karol