    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: zaniechanie wpisywania faktury
    Date: Wed, 11 Sep 2002 00:49:59 +0200

    On Tue, 10 Sep 2002, Tristan Alder wrote:
    [...]
    >+ > O ile dobrze rozumiem to firma nie może odmówić transakcji
    >+ >o ile wystąpiła z "ofertą publiczną" (czyli "dla każdego").
    [...]
    >+ > Dopóki się nie zobowiążesz w sposób powszechnie przyjęty
    >+ >(pisząc nad miejscem prowadzenia firmy "sklep", wywieszając
    >+ >cennik itp) to np. możesz mi nic nie sprzedać tylko dlatego,
    >+ >że nie masz na to ochoty (mimo że swojemu sąsiadowi
    >+ >sprzedałeś) ;)
    >+
    >+ Moment! Jeszcze nie widziałem żadnego sklepu z napisem SKLEP!
    >+ Czyli jednym słowem dowolny sklep może mi odmówić sprzedaży?

    Nie, IMHO napis "DELIKATESY" jest powszechnie przyjętą
    deklaracją bycia sklepem :)
    Obecność bramki i ochraniarza uświadamiajacego że trzeba
    mieć przepustkę do klubu :] ;> jest dla odmiany powszechnie
    przyjętą praktyką informowania że np. Macro *nie* swiadczy
    usługi "dla każdego"...

    >+ A cennik jest dostępny, leży najczęściej gdzieś na stoliku...

    Przyznaję bez bicia że nieco się rozpędziłem wrzucając
    do jednego worka deklarację publicznego świadczenia
    usługi (np. sprzedaży detalicznej lub przewozu pasażerów)
    i publicznej prezentacji oferty (np. cennika) która
    wcale nie musi być dostępna dla każdego pomimo publicznej
    prezentacji.
    [...]
    >+ Aspekty właśnie wyboru klientów bardzo mnie interesują od dawna. Sam
    >+ korzystałem z tego od drugiej strony, gdy w MediaMarku chcieli mi
    >+ sprzedać drożej lodówkę niż miała nawisiane na sobie...

    A to skorzystałeś z mojego pomieszania pojęć :] - przez publiczną
    prezentację oferty (cennika) firma zobowiązała się do wykonania
    usługi na zapodanych warunkach. Ale to nie znaczy że dla każdego:
    "każdość" MediaMarktu IMHO jest zadeklarowana inaczej :) (porównując
    np. z Macro, gdzie też wiszą ceny *dla wszystkich klientów*
    ale *nie każdy może być klientem*)

    Pozdrowienia, Gotfryd